Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorDrábová, Magdalena
dc.contributor.authorKadlecová, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T06:56:21Z
dc.date.available2021-12-03T06:56:21Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/17343
dc.description.abstractDle Světové zdravotnické organizace (WHO) jsou úrazy největší zdravotnickým problémem dětského věku. Za úraz se považuje jakékoli neúmyslné či úmyslné poškození organismu, ke kterému došlo následkem akutní expozice termální, mechanické, elektrické či chemické energie a z nedostatku životně nezbytných energetických prvků či veličin, jako kyslík či teplo. Prevenci dětských úrazů je třeba věnovat zejména doma a ve škole mnohem větší pozornost než dosud, protože se nejedná pouze o problém zdravotní, ale i sociální a ekonomický. Co se tedy dá udělat pro zviditelnění problematiky úrazů? Získat pro spolupráci orgány místní správy, státní i neziskové organizace, zájmové skupiny i soukromé osoby a přesvědčovat je o potřebnosti systému preventivních péče. Jedním ze základních problémů řešení problematiky dětské úrazovosti není neznalost účinných opatření, ale jejich implementace. Řada států používá takové postupy, které se mohou na první pohled zdát účinné, ale po jejich vyhodnocení zjistíme, že jejich efekt je z hlediska vynaložených nákladů téměř minimální. V současné době jsou preventivní programy pro děti školního věku zaměřené především na úrazovost v oblasti dopravy, ale primární prevence by v této cílové skupině měla zahrnovat všechny typy úrazů, kterými jsou děti v tomto věku ohroženy. Touto problematikou jsem se zabývala v rámci projektu, který probíhal pod záštitou Zdravotně sociální fakulty od roku 2005 a právě to mě vedlo k výběru tohoto tématu. Hlavním záměrem mé práce bylo vytvoření preventivního programu pro žáky základních škol, který byl v rámci práce aplikován jako pilotní a dále může být využit dalšími základními školami. Právě v roce 2005 bylo realizováno dotazníkové šetření zaměřené na informovanost dětí v oblasti prevence a úrazovosti. Na základě výsledků tohoto šetření vytvořen preventivní program z oblasti prevence úrazů, otrav, násilí a základů první pomoci. Vytvořený program jsem aplikovala v roce 2006 na školách ve stejné cílové skupině respondentů, u nichž bylo realizováno v roce 2005 dotazníkové šetření. Za účelem evaluace tohoto programu byl po aplikaci preventivního programu v roce 2007 realizován kvantitativní výzkum, metodou dotazování, technikou standardizovaného dotazníku. Z mého výzkumu je zřejmé, že došlo k potvrzení všech hypotéz, které jsem stanovila. Došlo jednak k prohloubení znalostí, žáci jsou také patřičně informováni a dosáhli tak lepších výsledků v oblasti prevence úrazů. K výraznému pokroku došlo v oblasti bezpečnosti při jízdě na kole. S ohledem na stávající právní úpravu v České republice, kde je zakotveno povinné používání cyklistické přilby pro všechny cyklisty do 18 let věku, zná zákonné podmínky nošení přilby, 43 % dotázaných. Vzrost i počet dětí, kteří nosí chrániče a mají povinnou výbavu kola. Zádržný systém v automobilu používá celkem 92 dětí, což je o 10 dětí více než v roce 2005. Výsledky práce mohou sloužit pro odbornou i laickou veřejnost jako zdroj komplexních informací o specificích prevence úrazů dětí v dané věkové skupině.cze
dc.format66 s., 29 s. obr. příloh.
dc.format66 s., 29 s. obr. příloh.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectDítěcze
dc.subjectÚrazcze
dc.subjectŠkolacze
dc.subjectProgramcze
dc.subjectPrevencecze
dc.subjectChildeng
dc.subjectInjuryeng
dc.subjectSchooleng
dc.subjectProgrammeeng
dc.subjectPreventioneng
dc.titlePROGRAM ÚRAZOVÉ PREVENCE PRO DĚTI NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCHcze
dc.title.alternativeTHE PROGRAMME OF INJURY PREVENTION FOR PRIMARY SCHOOL CHILDRENeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag7085
dc.description.abstract-translatedAccording to ''WHO''. The World Health Organisation-the biggest health problem is child trauma.A trauma is intentional or not intentional injury to the organism which was caused by acute thermal, mechanical, electrical or chemical exposure and also by deprivation the indispensible life elements such as oxygen or warmth. It is necessary to pay attention to the prevention of child accidents at home, in schools much more than so far. What can be done to increase awarness of this problem? To secure local authorities, state and non-profit institutions but also privat persons and to persuade them about necessity of systematic prevention care. One of the basic problems is solving the child trauma it is not ignorance of effective measures but their implementation. Many states use procedures which seem at first glance to be effective but after evaluation we find that the effects of these procedures is after all the expenditure minimal. At the present time all prevnetion programmes for children of school age are oriented mainly to traffic accidents, but primary prevention ought to include all types of trauma which endanger children. I was interested in this problem in context a project which was carried out under the Aegis of the Health and Social Faculty in 2005. That is the reason why I chose this theme. My main intention was to create a prevention programme for the pupils of basic schools which would apply a pilot programme and further could be used by other basic schools. In 2005 a questionnaire survay was administered by interview which was oriented to the awareness of children within the domain of prevention and trauma frequency. On the basic of this investigation the prevention programme from the perspective of prevention and injury frequency, poisonings, violence and the basics of first aid was devised. The programme was applied in 2006 in schools with the same level of respondents who were questioned in the survay 2005. After the application the prevention programme for the purpose of the evaluation of this programme a quantitative research analysis was carried out using the technique of a standardized questionnaire. There were compared the results of the investigation before and after the realisation. From my research it is evident that all the hypotheses which I determined were confirmed. The knowledge of the pupils deepened and they are now enough well informed. They achieved better results in the area of the prevention of trauma than before the programme. There was noticeable progress for example in the activity of safe cycling. With respect to the present law in the Czech Republic, where wearing of crash helmet for all cyclists under 18 years of age is compulsory, 43 % of respondents knew about legal requirement to wear this crash helmet. Also trhe number of children who wear protectors and have obligatory bicycle safety equipment increased. Aslo the safety belt system is used by 92 children, i.e. 10 children more than in 2005. The results of my work can by useful to specialists and also to the public as a source of complex information about the specifics of injury prevention in certain age groups of children.eng
dc.date.accepted2007-06-18
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeLavičková, Michaela
dc.description.defenceObhajoba bakalářské práce: Téma: Program úrazové prevence pro děti na základních školách. Otázka: "Jak hodnotíte účinnost preventivního programu v souvislosti s pouze mírným zlepšením (případně žádným) v některých oblastech. Navrhněte opatření, která by dle Vašeho názoru, mohla zvýšit efektivnost programu. Jak zapojit lékaře do prevence úrazů na základních školách." Jak prokážete výsledky kvantitativního výzkumu? Práce ukazuje porovnání výsledků z roku 2005 a 2007, pouze ukazuje srovnání počtu , doporučuji doplnit statistickým vyhodnocením. Jaké jsou legislativní úpravy prevence na základních školách. Jak byste stanovila prevenci úrazů do legislativy. Studentka zodpověděla všechny položené otázky. Komplexně prokázala znalost problematiky.cze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam