Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorBrdek, Zdeněkcze
dc.date.accessioned2021-01-18T07:59:32Z
dc.date.available2021-01-18T07:59:32Z
dc.date.issued2014cze
dc.identifier.issn0009-0468cze
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/86
dc.description.abstractPředkládaná esej se zabývá básnickými diskurzy Jiřího Ortena a Kamila Bednáře okolo přelomu 30. a 40. let 20. století, kdy se skupina mladých literátů, k níž se oba řadili, těšila veřejné pozornosti – zejména v souvislosti s diskuzí o nastupující básnické generaci. Umělecké texty obou básníků vykazují řadu podobností, ale na druhé straně také nemálo odlišností. Rétorická analýza a interpretace inspirované koncepcí abjektu, resp. abjekce Julie Kristevy, která vychází z předpokladu nestabilnosti lidského subjektu a jeho nutnosti neustálého znovubudování, poukazuje na jeden z klíčových rozdílů mezi zmiňovanými autory. Básnický subjekt obou často odstraňuje bariéru mezi vnějším světem a sebou samým, čímž splývá se svým okolím. Pouze u Ortena je však tento pohyb vedoucí k zániku subjektu vyvažován protichůdným, sebezáchovným gestem odvrhnutí, vytěsnění či vymezení se; Bednář totiž považuje určitou desubjektivizaci v procesu básnění za žádoucí podmínku autenticity umělecké tvorby.cze
dc.formatp. 46-64cze
dc.language.isoczecze
dc.publisherÚstav pro českou literaturu AV ČRcze
dc.relation.ispartofČeská literatura, volume 62, issue: 1cze
dc.subjectJiří Ortencze
dc.subjectKamil Bednářcze
dc.subjectabjekcecze
dc.subjectsubjektcze
dc.subjectJiří Orteneng
dc.subjectKamil Bednářeng
dc.subjectabjectioneng
dc.subjectsubjecteng
dc.titleAbjektivní aspekty básnické řeči Jiřího Ortena a Kamila Bednářecze
dc.title.alternativeAbjective Aspects of the Poetic Language of Jiří Orten and Kamil Bednářeng
dc.typearticlecze
dc.identifier.obd43875728cze
dc.description.abstract-translatedThe present essay deals with the poetic discourse of Jiří Orten and Kamil Bednář round the turn of the 1930s and 1940s, when the group of young literati that both of them belonged to enjoyed public attention — particularly in connection with the discussion over the upcoming poetic generation. Artistic texts by both poets show a number of similarities, but then again quite a few differences. Rhetorical analysis and interpretation inspired by Julie Kristeva’s concept of the abject and abjection, based on the supposition that the human subject is unstable, and on the need to continually reconstruct it, points to one of the key differences between these two authors. The poetic subject in both of them often removes the barrier between the external world and himself, thus merging in with his environment. However, only in the case of Orten does this movement lead to the destruction of the subject, balanced by an opposite, self ‑preserving gesture of rejection, ousting or limitation, as Bednář consid‑ ers a certain desubjectivization in the poetic process to be a desirable condition for authenticity in artistic creativity.eng
dc.peerreviewedyescze
dc.publicationstatuspostprintcze
dc.project.IDGP14-21409P/Myšlení Jindřicha Chalupeckého v kontextu 30. a 40. let 20. stoletícze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam