VYUŽITÍ VÝPOČETNÍ TECHNIKY PŘI VÝUCE DĚTÍ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM
Abstrakt
Sluch společně s řečí tvoří základní prostředek dorozumívání mezi lidmi. Ztráta sluchu znamená narušení komunikace, ale i orientace v prostoru, koordinace pohybu, snižuje se pocit bezpečnosti a sebejistoty. Počítač převádí zvukové podněty na vizuální. Toho se dá využít u neslyšících při výuce řeči a rozvíjení slovní zásoby. Ve vzdělávání neslyšících a nedoslýchavých dětí hrají počítače stále větší a významnější roli. Při výuce lze většinou využít programů, které byly napsány pro výuku dětí slyšících. Existují však i programy psané speciálně pro neslyšící děti. Cílem této bakalářské práce je popsat druhy činností sluchově postižených dětí s počítačem.Stanovené hypotézy: H1: Výpočetní technika zčásti překlenuje jazykové bariéry v komunikaci s okolím u dětí s postižením sluchu. H2: Internet usnadňuje vzájemnou komunikaci dětí se sluchovým postižením.V této práci jsem použila kvantitativního výzkumu. Jako metodu jsem použila dotazování, techniku formou dotazníků. Dotazníky byly určeny pro děti ze speciálních škol pro sluchově postižené a pro učitele, kteří vyučují v těchto školách. Z navrácených dotazníků lze stanovit potvrzení obou hypotéz.
Podle výsledků využívají děti počítač ve výuce v 84 %. Doma má počítač 83 % dětí.Výsledky vyplývající z této práce bude možno využít v rámci organizace edukace osob se sluchovým postižením.