Porodní plán rodiček a možnosti jeho aplikace na porodním sále
Abstrakt
Porod je cestou do neznáma. Je možné si o průběhu porodu najít informace, avšak jeho průběh je individuální a rodička může těžko odhadnout svou reakci na procházení novými zkušenostmi. A možná právě proto, si ženy ještě před porodem připravují porodní plán. Účelem porodního plánu je informovat lékaře a porodní asistentky o přáních a představách rodičky o průběhu porodu.
Proti rutinním postupům uplatňovaným v Českém porodnictví se zvedá v současné době poměrně velký nesouhlas, kdy si rodičky prosazují nové zásady vedení i prožívání porodů. Chtějí změnu nejen v pravidlech zakotvených v zákonech, ale i změny v etických zásadách na porodnických pracovištích. Proto by se měli lékaři a porodní asistentky zamyslet, jaká reálná přání mají ženy a zda došlo k naplnění jejich představ o průběhu porodu.
Metodou dotazníků byl proveden výzkum za účelem sondáže akceptovatelnosti a uskutečnitelnosti porodních plánů českých žen na porodních sálech několika českých porodnic s dokumentací příčin a důvodů jenž vedly k nenaplnění porodních plánů.
Za účelem potvrzení naší hypotézy, že na porodních sálech nedochází k aplikaci porodních plánů, bylo 102 žen požádáno o vyplnění dotazníku. Dotazník vyplňovaly jen ženy, které rodily s porodním plánem. Otázky v dotazníku se týkaly obsahu jejich porodních plánů a naplnění jejich přání. Pokud nedošlo k naplnění jakéhokoliv z porodních přání byly ženy požádány, aby uvedly hlavní důvody a příčiny proč tomu tak bylo. V dotazníku jsou uvedeny subjektivní názory žen.
Výsledky ukázaly, že u 34 (33,33 %) žen byl porodní plán jako celek zcela splněn, u 54 (52,94 %) žen spíše splněn, u 13 (12,75 %) žen spíše nesplněn a u 1 (0,98 %) ženy byl porodní plán jako celek zcela nesplněn.
Ačkoliv v několika žádostech nebylo ženám vyhověno, 88 (86,27 %) českých žen bylo celkově spokojeno s naplněním svých porodních plánů. Spokojenost klientek je jedním z nejdůležitějších ukazatelů kvality poskytované ošetřovatelské péče na porodním sále, neboť
uspokojování a neuspokojování potřeb klientek během porodu se odráží v jejich vědomí jako subjektivně pociťovaná spokojenost či nespokojenost s danou péčí. Rodičky, které jsou spokojeny, mnohem více důvěřují lékařům a porodním asistentkám a také s nimi mnohem lépe spolupracují v průběhu porodu.
Věřím, že tato práce bude inspirovat rodičky k vypracování vlastního porodního plánu, že sepsání porodního plánu je ideální teoretickou přípravou na porod a časné rodičovství a že tak dojde k vytvoření jiného pohledu na rodičky, které přicházejí na porodní sál s vlastními porodními plány.