Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorVitoň, Jan
dc.contributor.authorKuřátková, Lucie
dc.date.accessioned2021-12-03T07:50:58Z
dc.date.available2021-12-03T07:50:58Z
dc.date.issued2008
dc.date.submitted2008-08-18
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/17761
dc.description.abstractABSTRAKT V předložené bakalářské práci jsem se zaměřila na pojetí morálního (obecně chápaného jako slušné) jednání ve společnosti a jeho vývoj z hlediska historického (směřování k morálnímu ideálu). Ale také na současný stav dané problematiky - tj. na pojetí etiky v dnešní ''postmoderní'' společnosti, pro kterou je charakteristickým projevem konzumní styl života. Dále na individuální (pragmatickou) morálku a její negativní vliv na formování etického jednání. Co je v dnešní společnosti pokládáno za morální jednání a co za nemorální. Jak se změnilo, popř. mění pojetí morálky ve společnosti. Práce je rozdělena do dvou oddílů. Teoretická část práce se zabývá vysvětlením pojmů etika a morálka, stručnou charakteristikou jednotlivých teorií vysvětlujících (popisujících) morální vývoj jedince (osobnosti), základní psychologií období dospívání a morálním vývojem v tomto období lidského života (tj. adolescenci). Hlavním cílem praktické části práce bylo zjistit, jaký postoj zaujímají studenti gymnázia (mladí lidé) k morálce a morálnímu jednání ve společnosti. Dále také zjistit, jaké jednání pokládají ještě za morální a jaké už považují za nemorální. Ke sběru dat pro zpracování praktické části bakalářské práce byla použita kvantitativní metoda dotazování a technika dotazníkového šetření (dotazníku). K dotazníkovému šetření byl použit anonymní dotazník vlastní konstrukce. Použity byly především uzavřené otázky, kde měli respondenti možnost označit pouze jednu odpověď, která nejvíce korespondovala s jejich osobním názorem. Sestavený dotazník byl předán studentům prvních a čtvrtých ročníků Gymnázia v Písku. Vyhodnocena byla názorová úroveň jednotlivě u obou věkových skupin a dále bylo provedeno srovnání názorových rovin u obou skupin. Před zahájením vlastního výzkumu byly zvoleny 4 pracovní hypotézy (1 hlavní a další 3 dílčí). Informace z dotazníku byly zpracovány manuálně, čárkovou metodou. Grafické znázornění výsledků z dotazníku bylo provedeno pomocí sloupcových grafů v programu Microsoft Office Excel. V diskuzi jsou výsledky srovnávány s odbornou literaturou a hodnotí se pracovní hypotézy. V závěru jsou uvedeny vlastní názory na danou problematiku a možnosti využití práce pro praxi. Po vyhodnocení výsledků získaných z dotazníkového šetření jsem zjistila, že předem stanovená hlavní hypotéza se nepotvrdila. Studenti Gymnázia v Písku nepovažují slušné (morální) jednání za projev slabosti. Obě věkové skupiny se na tomto závěru shodují. Výsledky bakalářské práce by měly posloužit k informování široké i odborné veřejnosti o názorech určitého vzorku mladé generace na slušnost (morální jednání) v interpersonálním vztahu.cze
dc.format97 s.
dc.format97 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectadolescencecze
dc.subjectetikacze
dc.subjectglobalizacecze
dc.subjecthodnotycze
dc.subjectmorálkacze
dc.subjectmorální vývojcze
dc.subjectpostmoderní společnostcze
dc.subjectadolescenceeng
dc.subjectethicseng
dc.subjectglobalizationeng
dc.subjectvalueseng
dc.subjectmoraleeng
dc.subjectmorale developmenteng
dc.subjectpost-modern societyeng
dc.titleJe slušnost (morální jednání) slabostí? (geneze pozitivního jednání ve společnosti)cze
dc.title.alternativeIs Politeness (Moral treatment) a weakness? ( A genesis of the positive treatment in the societ)eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag10021
dc.description.abstract-translatedABSTRACT In the presented bachelor theses, I concentrated myself on the conception of the morale behavior (generally understood as a proper behavior) in the society and its progress from the historical point of view (aiming to a morale ideal). But I also focused my attention on the present state of the given problem - i.e. on the conception of the ethics in the contemporary ''postmodern“ society with its consumer manner of life. Further, I concentrated myself on the individual (pragmatical) morality and its negative influence on forming of the ethic behavior. It means, what the present society considers as a moral behavior and what is considered to be an immoral behavior, and how the conception and understanding of the morality in the society has been changed. The theses is divided into two parts. The theoretical part of the theses deals with the explication of the terms ethics and morality, with a brief characteristic of individual theories explaining (describing) the moral development of the individual (personality), with the basic psychology of the pubescence time period and of the moral development in course of this time of the human life (i.e. adolescence). The main aim of the practical part of the theses was to find out the approach of the students of Gymnasium (young people) to the morale and to the morale behavior in the society. Further, the purpose was also to find out, what kind of behavior is still considered to be morale and what immoral. As for the data collection concerning the elaboration of the practical part of the bachelor theses, the quantitative questioning method and the technics of the questioning investigation (questionary) were used. For the purpose of the questioning investigation, an anonymous questionary of own construction was used. Closed questions were used first of all, where the respondents had the possibility of indicating only one answer corresponding with their personal opinion utmost. The elaborated questionary was presented to the students of the first and fourth classes of Gymnasium in Písek. The opinion level was evaluated individually with both age categories and than the comparison of the opinion levels of both these groups was carried out. Before opening the research itself, 4 work hypotheses have been chosen (1 main hypothesis and three other partial hypotheses). The information from the questionary was worked out manually by means of the bar code method. The graphic presentation of the results from the questionary was made by means of column graphs in the programme Microsoft Office Excel. In the discussion, the results are compared with the professional literature and the work hypotheses are evaluated. In the end, own opinion on the given problems and the possibilities of the utilization of this work in the practice are presented. After evaluating the results gained from the questionary investigation, I found out, that the predefined main hypothesis has not been certified. The students of Gymnasium in Písek do not consider the proper behavior (morale) to be an expression of some weakness. Both age categories agree on this conclusion. The results of this bachelor theses should serve for information of both the general and the professional public about opinions of a certain pattern of the young generation of the propriety (morale behavior) on interpersonal relation.eng
dc.date.accepted2008-09-16
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeDoskočil, Ondřej
dc.description.defenceJe slušnost (morální jednání) slabostí? (geneze pozitivního jednání ve společnosti) Otázky: 1. Pokuste se Vámi zpracované téma prezentovat v kontextu Vámi studovaného oboru. 2. Nakolik jsou výsledky dotazníkového průzkumu věrohodné? 3. Jakými výsledky jste potvrdila zvolené hypotézy? 4. Jsou velké rozdíly mezi názory studentů 3. a 4. ročníků? 5. Jak byste charakterizovala pojem "slušnost" a "morálka". 6. Co znamená pojem afiliace? Studentka odpovídala s přehledem, velmi dobře. Klasifikace: velmi dobřecze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam