Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKopecká, Dana
dc.contributor.authorSchönerová, Aneta
dc.date.accessioned2021-12-03T07:02:15Z
dc.date.available2021-12-03T07:02:15Z
dc.date.issued2007
dc.date.submitted2007-05-28
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/17676
dc.description.abstractABSTRAKT Ve své diplomové práci se zabývám tématem: Modelové bydlení jako součást ucelené rehabilitace dětí s kombinovaným postižením. Modelové bydlení je zcela novým projektem, který zavedlo do komplexu svých služeb Dětské centrum ARPIDA v Českých Budějovicích (dále jen DC ARPIDA). Projekt probíhá již druhým rokem a jeho realizace je uskutečňována při druhém ročníku praktické školy DC ARPIDA v budově Modelového chráněného bydlení. Jde o projekt, který má za cíl naučit děti s tělesným a kombinovaným postižením předem definované modelové činnosti, které by měli zvýšit jejich funkční míru nezávislosti na druhé osobě a zvýšit míru jejich soběstačnosti v běžných a rozšířených denních aktivitách, které jsou spojené s bydlením. Modelové chráněné bydlení v DC ARPIDA je tedy určeno pro děti, navštěvující dvouletou praktickou školu v DC ARPIDA, kdy děti absolvují tříměsíční turnus modelového chráněného bydlení. Na jeho počátku prochází děti ergoterapeutickým hodnocením, které určuje jejich funkční míru nezávislosti a míru soběstačnosti. Po skončení modelového chráněného bydlení jsou děti opět hodnoceny, aby bylo zřejmé, zda se jejich výsledky zlepšily a zda jim absolvování turnusu v modelovém chráněném bydlení prospělo. Cílem mé diplomové práce bylo zjistit, zda modelové chráněné bydlení přispívá ke zvýšení soběstačnosti klienta a má tak veliký význam v uceleném systému rehabilitace, jak se na celý projekt dívají rodiče dětí, zda si přejí, aby se jejich děti tohoto projektu zúčastňovaly, zda podporují myšlenku samostatného bydlení a jak si přejí aby jejich děti žili v budoucnu. K ověření stanovených hypotéz jsem využila dotazníkového šetření a sekundární analýzu dat. Cílovou skupinu pro dotazníkové šetření tvořili rodiče dětí, které jsou uživateli služeb DC ARPIDA. Mým záměrem bylo zjistit, v jaké míře jsou informováni o možnostech integrace svých dětí do společnosti, jakým způsobem jsou schopni, či ochotni, se na ní podílet a jakou mají představu o tom, jakým způsobem bude jejich dítě v budoucnu žít. Integrace totiž není jen školní a ''prací'' odborníků a personálu školních zařízení, ale především rodiče, jsou článkem, které má v úspěšné integraci jejich dítěte nezastupitelné místo. Pro sekundární analýzu dat byly použity výsledky vstupních a výstupních ergoterapeutických hodnocení. Vzhledem k získaným údajům získaným ze sekundární analýzy dat, lze jednoznačně konstatovat, že modelové činnosti, kterým se děti během turnusu v modelovém chráněném bydlení věnují, přispívají ke zvýšení jejich funkční míry nezávislosti na druhé osobě a soběstačnosti v rozšířených aktivitách všedního dne. Z výsledků výzkumu tedy jednoznačně vyplynulo, že klientům turnus v modelovém chráněném bydlení prospívá, ve všech případech došlo ke zlepšení funkční míry nezávislosti na druhé osobě a ke zlepšení soběstačnosti ve sledovaných modelových činnostech, čímž se jednoznačně potvrdila stanovená východisková hypotéza.cze
dc.format106
dc.format106
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectBezbariérové prostředí a bydlenícze
dc.subjectDětská mozková obrnacze
dc.subjectChráněné bydlenícze
dc.subjectModelové chráněné bydlenícze
dc.subjectSocializace a integracecze
dc.subjectTělesné a kombinované postiženícze
dc.subjectUcelený systém rehabilitacecze
dc.subjectUnbarrier´s environment and housingeng
dc.subjectChild´s celebral palsyeng
dc.subjectCommunity residential facilityeng
dc.subjectProtected model housingeng
dc.subjectSocialization and Integration Physical and kombinated disabilityeng
dc.subjectSelf-contained system of rehabilitationeng
dc.titleModelové bydlení jako součást ucelené rehabilitace dětí s kombinovaným postiženímcze
dc.title.alternativeModel housing like a part of self-contained rehabilitation of children with combinated handicapeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag6809
dc.description.abstract-translatedABSTRACT Model housing like a part of self-contained rehabilitation of children with combinated handicap In my thesis I deal with the following subject: Model housing like a part of self-contained rehabilitation of children with combinated handicap. The model housing is totally new project which Children´s Centre ARPIDA in České Budějovice ( hereinafter '' DC ARPIDA '') took up as part of its services.The project has been running for two years and its implementation is realized in the second grade of vocational tranining school of DC ARPIDA in the building of The model protected housing. The aim of the project is to teach children with physical and combined handicap predefined activities.These predefined model activities should enlarge their independence from other persons and increase the extent of their self-sufficiency in common and extended daily activities connected with housing. The model protected housing is designed for children who attend the two-year vocational tranining school in DC ARPIDA where they go through three month´s course of the model protected housing.At the beginning of the course the children go through ergo-therapeutical examination to determine the rate of their independence and self-sufficiency. After finishing the course they are reviewed to find out whether they have improved their results and how they have profited from passing through the course. The main goal of my thesis is to investigate whether The model protected housing contributes to the increasing of the client´s level of seff-sufficiency and why it has a great importance in the system of education and physiotherapy. Another goal which should be followed is to show how the children´s parents see the project as a whole, whether they want their children to take part in this project, if they support the idea of a separate living and how they want their children to live in the future. I used the questionnaire method and the secondary data analysis to verify the given hypotheses. The interviewed group was made up of the parents of children clients of DC ARPIDA. My main aim was to investigate how much they are informed about the possibilities of integration of their children to the society, in what ways the parents are able to support them, their willingness to assist in this proccess and what is their idea of their children´s future life.The proccess of integration is not only the result of school classes or experts´ and school staff´s effort but first of all it is the parents who are supposed to be the most important link in the proccess of integration . Their position in the proccess of successful integration is irreplaceable. The input and output physiotherapy results were used for the secondary analysis. On the basis of data obtained from this analysis it is possible to claim that the model activities which the children performed in the model protected housing help to increase the rate of independance from an other person and of everyday self-sufficiency. With respect to explicit results of the research it is possible to draw the conclusion that in all cases the course of model protected housing increases the function rate of self-sufficiency and independence from the others in the model activities. Thereby the basis hypothesis has been clearly confirmed.eng
dc.date.accepted2007-06-25
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a staré osobycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeFrancová, Hana
dc.description.defenceObhajoba diplomové práce: Diplomantka představila v ČR ojedinělý projekt - modelové bydlení. Výzkumná část odpovídá stanovenému cíli a dokládá zájem rodičů o tento nový projekt. Interpretace a závěry byly dostatečně podložené. Komise ocenila stanovení východiskové hypotézy, ze které autorka vyšla pro pracovní hypotézu. Rovněž byla oceněna provázanost možnosti chráněného bydlení a možnosti financování od samotného klienta v rámci dosažení zvýšené soběstačnosti a samostatnosti. Přínos práce tkví v ucelenosti získaných informací a prvotních zkušeností.cze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam