dc.contributor.advisor | Záškodná, Helena | |
dc.contributor.author | Šimková, Iva | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T07:01:05Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T07:01:05Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.date.submitted | 2007-05-21 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/17640 | |
dc.description.abstract | Přístup k dětem s ADHD v mateřských a základních školách
Syndrom ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) je psychická porucha, která se vyznačuje třemi hlavními příznaky: impulsivita, hyperaktivita a porucha pozornosti. Právě kvůli těmto třem základním příznakům mívají děti trpící poruchou ADHD problémy ve škole. I když se snaží jak nejlépe umí, jejich nedostatečná schopnost se koncentrovat jim obvykle nedovolí nosit dobré známky. Kvůli impluzivitě a hyperaktivitě zase dostávají poznámky. Kvůli těmto a dalším faktorům pak vznikají mezi dětmi s ADHD jejich učiteli spory.
V dnešní době trpí ADHD asi 3-5% dětí, což znamená, že s nimi setká během své učitelské kariéry každý pedagog. Proto je nutné se ptát, zda jsou znalosti učitelů o syndromu ADHD dostačující. Chovají se učitelé k dětem s tímto syndromem opravdu tak, jak by se k nim chovat měli?
Děti s ADHD obvykle nemají školu rádi, protože v ní nejsou úspěšní jako většina jejich spolužáků. I přes to ale, že učení není jejich oblíbenou činností, mají i oni své oblíbené učitele. Jaké psychické rysy a charakteristiky činí učitele úspěšných a oblíbeným? Zajisté by bylo možné zkoumat nespočet nejrůznějších charakteristik. Pro můj výzkum jsem se ale zaměřila na tyto faktory: extroverze, neuroticismus, otevřenost zkušenosti, svědomitost, přívětivost a schopnost odolávat zátěži.
Sběr dat pro výzkum byl prováděn pomocí dvou anonymních dotazníků : Big Five a Sence of Coherence. Další metodou byl test o pěti otázkách, který zkoumal znalosti učitelů o ADHD. Poslední metodou pak byl řízený rozhovor s dětmi, jehož účelem bylo zjistit, která paní učitelka je nejoblíbenější.
Pro pedagogy zajisté není snadné mít ve třídě několik dětí se syndromem s ADHD. K práci s nimi je nutná velká míra trpělivosti a empatie. Když ale učitelé budou spolupracovat s rodiči a vytvoří dobrý tým, který bude dětem pomáhat a podporovat je, zajisté se jim podaří utvořit pro děti ve škole příjemnou atmosféru, ve které se bude dětem líbit, do které se budou rádi vracet a na kterou budou v dobrém vzpomínat. | cze |
dc.format | 61 s., 4 s. obr. příloh | |
dc.format | 61 s., 4 s. obr. příloh | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) | cze |
dc.subject | škola | cze |
dc.subject | učitel | cze |
dc.subject | prosociální chování | cze |
dc.subject | big five (neuroticismus | cze |
dc.subject | svědomitost | cze |
dc.subject | přívětivost | cze |
dc.subject | otevřenost zkušenosti | cze |
dc.subject | extroverze) | cze |
dc.subject | míra odolnosti vůči zátěži | cze |
dc.subject | ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) | eng |
dc.subject | school | eng |
dc.subject | teacher | eng |
dc.subject | prosocial behavious | eng |
dc.subject | big five | eng |
dc.subject | ability to resist stress | eng |
dc.title | ADHD a přístup k dětem ADHD v mateřských a základních školách | cze |
dc.title.alternative | ADHD syndrom and teachers approach to children with ADHD syndrom in primary schools and pre-school | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 7653 | |
dc.description.abstract-translated | How teachers from pre-schools and primary schools treat children with ADHD syndrome
ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) syndrome is psychological disorder that has three main symptoms : impulsivness, hyperactivity and inattetion. Because of these three symptoms, children with ADHD have often serious problems at school. Even if they try their best to have good marks they usually dont, because of their inability to concentrate. Because of the symptoms of the condition, they are usually not well behaved compare to thier classmates. Thats why ADHD syndrome can often cause conflicts between students and teachers and between children and their parents too.
Nowadays ADHD affects around 3-5% of children .This means that every teacher will most likely come in to contact with ADHD at some point in their career. With this in mind, are teachers really well informed about ADHD? Do they really treat children with psychical disorders appropriatly?
Children with ADHD usually dont like school because they are never successful and good as their peers. Although they dont like studying they still have thier favourite teachers . But which characteristics should an ideal teacher have when working with these children? Which characteristics would these children best relate to? This is obviously a huge subject to look at, we could examine a million different teaching approaches, but for my diploma work I have decided to consider the five which are for me the most important ones - extraversion, agreebleness, emotional stability, openness to experience and ability to resist stress.
For my research i used two anonymous questionnaires - Big Five Test and Sense of Coherence Test. Next method was test with only five question that examines a teacher´s knowledge of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. In addition to these, I also did interviews with children to find out which teachers they prefer to be taught by.
As a teacher it can be challenging to have children with ADHD in your class. It needs a large amout of patience, because you wont see the results of your work for very long time. But if teachers and parents work together in supporting child sufferers of ADHD, and help to create a positive learning environment, they can make a difference and turn education into an enjoyable experience. By providing help with things that maybe easier for the rest of the class, and by promoting social activity between ADHD sufferers and their peers, teachers can create an eviroment that better for everyone. | eng |
dc.date.accepted | 2007-06-26 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Prevence a rehabilitace sociální patologie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Rehabilitace | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Tuček, Jan | |
dc.description.defence | Studentka prezentovala svoji bakalářskou práci na téma ADHD a přístup k dětem s ADHD v mateřských a základních školách.
Jaké jsou současné trendy v léčbě ADHD? Jaká je současná teorie?
V čem spočívá obtížnost práce učitelů s dětmi s ADHD? | cze |