Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMaršálek, Miroslav
dc.contributor.authorPánová, Kateřina
dc.date.accessioned2021-11-30T09:39:42Z
dc.date.available2021-11-30T09:39:42Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-04-15
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/10840
dc.description.abstractSe sportovním využitím koní se zvyšují i požadavky na jejich učenlivost a psychické schopnosti a proto je schopnost přizpůsobit se a učit se velice důležitá. V této studii byla schopnost učit se studována u sedmi koní různého stáří a plemene pomocí tzv. bludišťové metody. Koně řešili celkem pět bludišť, kdy na konci každého bludiště byli odměněni pamlskem. Pátého bludiště se již nezúčastnili 2 koně. Místo toho byl poskytnut jiný, který posloužil jako srovnávací kůň. Zaznamenával se tedy přesný čas a reakce koní (vokalizace, neklidnost,?). Reaktivnost se hodnotila podle stupnice 0 ? nereaktivní, 1 ? velmi málo reaktivní, 2 ? málo reaktivní, 3 ? reaktivní, 4 ? velmi reaktivní. Každá úloha probíhala ve třech za sebou následujících dnech. Mezi úlohami byla 14 denní pauza. U některých jedinců bylo prokázáno, že dochází během jednotlivých úkolů k postupnému učení a zlepšení jejich psychických vlastností. Na druhé straně, někteří jedinci neprokázali schopnost učit se. Z výsledků vyplývá, že schopnost učit se je individuální proces. Čas v bludišti závisí také na rušivých faktorech okolí.cze
dc.format59
dc.format59
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectkoně; bludiště; schopnost reagovatcze
dc.subjecthorses; maze; reactivityeng
dc.titleChování koní při změně prostředícze
dc.title.alternativeBehaviour of horses in changing environmenteng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag18536
dc.description.abstract-translatedWith the sport use of horses are increasing demands on their capacity for learning and mental abilities and therefore the ability to adapt and learn is very important. In this study, the ability to learn was studied on seven horses of different age and breed with maze method. Horses dealt with five mazes. At the end of the maze, the horses were rewarded with a treat. Two horses were taken before the end of the study so they have not participated in fifth maze. Instead of them, another horse was provided as a control horse. The exact time and response (vocalization, shyness,...) of each horse was recorded. Reactivity was assessed on the scale 0 ? non-reactive, 1 - very little reactive, 2 - less reactive 3 - reactive, 4 - very reactive. Each task was performed in three consecutive days. There was a 14-day period between each task. There was proven, that some individuals have managed to learn during progress of each task and improved their mental performance. On the other hand, some individuals have not shown the ability to learn. The results show that the ability to learn is an individual process. The time spent in the maze also depends on surrounding disturbing factors.eng
dc.date.accepted2011-06-07
dc.description.departmentZemědělská fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineAgroekologiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zemědělská fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programZemědělstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam