Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠedová, Lenka
dc.contributor.authorRybářová, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T07:52:06Z
dc.date.available2021-12-03T07:52:06Z
dc.date.issued2008
dc.date.submitted2008-05-05
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/17907
dc.description.abstractInfarkt myokardu je akutní forma ischemické choroby srdeční, vznikající na podkladě náhlého uzávěru nebo progresivního náhlého zúžení věnčité tepny zásobující příslušnou oblast srdce. Mortalita na kardiovaskulární onemocnění se v České republice pohybuje kolem 600 úmrtí ročně na 100 000 obyvatel a postihuje i mladé jedince v produktivním věku života. Dodržování všech zásad sekundární prevence je nezbytné pro účelnou léčbu infarktu myokardu. Režimová opatření u tohoto onemocnění vycházejí především ze snahy zanechat kouření, změny stravovacích návyků, redukce tělesné hmotnosti a zvýšení pohybové aktivity. Proto, aby sestra pacienta seznámila s riziky, které vedou k opakovanému infarktu myokardu, využívá metodu edukace. Pomocí této metody si pacient vytváří prostor pro osvojení nových poznatků, vytváří si hodnotové a emocionální složky osobnosti a tím se snaží o dosažení pozitivního jednání v péči o své zdraví. V teoretické části této bakalářské práce jsou uvedeny informace, týkající se anatomie a fyziologie srdce, dále obecná fakta o vzniku, příznacích a léčbě infarktu myokardu. Podstatná část je však věnována edukačnímu procesu v oblasti sekundární prevence po prodělání infarktu myokardu. Uvádíme zde nejen informace o pedagogice jako vědě a zásadách vzdělávacího procesu, ale také o vhodné komunikaci s pacientem, vhodném výběru edukačního prostředí, edukačních pomůcek a tvorbě edukačního procesu. K naplnění cílů bakalářské práce byla zvolena kvantitativní výzkumná strategie. Ke sběru dat byla využita technika dotazníku. Anonymní dotazníky tvořily dotazníky pro pacienty a pro sestry. Dotazník pro pacienty obsahoval 30 otázek, dotazník pro sestry obsahoval 22 otázek. Výzkumné šetření bylo provedeno během měsíce března 2008, na kardiologických odděleních nemocnic a v ordinacích kardiologických a interních specialistů v Českých Budějovicích a Pardubicích. Bylo rozdáno 100 dotazníků pacientům a 50 dotazníků sestrám. Celková návratnost byla v případě dotazníků sestrám 98% a v případě dotazníků pro pacienty 79%. Prvním cílem bakalářské práce bylo zjistit dodržování režimových opatření u pacientů po prodělaném infarktu myokardu. Druhým cílem bylo zjistit, zda sestry provádějí edukaci pacientů po infarktu myokardu. Cíle byly splněny. K praktické části se vztahovaly následující hypotézy. Hypotéza č.1: Pacienti nejsou informováni o dodržování režimových zásad po prodělaném infarktu myokardu od sestry. Tato hypotéza byla potvrzena. Hypotéza č.2: Pacienti nedodržují režimová opatření. Tato hypotéza byla potvrzena. Hypotéza č.3: Sestry neprovádějí edukaci pacientů. Tato hypotéza byla potvrzena. Z analýzy je patrné, že pacienti jsou informováni o režimových opatřeních, ale že ne všechna dodržují. Sestry edukaci provádějí jen informováním nebo předáním materiálů vztahující se k problematice. Výsledky výzkumu jsou aplikovatelné do praxe. Práce poslouží jednak pacientům, kteří zde najdou důležité informace o dodržování režimových opatřeních po proběhlém infarktu myokardu a jednak je tato práce určena sestrám, které tyto pacienty edukují. Naleznou zde zásady správné u účelné edukace, která pacienty učí vhodnému přístupu ke svému zdraví a zvyšuje tak jeho kvalitu. Dále práce přispěje ke zvýšení informovanosti jak u pacientů, tak hlavně u sester, které se tolik potřebnou edukací věnují pouze minimálně.cze
dc.format103 s., 13 s. příloh
dc.format103 s., 13 s. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectedukační procescze
dc.subjectinfarkt myokarducze
dc.subjectrežimová opatřenícze
dc.subjectsekundární prevencecze
dc.subjecteducationeng
dc.subjectmyocardial infarctioneng
dc.subjectregimeneng
dc.subjectsecondary careeng
dc.titleEdukace pacientů po infarktu myokardu v rámci sekundární prevencecze
dc.title.alternativeEducation of patients with myocardial infarction within secondary careeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag10961
dc.description.abstract-translatedMyocardial infarction is the acute form of the coronary artery disease. The most common triggering effect is the rupture of an aterosclerotic plaque in a epicardial coronary artery that supplies heart with blood. The cardiovascular disease mortality in the Czech Republic is about 600 deaths per year per 100 000 persons. Also young people at productive age are being stricken by heart attack - as myocardial infarction is commonly known. To treat myocardial infarction effectively, it is necessary for the patient to follow all the principles of secondary care. The main demand is quitting smoking, changes in patient´s diet, reducing weight and increasing physical activity. The method of education is used to prevent the patient from recurrence of heart attack. The patient establishes new emotional and personal attitudes to his or her health. In the theoretical part of my thesis information on the anatomy and physiology of the heart, as well as general facts on the origin, symptoms and treatment of myodardial infarction are given. The issue of secondary prevention is dealt with at full length. The principles of the educational process, the appropriate communication with the patient and the choice of educational aids are mentioned. To meet the targets of the thesis the quantitative research was chosen. To collect relevant data I used the questionnaire method. The research was anonymous both for nurses and patients. There were 30 questions in questionnaires for nurses and 22 questions in questionnaires for patients. The research was conducted in March 2008 in the cardiology departments in hospitals in České Budějovice and Pardubice and in consulting rooms of cardiologists and internists in České Budějovice and Pardubice. I handed out 100 questionnaires to patients and 50 questionnaires to nurses. 79% patients and 98% nurses filled them in and sent them back to me. The objectives of the thesis was to examine if patients who have undergone myocardial infarction follow regimen instructions and if nurses give them enough information. The objectives were achieved. I formulated the following hypotheses in the practical part: H I: Patients are not informed by nurses about the principles of secondary care after undergoing myocardial infarction. This hypothesis was confirmed. H II: Patients do not follow the regimen instructions. This hypothesis was confirmed. H III: Nurses do not provide education for patients. This hypothesis was confirmed. The analysis of the data obtained shows that patients are informed about the principles of regimen but they do not always abide by them. The education provided by nurses is often done by handing over educative brochures and leaflets. The results of my research are applicable in practice. In the theoretical part patients who underwent myocardial infarction find a lot of useful information on the regimen - the plan to improve and maintain health. Nurses may learn how to provide the education effectively. This thesis can contribute to better awareness on the issue of secondary care for patients after myocardial infarction.eng
dc.date.accepted2008-06-12
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠulistová, Radka
dc.description.defenceOtázky Oponent: 1. Jaký je rozdíl mezi aktivní edukací a pasivní edukací? 2. Jak může ovlivnit edukaci pacienta vnitřní a vnější edukační prostředí? Odpovědi: Pasivní edukace je vysvětlená; nezapojujeme aktivně pacienta. Aktivní edukace je zapojení edukativního programu.Vnitřní prostředí ovlivňuje pacienta jeho osobností, vnější prostředím. Komise: Výtka k vytvořenému edukačnímu plánu, neodpovídá správné metodice tvorby. Hodnocení: dobřecze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam