Vazební zajištění mladistvého pachatele
Abstrakt
Kriminalita mládeže je trvalým problémem, kterým se zabývá řada odborníků, legislativních orgánů i celá veřejnost. Hlavní roli nepochybně hraje množství negativních jevů, které se v.této oblasti populace objevují, např. pronikání drog mezi stále mladší ročníky, a tím související růst kriminality. Je ovšem známo, že pouhá represe se míjí účinkem, a mnohem efektivnější jsou prostředky výchovného působení.
Výskyt sociálně patologických jevů, jejich dynamika a změny jsou nedílnou součástí společnosti. Příčiny, které existenci těchto jevů umožňují, se mění velice málo. Uplatňuje se dědičnost, konstituční faktory, rodina, škola, vliv vrstevnických skupin, nevhodné trávení volného času, uplatňuje se i vliv medií a etnický původ.
Odpovědnost mládeže za protiprávní činy je upravena v zákoně č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže). Účel zákona je vymezen zejména z hlediska prevence protiprávní činnosti mládeže, jež je základní skupinou, na kterou je třeba zaměřit pozornost celé justice i společnosti tak, aby každý z této skupiny, kdo se dopustil protiprávního jednání, ať už jde o mladistvého nebo dítě mladší patnácti let, byl projednán podle tohoto zákona, podle svých sil a schopností přispěl k odčinění újmy vzniklé jeho protiprávním jednáním, bylo mu uloženo vhodné a přiměřené opatření a v konečném důsledku našel společenské uplatnění odpovídající jeho schopnostem a rozumovému a mravnímu vývoji.
Preventivní aktivity cílené proti kriminalitě mládeže vždy a v celém rozsahu vyžadují respektování základních práv dětí a práva na soukromí jejich rodiny. Práva dítěte je třeba dodržovat od primární prevence až po prevenci terciární, od vyhledávání ohrožených dětí a jejich rodin až po zacházení s provinilými dětmi. Nejvýznamnějším prostředkem sociální prevence je výchova dětí v rodinách a výchova dětí ve školách.
Cílem práce bylo zjistit příčiny, které vedou k vazebnímu zajištění mladistvého pachatele a nalezení signálů, které mohou ve věznici pozitivně nebo negativně ovlivnit výchovný vliv na mladistvého.