Přeprava nebezpečných látek v souvislosti s bezpečností silničního provozu
Abstrakt
Přeprava nebezpečných látek po silnici se řídí především Evropskou dohodou o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných látek ADR. Tato dohoda byla vyspělými státy přijata v roce 1957 a ČSSR se k ní připojila v roce 1986, Česká republika se stala řádným členem jakožto sukcesor po bývalé ČSSR dnem 1.1.1993.
Přesto, že nám rozvoj průmyslu přináší mnoho produktů, bez kterých si již nedovedeme představit existenci moderní společnosti na straně druhé je jejich nedílnou součástí produkce látek nebezpečných, které přináší nebezpečí související s jejich výrobou, skladováním, využitím a přepravou. Z tohoto důvodu je nezbytné působit všemi prostředky na snižování potenciálních rizik vzniku nehod vozidel přepravujících nebezpečné věci, které přinášejí pro zdraví osob, jejich majetek a ekologické prostředí největší rizika.
Jak dokazují statistiky, jedním z hlavních činitelů vzniku nehod je selhání lidského faktoru. Tomuto a dalším rizikům, která hrozí právě při přepravě nebezpečných látek však nemohou zabránit ani ty nejdokonalejší předpisy. Přesto bylo mojí snahou v této práci poukázat na zásadní a nejdůležitější části Dohody ADR týkající se přepravy nebezpečných látek, zdůraznit důležitost provádění kontrol při dodržování těchto předpisů. Dále jsem chtěla poukázat na přímou závislost úspěšného zvládnutí řešení mimořádné události na spolupráci a konkretizaci pravomocí všech složek Integrovaného záchranného systému a současně na konkrétním příkladu z praxe uvést potřebu provádění průběžné aktualizace jednotlivých typových plánů a následné prezentace nově použitých metod a poznatků při řešení krizových situací a s nimi spojené zavádění nových způsobů přípravy na jejich řešení.