dc.contributor.advisor | Francová, Hana | |
dc.contributor.author | Jindrová, Markéta | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T07:00:49Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T07:00:49Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.date.submitted | 2007-05-22 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/17629 | |
dc.description.abstract | Základním úkolem a cílem této bakalářské práce bylo zmapovat informovanost veřejnosti v oblasti existence dávek vázaných na plnění školní docházky a také informovanost o možnosti jejich odebrání při neplnění povinné školní docházky. Dalším cílem bylo podat ucelený přehled o zmiňované problematice. Kromě těchto hlavních cílů byly stanoveny ještě i dílčí cíle. Těmi jsou např. zjistit kvalitu komunikace mezi úředními osobami a klienty a dále zjistit pohledy obou stran na vzájemnou úroveň komunikace.
Pro účely zjištění těchto cílů byly stanoveny hypotézy. Hypotéza 1: Uchazeči o dávku jsou přesvědčeni, že nárok na dávku mají za jakýchkoli okolností. Hypotéza 2: Klienti, kteří jednali s pracovnicemi na úřadě, nepovažují jejich chování ve většině případů za ochotné. Hypotéza 3: O existenci dávek vázaných na plnění školní docházky vědí z řad respondentů-poživatelů spíše lidé, kteří dosáhli středoškolského vzdělání.
Bylo použito metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Konkrétně se jedná o metody dotazování a pozorování, z technik byl použit dotazník a rozhovor.
Jeden ze souborů pro dotazník tvořili poživatelé dávek z důvodu hmotné nouze, druhý soubor tvořili respondenti z ostatní populace. Soubor tazatelů pro rozhovor byly pracovnice na odboru sociálních věcí Městského úřadu v Klatovech a v Domažlicích.
Potvrdila se hypotéza 2, že klienti ve většině případů považují chování pracovnic za ne příliš ochotné. Ovšem toto tvrzení zjištěné dotazníkem přichází do rozporu s výpověďmi sociálních pracovnic. Pro zjištění skutečného stavu věci by určitě stálo za to, provést další šetření, ovšem na větším vzorku respondentů a bez ohledu na typ dávek. Stejně tak se potvrdila i hypotéza 1, že uchazeči o dávku jsou nevývratně přesvědčeni o jejich nároku na dávku. Jen hypotéza 3 zůstala nepotvrzena.
Průzkum prokázal, že informovanost a povědomí mezi poživateli i nepoživateli sociálních dávek je dobrá. Důvodem pro tento stav může být rozvoj a zpřístupnění internetu a dalších informačních technologií, zájem populace o sociální sféru a nebo poskytování informací v rámci výuky. | cze |
dc.format | 49 s., 10 s. příloh | |
dc.format | 49 s., 10 s. příloh | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | dávky sociální péče | cze |
dc.subject | rodina | cze |
dc.subject | škola | cze |
dc.subject | záškoláctví | cze |
dc.subject | social benefits | eng |
dc.subject | family | eng |
dc.subject | school | eng |
dc.subject | no attendance at school | eng |
dc.title | Řádné plnění povinné školní docházky v kontextu sociálních dávek | cze |
dc.title.alternative | The regular observance of obligatory school attendance in context of social benefits | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 7641 | |
dc.description.abstract-translated | The main task and objective of this bachelor thesis was to present a public research in know how of social benefits in observance of obligatory school attendence together with knowledge of an off take of social benefits depending on non observance of obligatory school attendance. Next objective was to present a comprehensive list of this issue. Besides these main objectives, partial objectives were determined e.g. to uncover the quality in communication between clerks and clients and also to compare their point of view on each other.
For documentation purpose were made three different hypotheses. Hypotheses No.1: The aspirant for social benefits is convinced, that he has claim for benefits without any circumstances. Hypotheses No.2: The clients who dealt with clerks in the office don’t consider the behavior of the clerk in most cases willing. Hypotheses No.3: The knowledge of social benefits depending on observance of obligatory school attendance in the public have mostly just people who achieved secondary school education .
Two methods (qualitative and quantitative analysis) are used for this project. To be more specific first method was mainly questioning together with an observation and the second was a questionary together with an interview.
One questionary was concentrating on clients who mainly depends on benefits becase of their bad economical situation. Second questionary was concentrating on average population. The clerks from department for social matters in Klatovy and Domazlice were the interviewrs.
The hypothese No.2 was confirmed. Clients in most cases believe that the behavior of clerks is unwilling. On the other hand the clerks do not agree with this statement. To determinate the real estate of this problem it would need more and longer research on a bigger group of respondents without the consideration on benefits. The hypothese No.1 also confirmed that the respondents are convincent of their claim on soscial benefits. Just the hypothese No.3 wasn´t confirmed.
The reaserch showed that the knowledge and the subconscious about social benefits is good. The reason of a goood know how in public of social benefits can be discolosure of information thru the internet, a new information technology, the interest in social sphere or giving information in terms of education. | eng |
dc.date.accepted | 2007-06-27 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Prevence a rehabilitace sociální patologie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Rehabilitace | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Podholová, Markéta | |
dc.description.defence | Studentka prezentovala bakalářskou práci na téma: Řádné plnění povinné školní docházky v kontextu sociálních dávek. Paní docentka Záškodná vznesla připomínky k metodice a diskuzi.
Měla jste podobný výzkum v literatuře? | cze |