dc.contributor.author | Paštéková, Michaela | cze |
dc.contributor.author | Dadejík, Ondřej | cze |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T06:31:44Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T06:31:44Z | |
dc.date.issued | 2020 | cze |
dc.identifier.isbn | 978-80-972624-3-3 | cze |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/872 | |
dc.description.abstract | Článek se vrací k pojetí estetického vektorového pole Andrewa Paula Ushenka. Ushenko ve své filozofii představil princip energie a platnost tohoto svého základního metafyzického principu se potom pokusil prokázat i v rámci své vlastní teorie estetického vnímání. V tomto článku je hlavní pozornost zaměřena na Ushenkovo komplexní pojetí „estetického vektorového pole“ rozpracované v knize Dynamika umění (1953), přesněji řečeno, na přezkoumání jeho rozlišení mezi „egocentrickým“, „dvou-centrovým“ a „estetickým vektorovým polem“. Své pojetí Ushenko rozvíjel ještě v době, kdy v centru zájmu estetických teorií bylo jednoznačně umění. Příspěvek se pokusí naznačit směr takového využití Ushenkova procesuálního pojetí estetična, které by zahrnulo i dříve opomíjené oblasti estetických jevů, jimž se dnes věnuje estetika přírody, environmentální estetika či estetika každodennosti. | cze |
dc.format | p. 164-175 | cze |
dc.language.iso | cze | cze |
dc.publisher | Slovenská asociácia pre estetiku | cze |
dc.relation.ispartof | Estetika centra a periférie – centrum a periféria estetiky | cze |
dc.subject | A. P. Ushenko | cze |
dc.subject | estetické vektorové pole | cze |
dc.subject | procesuální filozofie | cze |
dc.subject | estetická zkušenost | cze |
dc.subject | estetika každodennosti | cze |
dc.subject | A. P. Ushenko | eng |
dc.subject | aesthetic vector field | eng |
dc.subject | process philosophy | eng |
dc.subject | aesthetic experience | eng |
dc.subject | everyday aesthetics | eng |
dc.title | Dynamika estetického vektorového pole | cze |
dc.title.alternative | Dynamics of Aesthetic Vector Field | eng |
dc.type | ConferenceObject | cze |
dc.identifier.obd | 43887798 | cze |
dc.description.abstract-translated | The article returns to the concept of the aesthetic vector field of Andrew Paul Ushenko. In his metaphysics hypothesis Ushenko introduced the principle of power, and then he tried to prove the validity of his basic metaphysical principle in his own theory of aesthetic perception. In this article, the main focus is on Ushenko’s complex concept of the “aesthetic vector field” presented in the book The Dynamics of Art (1953), more specifically, on his distinction between “egocentric”, “double-centered” and “aesthetic vector fields”. Ushenko developed his notion at a time when art was almost without exception in the center of aesthetic theories. The paper indicates the direction of such a use of Ushenko’s process aesthetics, which would include previously neglected areas of aesthetic phenomena, i.e. aesthetics of nature, environmental aesthetics, or aesthetics of everyday life. | eng |
dc.peerreviewed | yes | cze |
dc.publicationstatus | postprint | cze |
dc.project.ID | GA16-13208S/Proces a estetika: Explicitní a implikovaná estetika v procesuální filozofii Alfreda North Whiteheada | cze |
dc.event | Estetika centra a periférie – Centrum a periféria estetiky (23.10.2019 - 25.10.2019, Univerzitná knižnica v Bratislave) | cze |