Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorBezecný, Zdeněk
dc.contributor.authorKramperová, Petra
dc.date.accessioned2021-11-25T14:12:12Z
dc.date.available2021-11-25T14:12:12Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-01-11
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/8124
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce si klade za cíl přiblížení jednoho z typických projevů šlechtického života - tedy jezdectví a dostihového sportu - na konkrétním příkladě primogenitury a pro doplnění i sekundogenitury rodu Schwarzenbergů v 19. a na počátku 20. století. Za základní zdroje informací byly použity fondy šlechtických velkostatků, prameny osobní povahy a v neposlední řadě také prameny ikonografické. První část práce se zbývá chovem koní na šlechtických velkostatcích. Přibližuje organizaci chovu koní ve schwarzenberských hřebčínech, chovaná plemena koní a osvětluje účely, k nimž byla tato zvířata chována. Především si ale klade otázku, do jaké míry šlechtic sám podílel na organizaci chovu koní a jaký měl k těmto tvorům osobní vztah. Druhý oddíl detailněji přibližuje některé činnosti, jež urozencům přinášely zábavu a potěšení - především dostihy, jezdecký sport, karusely a stranou nezůstaly ani hony a lovecká zábava. Všechny tyto činnosti byly výsadou vyšších vrstev ale i přes to v 19. století velmi ovlivňovaly i ostatní vrstvy společnosti a staly se tak základem pro moderní jezdecký sport jak jej známe dnes. Poslední oddíl je věnován koním ve spojitosti s uměním. Toto ušlechtilé zvíře bylo od pradávna múzou umělců a symbolem ušlechtilosti, elegance, rychlosti a síly. Ve sbírkách hradů a zámků dodnes nacházíme velké množství portrétů koní (ať už se svým šlechtickým majitelem nebo bez něj) a jezdeckých scén. Umělecky bylo také zpracováno samotné vybavení pro koně ? postroje, sáně či kočáry. I toto vybavení mohlo být vystavováno jako umělecké dílo v rodinných galeriích či alespoň dotvářelo historizující atmosféru velkolepých zimních jízdáren.cze
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectšlechtacze
dc.subjectkoněcze
dc.subjectjezdectvícze
dc.subjectchov konícze
dc.subjectdostihycze
dc.subjectvýtvarné uměnícze
dc.subject19. stoletícze
dc.subjectpočátek 20. stoletícze
dc.subjectjižní Čechycze
dc.subjectSchwarzenbergovécze
dc.subjectnobilityeng
dc.subject19th centuryeng
dc.subjectearly 20th centuryeng
dc.subjecthorseseng
dc.subjecthorse ridingeng
dc.subjecthorse breedingeng
dc.subjectracingeng
dc.subjectsouthern Bohemiaeng
dc.subjectSchwarzenebergeng
dc.title"...a musí umět jezdit především na koni a pak až na gramatice." Šlechtic a kůň v 19. a na počátku 20. století.cze
dc.title.alternative"..and he must be able to ride the horse primarily, and the grammar afterwards." The nobleman and the horse in the 19th and early 20th centuries.eng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag13835
dc.description.abstract-translatedThe presented degree work sets the aim of introducing one of typical displays of aristocratic life - horse riding and horse racing ? in the actual example of primogeniture and secondo geniture of the noble family Schwarzenberg in the 19th and early 20th centuries. As the basic information sources there were used aristocratic large estates collections, some sources of personal character and, last but not least, iconographic sources. The first part of work deals with the horse-breeding at aristocratic estates. It acquaints with the organization of horse raising on Schwarzenberg horse-breeding farms, raised horse breeds, and clarifies the purposes of raising such animals. Above all, this part asks the question to what extent the nobleman himself participated in the organization of horse breeding and what personal relationship to these creatures he experienced. The second part introduces in detail some activities which brought gentlefolk diversion and enjoyment, especially horse races, equestrianism, carousels, and of course, hunts and hunting pastime. All these activities were the privilege of upper classes, but in the 19th century they greatly influenced the other social classes and became the base for modern equestrianism we know today. The last part dwells on horses with relation to the arts. This noble animal has always been the Muse of artists and the symbol of nobility, elegance, speed and power. Till now in the castle collections we have been tracing a large number of horse portraits (either with their noble owners or without them) and horse- riding scenes. Even the horse equipment - harness, sledge or horse-drawn couches - were reflected in arts. And such equipment could have been displayed as a work of art in noble family galleries, or at least created the period atmosphere of magnificent winter man?ges.eng
dc.date.accepted2013-02-04
dc.description.departmentFilozofická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineKulturní historiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Filozofická fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programHistorické vědycze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeCerman, Ivo


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam