Pracovní výchova, její význam a realizace při vzdělávání žáků s mentálním postižením
Abstrakt
Pracovní výchova plní u dětí s mentální retardací velmi důležitou úlohu. Díky pracovní výchově u dětí dochází k zlepšení motoriky, rozvíjí se řeč, myšlení, fantazie, senzibilita a tvořivost. Díky přínosům pracovní výchovy má jedinec vyšší šanci uplatnit se na trhu práce. Pomůže mu také k lepšímu osamostatnění v životě.
Cílem mé diplomové práce bylo zmapovat podmínky pro realizaci pracovní výchovy na základních školách praktických a na základních školách speciálních.
Při výzkumu jsem použila metody dotazníku a řízeného rozhovoru s vyučujícími pracovního vyučování a výtvarné výchovy a s řediteli škol. Zjišťovala jsem materiální vybavení školy určené na pracovní výchovu, hodnotila jsem výukové prostory školy a náplň pracovní výchovy.
Na základě převahy kladného hodnocení výše zmíněných kritérií se potvrdila má hypotéza ''Realizace pracovní výchovy na základních školách speciálních a na základních školách praktických odpovídá speciálním vzdělávacím potřebám dětí navštěvujících tyto školy“.