Dynamika estetického vektorového pole
Abstrakt
Článek se vrací k pojetí estetického vektorového pole Andrewa Paula Ushenka. Ushenko ve své filozofii představil princip energie a platnost tohoto svého základního metafyzického principu se potom pokusil prokázat i v rámci své vlastní teorie estetického vnímání. V tomto článku je hlavní pozornost zaměřena na Ushenkovo komplexní pojetí „estetického vektorového pole“ rozpracované v knize Dynamika umění (1953), přesněji řečeno, na přezkoumání jeho rozlišení mezi „egocentrickým“, „dvou-centrovým“ a „estetickým vektorovým polem“. Své pojetí Ushenko rozvíjel ještě v době, kdy v centru zájmu estetických teorií bylo jednoznačně umění. Příspěvek se pokusí naznačit směr takového využití Ushenkova procesuálního pojetí estetična, které by zahrnulo i dříve opomíjené oblasti estetických jevů, jimž se dnes věnuje estetika přírody, environmentální estetika či estetika každodennosti.