Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorFreitinger-Skalická, Zuzana
dc.contributor.authorKřížová, Pavlína
dc.date.accessioned2021-12-03T06:58:19Z
dc.date.available2021-12-03T06:58:19Z
dc.date.issued2007
dc.date.submitted2007-05-15
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/17506
dc.description.abstractZa radiologického asistenta je považován vzdělaný zdravotnický pracovník připravený k vykonávání náročných prací ve zdravotnických oborech. Jedním z nich je radiodiagnostika a její významný obor intervenční radiologie, kde vykonává velmi odpovědnou práci. Komunikuje s pacienty, spolupracuje s lékařským personálem a ovládá složité angiografické zařízení. Proto je důležité, aby měl speciální odbornou přípravu a požadované vlastnosti. Radiologickým asistentem se stane člověk po absolvování specializovaného vzdělávacího programu, který se v současnosti studuje na vysoké škole a je ukončený titulem Bc., psaným před jménem. Při studiu získává znalosti a schopnosti z oblasti radiodiagnostiky potřebné pro praxi na pracovištích intervenční radiologie. Při teoretické i praktické výuce si osvojuje znalosti i dovednosti v oblasti přístrojové techniky (angiografické přístroje), potřebných IT technologií (NIS, PACS), získává anato-mickou orientaci ve vyšetřované oblasti, učí se od lékařského personálu nejnovější postupy při embolizační technice, orientuje se v instrumentáriu, zná používané kontrastní látky a nežádoucí reakce na ně a umí při nich podat první neodkladnou pomoc. Nelékařský pracovník, který spolupracuje při provádění embolizací, by měl mít i následující schopnosti: komunikační dovednosti - spolupráce s lékařským personálem a pacienty, empatie - informovanost pacienta, zvládání stresových situací. Práce s nemocným člověkem vyžaduje psychologický správný individuální přístup a striktní dodržování zásad zdravotnické etiky. Embolizace je způsob uzavření jedné nebo více cév, které způsobují více škody nežli užitku. Lze použít různých materiálů / látek, podle toho, zda má být cévní okluze dočasná nebo trvalá, nebo jestli jde o léčení malých nebo větších cév. Látka je zaváděna katetrem, jehož konec je v nebo u cévy, jež má být uzavřena. Tento přístup může být využit jak pro kontrolu nebo prevenci abnormálního krvácení, tak pro uzavření cév zásobujících rostoucí nádor (tumor). Terapeutická embolizace může také sloužit k eliminování (odstranění) arteriovenózní malformace (AVM), abnormálního propojení tepny a žíly. Termín "embolizace" je odvozen od embolu, což může být objekt, který cirkuluje v krvi, dokud se neusadí v cévě - v tomto případě syntetická látka nebo medikace speciálně vytvořená k uzavření cév.cze
dc.format111
dc.format111
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectArteriecze
dc.subjectangiografiecze
dc.subjectembolizacecze
dc.subjectinstrumentáriumcze
dc.subjectlékařcze
dc.subjectpřístrojcze
dc.subjectradiologický asistentcze
dc.subjectvénacze
dc.subjectArteryeng
dc.subjectangiographyeng
dc.subjectembolizationeng
dc.subjectinstrumentariumeng
dc.subjectdoctoreng
dc.subjectapparatuseng
dc.subjectradiography assistantseng
dc.subjectradiographereng
dc.subjectveineng
dc.titleÚloha radiologického asistenta při embolizacíchcze
dc.title.alternativeFunction of radiographer at embolization procedureeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag7277
dc.description.abstract-translatedAs a radiographer can be regarded an educated health worker who is prepared to perform demanding work in medical branches. One of them is radiology and its important subspecialty, interventional radiology, where they perform a very responsible work. They communicate with patients, cooperate with medical personnel and operate a complex angiographic apparatus. Therefore it is essential for them to have finished a profes-sional training and to possess the required qualities. A person becomes a radiographer after they have completed a specialised educational programme, which can nowadays be studied at a college and it is completed by achieving a title Bc. (written before the na-me). During the studies they acquire proficiency and competence in the field of radiology which is needed for the experience in the interventional radiology working place. During both theoretical and practical education skills in the field of technical equipment (angiography equipment) and required IT technologies (HIS, PACS) are mastered, as well as the anatomic orientation in examinated area. They learn the latest procedure in the embolization techniques from the medical personnel, orientate themselves in the instrumentarium. Moreover, they are accustomed to the contrasting materials and their undesirable reactions to them. If needed, they are fully able to give the first aid.In addi-tion to that, a non-medical personell who participate in carrying out the embolizations should possess following qualities: communication skills - proficient cooperation with the medical personnel and the patients, empathy - patient awareness, ability to handle stressful situations. Working with an ill person demands a psochologically accurate individual approach and strict following of the medical ethic principles. Embolization is a way of occluding (closing) one or more blood vessels that are doing more harm than good. Various materials may be used, depending on whether vessel occlusion is to be temporary or permanent, or whether large or small vessels are being treated. The material is passed through a catheter with its tip lying in or near the vessel to be closed. This approach can be used to control or prevent abnormal bleeding as well as shut down the vessels that support a growing tumor. Therapeutic embolization may also serve to eliminate an arteriovenous malformation (AVM), an abnormal connection between an artery and a vein. The term "embolization" derives from embolus, which can be any object that circulates in the bloodstream until it lodges in a blood vesel - in this case, a synthetic material or medication specially designed to occlude the blood vessels.eng
dc.date.accepted2007-06-04
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRadiologický asistentcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePlhoň, Miloš
dc.description.defenceObhajoba bakalářské práce: Studentka částečně zodpověděla dotazy: 1. Jak jste ověřovala hypotézu? Odpověď: Ověřovala jsem ji na angiologickém pracovišti, informace byly neucelené. 2. Z čeho vyplývá Vaše hypotéza, že radiologičtí asistenti mají špatný přístup k informacím? Odpověď: Z vlastní zkušenosti. 3. Které stavy řešíme embolizací? Odpověď: U nádorů, u inoperabilních pacientů, kteří krvácejí. Klasifikace: dobřecze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam