Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorChloubová, Ivana
dc.contributor.authorProkop, Jiří
dc.date.accessioned2021-12-03T07:52:33Z
dc.date.available2021-12-03T07:52:33Z
dc.date.issued2008
dc.date.submitted2008-05-09
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/17942
dc.description.abstractEdukace, jako výchova, vzdělávání a vyučování, je běžnou - samozřejmou součástí ''profesionální“ činností sestry a také v současné době převratných reforem ve zdravotnictví, se stává rovnocennou, ale i samostatnou, členkou zdravotnického týmu - stále častěji považovanou, za základní zdroj strategií pro reformu. Tím její význam neustále vzrůstá, ale se změnou role sestry v ošetřovatelského procesu, dochází i ke změně role pacienta, z tradiční (''víceméně“) pasivní na aktivní - uvědomováním si odpovědnosti péče o své zdraví a také operace. Jednou z důležitých činností, kterou sestra v předoperační přípravě uskutečňuje, je i edukační činnost, ta by měla přispět k podpoře klientského komfortu a zabránění či minimalizaci vzniku komplikací. Mezi hlavní cíle patří vhodnými metodami a postupy dosáhnout informovanosti v předoperační přípravě a předejít tak dezinformovanosti, nedorozuměním a komplikacím. Kompetence upravuje §23 odst. 1 zákona č. 20/1966 Sb. O péči o zdraví lidu, který říká, že zdravotník může poskytovat informace pouze o zdravotních výkonech, které je sám oprávněn provádět (sestra tedy nejčastěji o výkonech, které jsou součástí ošetřovatelské péče). Dle zákona 424/2004 Sb. sestra poskytuje zdravotní péči v souladu s právními předpisy i standardy a poskytuje informace, tedy i edukuje, v souladu se svou způsobilostí. Rozdíl je pouze mezi všeobecnou sestrou a sestrou se specializovanou způsobilostí, v jejich kompetencích, ale všeobecná sestra se může podílet na vysoce specializované ošetřovatelské činnosti pod dohledem sestry se specializovanou způsobilostí. Cílem této bakalářské práce bylo zjistit, provádí-li se v rámci předoperační přípravy edukace sestrou a mají-li pacienti informace o možnosti předoperační edukace sestrou. Cíl práce byl splněn. Výzkum byl zpracována pomocí kvantitativního výzkumu. Jako technika sběru dat byl použit dotazník, který byl anonymní. Celkem bylo rozdáno 396 dotazníků, z toho 198 pacientům po operaci a 198 sestrám z operačních oddělení v Praze v březnu 2008. Z tohoto celkového počtu mohlo být použito pro výzkum 349 dotazníků, z toho 175 od pacientů a 174 od sester. Byly stanoveny dvě hypotézy. A to - Pacienti před zahájením předoperační přípravy nemají informace o možnosti edukace sestrou v předoperační přípravě a další zní - Pacienti jsou sestrou edukováni v předoperační přípravě. První hypotéza se nepotvrdila, druhá hypotéza byla potvrzena. Z výsledků výzkumu tedy plyne, že převážná část respondentů - pacientů ví o možnosti edukace sestrou v předoperační přípravě a že pacienti jsou sestrou edukováni v předoperační přípravě, ale její kvalita není špatná, avšak rozhodně je co zlepšovat. Bohužel podhodnocena byla skupina sester operantů v předoperační přípravě. Proto je třeba veřejnost, ale i sestry, o edukaci v předoperační přípravě více informovat. Práce je sestavena tak, aby se dala využít k edukaci pacientů, ale i sester o tomto tématu a výsledky výzkumu jsou možné publikovat v odborném časopise nebo např. informovat formou přednášky o výsledcích sestry operačních oborů provádějící předoperační edukaci ke zlepšení péče a nebo sestavit nový standard o předoperační péči či poopravit stávající.cze
dc.format78 s., 2 dotazníky příloh
dc.format78 s., 2 dotazníky příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectEdukacecze
dc.subjectEdukační týmcze
dc.subjectEdukační záznamcze
dc.subjectInformovaný souhlascze
dc.subjectPředoperační přípravacze
dc.subjectEducationeng
dc.subjectEducational teameng
dc.subjectEducational reporteng
dc.subjectInformed acceptanceeng
dc.subjectPreoperative preparationeng
dc.titleEdukační činnost sestry v předoperační přípravěcze
dc.title.alternativeEducational activity of a nurse in preoperative preparationeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag10999
dc.description.abstract-translatedEducation such as upbringing, teaching and training has become a common and undisputed part of nurse professional activities. Nurses take an equal and autonomous part in treatment teams at present time full of significant changes. In addition nurses are often considered to be a basic source of reform strategies. Their importance is growing steadily. Together with changes in nurse roles, the traditionally passive roles of patients have been tranformed into the active ones, that is patients realise their responsibility for their health, diseases and operations. One of the most important activities a nurse in preoperative preparation deals with is an educational activity which should support client´s comfort and prevent him from complications or at least minimise them. The aim of this activity is to inform a patient with suitable methods on preoperative preparation and prevent misinformation, misunderstanding and complications. Nurse competence is done by the Law 20/1966 in § 23, par 1 called ''About public health care'' : a health care worker can provide information on those activities which he/she is allowed to perform so nurses can inform on nurse treatment. Within the framework of the Law 424/2004 a nurse provides health care in terms of legal regulations and standards, provides information and educates in accordance with his/her qualifications. There are some differences between a nurse and a registered nurse in their competences, however, a general nurse can deal with highly specialised nurse activities under supervision of a registered nurse. The aim of this work consisted in finding out if nurses educated patients during a preoperative preparation and pacients were informed about the availability of preoperative education. The aim was accomplished. The research was based on a quantitative method, an anonymous questionnaire. There were 396 questionnaires distributed to 198 patients after a surgical operation and 198 operating room nurses in Praque in March 2008. Among 349 questionnaires which were analysed, 175 went back from patients and 174 from nurses. Two hypotheses were stated. H1: Patients are not informed about the availability of preoperative education by nurses before preoperative preparation and H2: Patients are educated in preoperative preparation. The first hypothesis was disproved the other was proved. The research can be concluded with these results: most patient respondents know that they can be educated by nurses in preoperative preparation and they are really educated. The educational standard is not bad but can be improved. Unfortunately the operating room nurse role in preoperative preparation was underestimated. Public and nurses should be informed more about preoperative preparation. The work is composed to be used for educating patients and nurses about this problem. The research conclusions can be published in journals or presented at lectures so that the preoperative preparation can be improved and a new preoperative standard made up.eng
dc.date.accepted2008-06-09
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHrubá, Pavla
dc.description.defenceObhajoba bakalářské práce: Edukační činnost sestry v předoperační přípravě Dotaz oponenta: "Jaká opatření by jste navrhl, aby se zvýšilo povědomí klientů a obyvatelstva o možné edukaci předoperační sestrou?" Student adekvátně reaguje - student odkazuje na Práva pacientů. Informovat veřejnost o možnosti předoperační edukace (v rámci prevence komplikací)- brožury. Doc. Bártlová: "Existuje standard pro předoperační edukaci (co musí být zmíněno)"- ano ÚVN Střešovice, nemocnice Prostějov. Dr. Trešlová: "Srovnávací graf v prezentaci nebyl zcela přehledný. V práci chybí forma edukace - hodnocení, zda-li se něco naučil." Hodnocení: velmi dobřecze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam