dc.contributor.advisor | Bezecný, Zdeněk | |
dc.contributor.author | Ivanov, Jan | |
dc.date.accessioned | 2021-11-25T13:48:34Z | |
dc.date.available | 2021-11-25T13:48:34Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.date.submitted | 2011-01-07 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/7745 | |
dc.description.abstract | Železnice a šlechta - na první pohled opačné strany jedné mince. Aristokracie byla považována za konzervativní vrstvu společnosti, jako symbol ?toho starého?. Železnice naopak prezentovala ?to nové? ? hospodářský pokrok. Co tyto dva symboly dokázalo spojit dohromady? Proč šlechta podporovala stavbu železnic přes svá panství? Nakolik se aristokraté sami angažovali ve stavbě drah?
Tato práce nahlíží na dějiny železnic z pohledu šlechtice hospodáře. Ukazuje na příkladu primogenitury Schwarzenbergů, jak se sami aristokraté angažovali ve stavbě železnic, ve vedení drážních společností a podpoře lokálních projektů. Naleznete zde i příklady, kdy šlechta stavěla průmyslové a lesní drážky pro zefektivnění svého hospodářství. Práce dokazuje, že šlechta, aby si udržela svou ekonomickou moc po zrušení feudalismu, musela přijmout moderní způsoby hospodaření a mezi nimi i rozvoj železniční dopravy. | cze |
dc.format | 89 s., 4 s. obr. příloh. | |
dc.format | 89 s., 4 s. obr. příloh. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | šlechta | cze |
dc.subject | 19.století | cze |
dc.subject | železnice | cze |
dc.subject | hospodářství | cze |
dc.subject | jižní Čechy | cze |
dc.subject | Schwarzenbergové | cze |
dc.subject | aristocracy | eng |
dc.subject | 19th century | eng |
dc.subject | railway | eng |
dc.subject | economy | eng |
dc.subject | south Bohemia | eng |
dc.subject | Schwarzenbergs | eng |
dc.title | Schwarzenbergové a železnice. Vztah primogenitury Schwarzenbergů k železniční dopravě v 19. století
Schwarzenbergové a železnice
Vztah primogenitury Schwarzenbergů k železniční dopravě v 19. století | cze |
dc.title.alternative | Schwarzenbergs and the railway. Relationship primogeniture Schwarzenberg to rail transport in the 19th century. | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 13826 | |
dc.description.abstract-translated | Railway and nobility - at first glance the opposite sides of one coin. The aristocracy was considered conservative part of society, as a symbol of "the old times". Railway presented the other side of the coin: ?the new age? and economical progress. What was the same on these two symbols? Why nobility supported the build of railroads through their domain? How was the role of Nobles in the construction of railroads?
The point of view of this publication is at the history of railways in terms of Nobles as the businessmen. Shows an example of primogeniture Schwarzenberg, how aristocrats engage themselves in the construction of railways, railway companies in the management and support local projects. You can find here examples of the nobility built industrial railroad for their business. The work shows that the nobility to maintain its economic power after the abolition of feudalism had to adopt modern capitalism and the development of rail transport. | eng |
dc.date.accepted | 2011-02-07 | |
dc.description.department | Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Kulturní historie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Historické vědy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Grulich, Josef | |