dc.contributor.advisor | Blümlová, Dagmar | |
dc.contributor.author | Rauchová, Jitka | |
dc.date.accessioned | 2021-11-25T12:27:36Z | |
dc.date.available | 2021-11-25T12:27:36Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.date.submitted | 2007-12-14 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/7390 | |
dc.description.abstract | Předkládaná disertační práce pojednává o fenoménu české divadelní avantgardy nikoliv jen v divadelních, ale především v širokých kulturněhistorických souvislostech, kterým dosud byla věnována pouze okrajová pozornost. Po nezbytném úvodním vymezení tématu a kritickém zhodnocení pramenů a literatury je zařazena kapitola bilancující základní teoretická východiska práce - tedy podstatu středoevropské avantgardy, místní a časové zařazení tématu a konečně i vzájemný vztah levicově orientovaného avantgardního umění a politické praxe Komunistické strany Československa. Druhá kapitola je zaměřena na obecné souvislosti pražského divadelního života první poloviny dvacátých let a na ranou činnost režiséra Jindřicha Honzla. Následující kapitola je věnována počátkům divadelní avantgardy, které jsou spojeny s činností posluchačů pražské Státní konzervatoře hudby. Její součástí je i rozbor dobových zájmů a zálib, které osobitým způsobem formovaly podobu divadelního výrazu. Další dvě kapitoly pak nejen pojednávají o vlastních avantgardních divadelních představeních, ale snaží se zařadit proměny divadelní poetiky avantgardních divadélek do širších společenských souvislostí. | cze |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.title | Divadelní avantgarda v kontextu české společnosti dvacátých let 20. století | cze |
dc.title.alternative | Theatre avant-garde in context of Czech society during 1920s | eng |
dc.type | disertační práce | cze |
dc.identifier.stag | 10856 | |
dc.description.abstract-translated | This thesis deals with the phenomenon of the Czech theatre avant-garde not only in the theatrical connection but above all in the broad cultural-storical context. Only small attention has been paid to this theme so far. After an indispensable definition of the topic and after the critical source and literature analysis there is a chapter concerning the nature of the middle europe avant-garde, the local and time definition of the topic and at last the mutual relationship between the left-wing orientated avant-gard art and the political practise by the Communist Party of Czechoslovakia. The second chapter is focused on the general context of the Prague theatre life of the first half of the twenties and on early activities of the producer Jindřich Honzl. The following chapter attends to the beggining of the theatre avant-garde, which is connected with the Prague State conservatoire of music. There si also an important part that analyses contemporary interests and special likings, which were participating in the final shape of the theatrical expression. Next two chapters deal not only with theatrical performances but try to put the theatrical poetics of avant-garde theatres to broad social connections. | eng |
dc.date.accepted | 2007-12-14 | |
dc.description.department | Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | České dějiny | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-program | Historické vědy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |