dc.contributor.advisor | Trešlová, Marie | |
dc.contributor.author | Draxlerová, Milena | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T06:59:21Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T06:59:21Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.date.submitted | 2007-05-11 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/17564 | |
dc.description.abstract | Cílem této bakalářské práce bylo zjistit využívání zásad edukační činnosti sestry v primární péči. Edukace je důležitým aspektem ošetřovatelské praxe a s primární péčí jde ruku v ruce již od počátků ošetřovatelství.
Edukace jako výchova, vzdělávání a vyučování je v posledním období zdůrazňovaná jako samozřejmá součást profesionální činnosti sestry. Edukační činnost sestry v primární péči má svá specifika, která jsou podrobně popsána v teoretické části této bakalářské práce. Dnešní moderní koncepce ošetřovatelství vyzdvihuje důležité aspekty role zdravotní sestry - edukátorky a koordinátorky péče o pacienta. Tomuto musí odpovídat i sesterské vzdělání tak, aby sestry mohly vykonávat svoji profesi jako kvalifikovaný zdravotník.
Oblast primární péče je nedílnou součástí teoretické části této práce. Komunitní ošetřovatelství jako první linie péče se v posledních letech neustále rozvíjí a zdůrazňuje se role primární sestry hlavně v podpoře a udržování zdraví lidí. Jejich služby jsou poskytované v široké škále v různém prostředí a pokrývají celý životní cyklus od početí po paliativní péči při umírání. Edukace v primární péči má velký význam. Jejím cílem je neustále zvyšovat zdravotní uvědomělost obyvatelstva.
V praktické části práce byl proveden kvantitativní výzkum, použita dotazníková technika sběru dat. Výzkumný soubor tvořilo 62 sester primární péče. Výzkum provedený v rámci této práce u sester pracujících v primární péči prokázal celkem dobrou znalost a i využívání zásad edukační činnosti v ošetřovatelské praxi. Následně se bohužel prokázalo, že sestry nemají v současném systému primární péče dostatečné možnosti a hlavně časový prostor pro provádění edukace. I přes dobrou znalost zásad edukace, zůstává zde prostor pro další upevňování a zdokonalování znalostí v této oblasti. Následně se otevřel prostor pro eventuální další výzkum v oblasti prevence týkající se podpory a udržování pozitivního zdraví. | cze |
dc.format | 77 s. | |
dc.format | 77 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Edukace | cze |
dc.subject | Edukační proces | cze |
dc.subject | Pacient | cze |
dc.subject | Praxe | cze |
dc.subject | Prevence | cze |
dc.subject | Primární péče | cze |
dc.subject | Zásady edukace | cze |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | Educational process | eng |
dc.subject | Patient | eng |
dc.subject | Practice | eng |
dc.subject | Prevention | eng |
dc.subject | Primary care | eng |
dc.subject | Education principles | eng |
dc.title | Možnosti využití zásad edukační činnosti sestry v primární péči | cze |
dc.title.alternative | Principles utilization possibilities of the educational activities of the nurse in the primary care | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 7409 | |
dc.description.abstract-translated | The objective of this bachelor's work is to find the principles utilizing of the nurse educational activities in the primary care. The education seems to be the important caracteristic of the treatment practice and has gone hand in hand with the primary care since the treatment beginning. The education as a training, cultivation and tutoring is emphasized lately as the self-evident part of the professional nurse occupation. The educational nurse activity in the primary care has own particularities which are described in detail in the theoretical section of this bachelor´s work. The contemporary treatment conception talks up the important aspects of the nurse role - the educator and the coordinator of the patient care. The nurse education should correspond to this thus the nurses could perform their profession as the qualified medical officer. The primary care field is the inseparable piece of the theoretical part of this work. The community nursing as the first care line has been continuously developed recently and the role of the primary nurse is emphasized mainly in the support and maintenance of the people health. Their services are provided in the wild scale in the various environment and cover the whole life cycle since conception to lenitive care at the dying. The education in the primary care represents the great importance. Its purpose is to continuously raise the population health consciousness.
In the practical part of the work the quantitative research was performed, the data collection questionnaire technique was used. The research set consisted of sixty-two primary care nurses. The research performed within this work at the nurses working in the primary care has demonstrated a quite good knowledge and also principles utilizing of the educational activities in the nursing practice. Unfortunately it has showed subsequently that nurses don´t have sufficient possibilities in the present system of the primary care and principally the time scope for the education performance. There is the left room for the next knowledge consolidation and perfection in this field even though the good education principles knowledge. The space for the potential further research in the prevention field regarding positive health support and maintenance has been opened consecutively. | eng |
dc.date.accepted | 2007-06-21 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Všeobecná sestra | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Ošetřovatelství | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Augustinová, Sevda | |
dc.description.defence | vedoucí práce: přítomen
navrhuje velmi dobře
připomínky: má k diskuzi práce
oponent práce: nepřítomen
navrhuje výborně, zásadní připomínky nemá
doc. Kiliková: Proč a co navrhujete pro to, že sestry mají nedostatek času?
doc. Neuwirth: V grafech není patrné, zda-li jde o soubor před r. 1990 nebo po r. 1990. Proč jste rozdělila soubory před a po roce 1990.
Studentka odpovídá přiléhavě.
Klasifikace: velmi dobře | cze |