dc.contributor.advisor | Ira, Vladimír | |
dc.contributor.author | Šlégelová, Linda | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T07:51:29Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T07:51:29Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.date.submitted | 2008-05-12 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/17848 | |
dc.description.abstract | ABSTRAKT
Ve své bakalářské práci jsem se věnovala mentální retardaci a vzdělávání dětí s tímto postižením.
V teoretické části jsem podrobně popsala mentální retardaci, její stupně, příčiny, formy prevence a metody diagnostiky. Dále jsem se zabývala vzděláváním dětí a mládeže, kteří mají tuto chorobu diagnostikovanou, popsala jsem tedy speciální mateřské školy pro tyto děti, přípravný stupeň základní školy speciální, základní školu speciální, základní školu praktickou, praktickou školu jednoletou a dvouletou, některá střední odborná učiliště, která může mládež s tímto postižením navštěvovat, pak také celoživotní vzdělávání, jako jsou např. kurzy k doplnění vzdělání, večerní školy nebo připravovaná aktivační centra.
Dále jsem se zabývala školskými poradenskými zařízeními pro děti a mládež s mentálním postižením, jako jsou Pedagogicko-psychologické poradny (PPP), Speciálně-pedagogická centra (SPC), Střediska výchovné péče (SVP) a Institut pedagogicko-psychologického poradenství (IPPP).
Posledním bodem teoretické části pak byla teorie vzdělávání osob s mentálním postižením, kde jsem se popisovala didaktické zásady, didaktické metody, vyučovací formy a vyučovací pomůcky, které jsou nezbytné při vzdělávání těchto osob. Popsala jsem také vytváření individuálních vzdělávacích programů, bez kterých by integrace dětí s mentálním postižením nebyla možná.
Pro praktickou část mé bakalářské práce jsem zvolila kvalitativní výzkum, který byl realizován v Základní škole praktické, Základní škole speciální a Praktické škole v Mostě. Snažila jsem se zde komplexně zmapovat speciálně pedagogickou péči o žáky s mentálním postižením, popsat systém,metody a přístupy k těmto žákům. Ke sběru dat do této práce byly použity následující metody a techniky: zúčastněné pozorování, dotazníková metoda, polořízené rozhovory s rodiči žáků, kasuistiky osmi žáků a sekundární analýza dat.
Hypotézy, které mi sběrem
veškerých dat z práce vyplynuly, zní: H1: Školní vzdělávací programy v
základních školách praktických jsou v souladu s rámcovým vzdělávacím
programem pro základní vzdělávání, přílohy pro žáky s lehkým mentálním
postižením. H2: Školní vzdělávací programy, které zpracovaly základní školy
praktické, obsahují metody a formy speciálně pedagogické péče. H3:
Nadpoloviční většina učitelů není spokojena s materiálním vybavením škol. | cze |
dc.format | 94 s., 11 s. obr. příloh. | |
dc.format | 94 s., 11 s. obr. příloh. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Mentální retardace | cze |
dc.subject | Děti s mentálním postižením | cze |
dc.subject | Základní škola praktická | cze |
dc.subject | Základní škola speciální | cze |
dc.subject | Praktická škola | cze |
dc.subject | Vzdělávání | cze |
dc.subject | Individuální vzdělávací program | cze |
dc.subject | Školní vzdělávací program | cze |
dc.subject | Mental retardation | eng |
dc.subject | Mentally handicapped children | eng |
dc.subject | Basic practical training school | eng |
dc.subject | Special basic school | eng |
dc.subject | Practical training school | eng |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | Individual educational programmes | eng |
dc.subject | School educational programmes | eng |
dc.title | Vzdělávání dětí s mentálním postižením. | cze |
dc.title.alternative | Education of mentally handicapped children | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 10628 | |
dc.description.abstract-translated | ABSTRAKT
Education of Mentally Handicapped Children
The bachelor thesis deals with the condition of mental retardation and with education of children affected by this condition.
The theoretical part deals in detail with the condition of mental retardation, its levels, causes, forms of prevention and diagnosis methodology. The thesis also deals with education of children and young people diagnosed as mentally handicapped. Hence, special nursery schools earmarked for such children are described as well as preparatory grades of special primary schools, special primary schools themselves, the basic practical training schools, one-year practical training schools, two-year practical training schools and some secondary level apprentice schools - which can be attended by mentally handicapped students. Description is also presented of lifetime education; such as specialised courses, evening classes and so called activation centres whose establishment is being envisaged.
The thesis also deals with education consultancy establishments focussed on mentally handicapped children and young people; such as pedagogy and psychology consultancy centres, special pedagogy centres, educational care centres and the Institute of Pedagogy and Psychology Consultancy.
The final part of the theoretical part deals with the theory of education of the mentally handicapped people, where didactic principles are described as well as didactic methodologies, forms of teaching and teaching aids necessary for education of such person. I gave a description of development of individual educational programmes also, without which integration of such children would not be possible in many instances.
The topic of the practical part of the bachelor thesis is qualitative research carried out at a basic practical training /special basic/practical training school in Most (hereinafter ''Special Comprehensive School (in the town of Most)“). The aim was to map in a complex manner the special pedagogical care of mentally handicapped pupils as well as description of the system, methodology and approach to education of such pupils. The following methodologies and techniques were used for collection of data: observation with involvement of the observer, questionnaire-based methodology, semi-controlled interviews with the parents of the pupils, casuistry with 8-pupil sample and secondary data analysis.
The hypotheses that can be derived on the basis of the outcome of the collection of the data are as follows: H1: The school teaching programmes
employed at the basic practical training schools comply with the framework
educational programme for the basic education - with the addenda aimed at
slightly mentally handicapped pupils." H2: "The school educational
programmes developed by practical training schools include methodology and
forms of special pedagogical care." H3: "The best part of the teachers are
not satisfied with the equipment of the schools with relevant materials. | eng |
dc.date.accepted | 2008-09-15 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Rehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniory | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Rehabilitace | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Coufalová, Božena | |
dc.description.defence | Linda Šlégelová
Vzdělávání dětí s mentálním postižením
Autorka představovala členům komise bakalářskou práci přesvědčivým způsobem za pomoci power-pointu. Bakalářská práce reflektuje současné trendy v systému vzdělávání dětí s mentálním postižením v ČR. Autorka prokázala schopnost orientovat se ve vybrané problematice. Studentka odpověděla na otázky vedoucího práce, které se týkaly neodpovídajícího vzdělání pedagogů a individuálních možností dětí. Bakalářská práce vykazuje drobné nedostatky např. rozpory v některých autořiných tvrzeních, např. tvrzení týkající se individuálních plánů dětí - rozpor mezi názorem autorky a výsledky z dotazníkového šetření.
Klasifikace: velmi dobře | cze |