Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠvábová, Veronika
dc.contributor.authorHrbková, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T07:52:19Z
dc.date.available2021-12-03T07:52:19Z
dc.date.issued2008
dc.date.submitted2008-05-09
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/17925
dc.description.abstractDodržování léčebného režimu u astmatika - role sestry Astma bronchiale patří mezi onemocnění postihující významnou část celosvětové populace. Odhaduje se, že astmatem trpí 300 milionů obyvatel naší planety. V ekonomicky vyspělých zemích je jednou z nejčastějších chronických nemocí s prevalencí 10-15%. Prevalence astmatu a prevalence senzibilizace vůči nejrůznějším alergenům zvláště v mladší dětské populaci ve věku 6-7 let stále vzrůstá. V České republice dosahuje odhadovaná prevalence astmatu 8%. Astma představuje nezanedbatelnou medicínskou, sociální i ekonomickou zátěž pro nemocného, jeho rodinu, ale i pro celou společnost, a to jak z hlediska absence zaměstnání či ve škole, tak z hlediska přímých nákladů na léčebně-preventivní péči. Přestože zůstává astma i v současné době nevyléčitelnou celoživotní nemocí, je nemocí dobře léčitelnou a dodržování léčebného režimu je velmi důležité, protože ovlivňuje průběh onemocnění. Cílem bakalářské práce bylo zjistit jestli pacienti dodržují léčebný režim, zda sestry edukují pacienty a jakým způsobem. Byly stanoveny tři hypotézy. - H1: pacienti nedodržují doporučený léčebný režim, H2: sestry edukují pacienty k dodržování léčebného režimu, H3 : sestry edukují pacienty nejčastěji formou předávání informačních materiálů. K dosažení cíle a ověření hypotéz byla použita dotazníková metoda. Výzkumný soubor tvořilo 60 respondentů, kterým byl dotazník osobně předán sestrou. Vyhodnocením výsledků se ukázalo, že H1: pacienti nedodržují doporučený léčebný režim byla vyvrácena, H2: sestry edukují pacienty k dodržování léčebného režimu se potvrdila a H3: sestry edukují pacienty nejčastěji formou předávání informačních materiálů byla vyvrácena. Závěr tohoto výzkumu je, že pacienti mají dostatek informací, které se týkají jejich nemoci a ve většině případů se snaží dodržovat léčebný režim. Přesto v závěru práce navrhuji větší zapojení sester v edukaci astmatiků.cze
dc.format66 s., 9 s. obr. příloh
dc.format66 s., 9 s. obr. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectléčebný režimcze
dc.subjectchronická nemoccze
dc.subjectedukacecze
dc.subjectsestracze
dc.subjectpacientcze
dc.subjecttreatment regimeneng
dc.subjectchronic diseaseeng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectnurseeng
dc.subjectpatienteng
dc.titleDodržování léčebného režimu u astmatika - role sestrycze
dc.title.alternativeAdhering to the treatment regimen in a patient with asthma - the role of a nurseeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag10981
dc.description.abstract-translatedAdhering to the treatment regimen in a patient with asthma - the role of a nurse Asthma bronchiale is one of the diseases affecting a significant portion of the world population. It is estimated that 300 million people suffer from this disease on our planet. In economically developed countries asthma bronchiale is one of the most frequent chronic diseases with the prevalence of 10-15 %. The asthma prevalence and the prevalence of sensibilization against various allergens is increasing mainly in young population aged 6 to 7. The estimated prevalence in the Czech Republic is 8 %. Asthma represents considerable medical, social and economic stress for the patient, for his (her) family, but also for the whole society, from the viewpoint of absence from work or from school and also from the viewpoint of direct expenditures of the treatment and preventive care. Despite the fact that asthma currently remains a life-long incurable disease, it is a disease the symptoms of which may be mitigated. It is very important to adhere to the treatment regimen because this influences the course of the disease. The objectives of my thesis was to find out if patients follow the treatment regimen, if nurses educate patients and in what way. Three hypotheses were set: H I: patients do not follow the treatment regimen, H II: nurses educate patients to follow the treatment regimen, H III: the most frequent way how nurses educate patients is passing over information materials. The questionnaire method was used to achieve the objectives. The research set was formed by 60 respondents who were given out the questionnaires by a nurse. The data analysis shows that: H I - patients do not follow the treatment regimen - was rejected, H II - nurses educate patients to follow the treatment regimen - was confirmed and H III - the most frequent way how nurses educate patients is passing over information materials - was rejected. The results of my research show that patients are given enough information concerning their disease. Most of the patients follow the treatment regimen. But there are still reserves in nurses´ involvement in patients with asthma education.eng
dc.date.accepted2008-06-09
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBláhová, Anna
dc.description.defenceObhajoba bakalářské práce: "Dodržování léčebného režimu u astmatika- role sestry" Otázky: Konzultant: "Jakou roli sestry v péči o astmatika považujete Vy sama za nejdůležitější? "Jaké poznatky, které jste získala při tvorbě bakalářské práce, budete aplikovat ve Vaší praxi? Oponent: "Co je to ČIPA? - nejdůležitější role sestry edukace - pacienti nenosí léky, nevyužívají dechová cvičení, nenechávají se očkovat proti chřipce, řešení problematiky přikrývek. ČIPA- nezávislá nezisková organizace: edukace astmatiků, časopis, brožury, informační letáky. Hodnocení: výborněcze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam