Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHamplová, Lidmila
dc.contributor.authorSompeková, Zuzana
dc.date.accessioned2021-12-03T07:51:01Z
dc.date.available2021-12-03T07:51:01Z
dc.date.issued2008
dc.date.submitted2008-05-20
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/17773
dc.description.abstractAbstrakt Bakalářskou prací na téma ''Informovanost dospívajících v otázce HIV/AIDS'' jsem se snažila o zjištění, jak jsou naši dospívající mladí lidé informování o HIV a AIDS, o prevenci proti sexuálně přenosným chorobách, jaké je jejich sexuální chování, jestli dodržují zásady bezpečného sexu a jaké jsou jejich znalosti o správné manipulaci s potencionálně infikovanými injekčními jehlami. V teoretické části se zabývám úlohou rodiny v sexuální výchově a mluvím o rodině a rolích rodičů ve vztahu k sexuální výchově. Dále se zabývám otázkou, jak a kdy začít s informováním dospívajících potomků. V další části popisuji dospívání, vztah dospívajících k dospělým. V další kapitole rozvádím téma ''Sexuální výchova ve škole'' , definuji sexuální výchovu jako předmět a jeho cíle, důvody povinné sexuální výchovy. Nedílnou součástí této kapitoly je také téma bezpečného sexu. Dále se zabývám rizikovým chováním a oblastmi rizikového chování dospívajících, zde uvádím faktory ovlivňující rizikové chování, což jsou např. individuální, rodinné či společenské aspekty. Ve své práci se zmiňuji o všech sexuálně přenosných chorobách, dále pak také o jejich prevenci. Prevenci jsem rozvedla do tří skupin - primární, sekundární a terciární prevenci, popsala jsem zásady úspěšné prevence. V poslední kapitole teoretické části uvádím rizikové a ochranné faktory, do nichž řadím dědičnost, osobnost dítěte, rodinu, školu, vrstevníky a širší okolí. Pro praktickou část jsem použila dotazníkovou metodu. Chtěla jsem zjistit, zda jsou dospívající dostatečně informováni o HIV a AIDS, jestli dbají na prevenci při sexuálním styku a zda ví, jak bezpečně postupovat při kontaktu s použitou injekční jehlou. Výsledky jsem zpracovala pomocí tabulek a grafů. Z tohoto výzkumu jsem poznala, že dospívající mládež je o problematice HIV/AIDS rámcově informována, ale informace nejsou příliš podrobné detailní a dostačující. Je třeba zintenzivnit a zkvalitnit preventivní programy, rozšířit sexuální výchovu, která by měla být realizována již od nižších ročníků vzhledem k věku. Měl by být zajištěn odborný dohled nad publikovanými informacemi na internetu a v časopisech pro mladé, dbát, aby tento zdroj mladí lidé více využívali jako doplňující a hlavně aby měli jistotu, že zde nebudou žádné nevalidní informace či dokonce desinformace.cze
dc.format64 s.
dc.format64 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectHIV {--} Humman Imunodeficiency Viruscze
dc.subjectAIDS {--} Acquired Immune Deficiency Syndromecze
dc.subjectnevěracze
dc.subjectsexuální výchovacze
dc.subjectprevencecze
dc.subjectrizikové chovánícze
dc.subjectZdraví 21cze
dc.subjectHIV {--} Humman Imunodeficiency Viruseng
dc.subjectAIDS {--} Acquired Immune Deficiency Syndromeeng
dc.subjectunfaithfulnesseng
dc.subjectpreventioneng
dc.subjecthazard behavioureng
dc.subjectHealth 21eng
dc.titleInformovanost dospívajících v otázce HIV/AIDScze
dc.title.alternativeThe Knowing of Adolescents about HIV/AIDSeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag10065
dc.description.abstract-translatedSummary My bachelor work ''The Knowing of Adolescents about HIV/AIDS“ wants to find out how our adolescents are informed about HIV/AIDS and protection against sexual diseases, how they behave sexually, if they observe rules of safe sex and what they know about handling with potentially contaminated hypos. The theoretical part considers the role of family in sexual education and the role of parents in relation to sexual education. The next question is when and how to start with such education which is closely connected with pubescence and relationship between adolescents and their parents. Then I follow up with ''sexual education at schools“, I define sexual education as a school subject, its purposes and reasons of obligatory sexual education. A necessary attention was paid to safe sex, risky behaviour and areas of such behaviour of adolescents and influence factors of hazardous behaviour, which can be regarded from individual, family or social aspects. This work also tackles all sexual diseases and their prevention. There are three ways of prevention - primary, secondary and tertiary. I write about rules of successful prevention. The theoretical part is closed with risky and protective factors, such as heredity, personality of a child, family, school, contemporaries and environment in general. I used a questionnaire to treat my practical part. It was focused on the facts if adolescents are informed enough about HIV and AIDS, if they prevent during sexual intercourse and if they know how to handle a used hypo. The results are shown in graphs and tables. The survey showed that adolescents know quite a lot about HIV and AIDS but the information is not precise and sufficient. It is necessary to make more intensive and advanced-level preventive courses, expand sexual education, which should be realised already since lower school classes. A professional control of information on the Internet and in youth magazines should be assured together with an observation of using these sources of information as complementary. However, young people should be sure they will find neither invalid information nor disinformation there.eng
dc.date.accepted2008-06-24
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOchrana veřejného zdravícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programVeřejné zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeStaňková, Renata
dc.description.defenceOtázka vedoucího práce: Vysvětlete pojem "projektové vyučování" a zejména "peer projektů". Uveďte příklady a zaměřte se na výhody a nevýhody této formy edukace dospívajících. Otázka oponenta: Zda si autorka myslí, že všichni, co o této chorobě vědí, se podle toho také chovají? Zda si myslí, že stačí pouze znalosti o chorobě HIV/AIDS? Studentka prokázala bohaté znalosti o problematice HIV/AIDS. Ve své pracize také zabývala informacemi dospívajících o této problematice. Odpovídala s přehledem na otázky položené zkušební komisí. V praktické části prokázala schopnost dotazníkového šetření. Téma aktuální v ČR i ve světě.cze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam