Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorLoukota, Ivan
dc.contributor.authorKřikavová, Soňa
dc.date.accessioned2021-12-03T06:56:41Z
dc.date.available2021-12-03T06:56:41Z
dc.date.issued2007
dc.date.submitted2007-05-14
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/17382
dc.description.abstractVolba povolání zásadním způsobem ovlivňuje úspěšnost člověka nejen na jeho profesní dráze, ale do jisté míry i v celém jeho životě. Důležitým momentem je tzv. prvotní volba povolání, před kterou stojí žáci na konci základní školy. Velká část mladistvých volí svou profesní dráhu s nejasnými představami a nepřesnými a málo detailními informacemi. Nejistota je zvyšována ještě tím, že rozhodnutí musí být realizováno v době, kdy je mladistvý ještě zájmově nevyhraněný, kdy není dokončen jeho vývoj a kdy svou orientaci a rozhodnutí často mění. Jedním z poradců, se kterým se žáci v této oblasti setkávají je výchovný poradce, který působí na základních školách jako poradce v oblasti výchovy, vzdělávání, podpory profesní orientace žáků, prevence negativních sociálních jevů a školního selhávání. Cílem práce bylo zmapování faktorů, které na žáky působí, ať již pozitivně či negativně a nastínit jejich míru působení. Dalším cílem bylo zobrazení praktické činnosti výchovných poradců v problematice volby povolání na základních školách na Berounsku. Také byly stanoveny tyto hypotézy: Hypotéza 1- Žáci 9. tříd považují své rodiče za rozhodující autoritu při volbě svého budoucího povolání. Hypotéza 2- Práce v poradenství v oblasti volby povolání není na základních školách na Berounsku vedena jako hlavní pracovní činnost. Hypotéza 3- S výběrem povolání souvisí dostupnost školy ve zvolené profesi. Všechny hypotézy byly potvrzeny a cíle práce splněny. Potřebné informace byly zjišťovány u žáků prostřednictvím standardizovaného dotazníku a u výchovných poradců formou polořízeného rozhovoru. Šetření se zúčastnilo celkem 92 žáků 9. tříd a 6 výchovných poradců ze základních škol na Berounsku. Vliv rodičů při rozhodování se o budoucím povolání nepřipustilo pouze 5% žáků. Proto vidím zlepšení spolupráce mezi rodiči a výchovnými poradci jako důležitý bod. Sami výchovní poradci se však snad ve všech případech ocitají v časové tísni a proto aby mohli pomoci využívají i svůj volný čas.cze
dc.format60 s.
dc.format60 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectPoradenstvícze
dc.subjectRodinacze
dc.subjectŠkolacze
dc.subjectVýchovný poradcecze
dc.subjectŽákcze
dc.subjectConsultationeng
dc.subjectFamilyeng
dc.subjectSchooleng
dc.subjectCounceloreng
dc.subjectPupileng
dc.titleVolba povolání u žáků 9. tříd.cze
dc.title.alternativeChoice of profession among ninth classes pupils.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag7129
dc.description.abstract-translatedChoice of profession among ninth class pupils. The choice of profession affects the future success for people to a certain extent not only in their professional life but also in their personal. An important moment, the so called the first choice of a professional career, is one that elementary school students face at the end of the 9th grade. Most young people choose their professional career without much thought or guidance. Not to mention that people in the age group of 14-16 are not usually interested in their future career and do not want to spend their time studying and preparing for entrance exams, making the time of when choice needs to be made crucial. Therefore one of the counselors that students meet with is a career counselor helping the students decide in what field they would be interested in and directing them toward their future studying goals. The goal of this thesis is to map the factors that affect the students, not necessarily in a positive or negative way, mainly in general the whole affect. Another goal of this thesis is to watch the work of the counselors in their advice to the students in the Beroun elementary schools. Also the following hypotheses’ were made: Hypotheses 1: 9th grade students consider their parents as the main deciding authority when choosing a future profession. Hypotheses 2: The work of the counselors in the Beroun elementary school area is not considered a working profession. Hypotheses 3: When choosing a profession the acceptance rate is also taken into consideration. All of theses Hypotheses’ were affirmed and the goal of this paper completed. The needed information was acquired from students through standard methods of oral questionnaires by the counselors involving 92 students of the 9th grade and 6 counselors from Beroun elementary schools. Only 5% of the students said that their parents did not influence them when choosing their career. That is why I think improvement in parent/counselor communication and cooperation is an important issue to be resolved. Unfortunately mostly every counselor is pressed in the time area and it is required that they use their free time in this aspect as well.eng
dc.date.accepted2007-06-18
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a staré osobycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKlímová, Marie
dc.description.defenceObhajoba bakalářské práce: 1) Je možno zlepšit spolupráci úřadů práce s výchovnými poradci na základních školách? 2) Projeví se nižší oblíbenost předmětu? Pracovní činnosti zvýrazňují ve volbě povolání? Klesá zájem žáků o manuální práci? 3) Co má za povinnosti výchovný poradce? 4) Co by mohlo pomoci k rozsahu a rozšíření nabídky technických studijních oborů na Berounsku? 5) Mají možnosti děti z 9. tříd se obrátit na jiné poradce při volbě povolání?cze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam