Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHošek, Josef
dc.contributor.authorBártová, Martina
dc.date.accessioned2021-12-03T07:54:46Z
dc.date.available2021-12-03T07:54:46Z
dc.date.issued2008
dc.date.submitted2008-05-12
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18068
dc.description.abstractVe volném čase dělá člověk takové činnosti, které mu přinášejí radost, potěšení, zábavu a odpočinek. Tyto činnosti si svobodně volí. Hlavní funkcí volného času je funkce psychologická, sociální, terapeutická a ekonomická. Specifickou zvláštností volného času dětí a mládeže je jeho pedagogické ovlivňování. Volný čas dětí a mládeže je zároveň rizikovým faktorem. Zanedbání pedagogického ovlivňování volného času by mělo své nedozírné následky, což dokazuje narůstající závislost mladé generace na drogách a hracích automatech. Děti minoritních skupin (u nás především romské děti) jsou ve svém volném čase pedagogicky ovlivňovány především v Salesiánských střediscích mládeže. Tato střediska vycházejí z přesvědčení, že volnočasové aktivity této ''jiné'' mládeži musí nabízet jinými formami. Taková forma musí akceptovat sociální struktury mladých, tedy přirozené party, do kterých se mladí sdružují a nabídnout jim prostory pro jejich setkávání v rodinné atmosféře, kde se budou cítit svobodně. Romská populace, i když její počet stále roste, je menšinou, která se výrazně liší od ostatních národů a národností svou rasovou odlišností, etnickými atributy, krajní chudobou a diametrálně odlišným způsobem života. Cílem mé bakalářské práce je zjistit, do jaké míry vytváří Salesiánská střediska mládeže v Teplicích a v Českých Budějovicích podmínky pro smysluplné trávení volného času dětí minoritních skupin, zda je nabídka volnočasových aktivit pro tyto děti dostatečná a jak se přihlíží k mentalitě těchto etnik. Zajímá mě také, kterým aktivitám dávají tyto děti přednost a proč. Byly stanoveny tři hypotézy. Hypotéza č. 1. zní: ''Většina aktivit je ovlivněna mentalitou klientů, podílejí se na tvorbě programu'', hypotéza č. 2 zní: ''Děti minoritních skupin se více zapojují do příležitostných a spontánních zájmových činností než do pravidelné zájmové činnosti'' a hypotéza č. 3 zní: ''Děti minoritních skupin jsou zapojeny především do zájmových aktivit kulturních a sportovních. Málo se zapojují v oblasti přírodovědy a techniky.'' K získání potřebných informací k dané problematice jsem použila kvantitativní metodu dotazování. Zvolila jsem dvě techniky této metody, a to dotazník určený dětem minoritních skupin a řízený rozhovor s pedagogy volného času. Pro potvrzení či vyvrácení hypotéz jsem vyhodnocovala všechny otázky dotazníku i řízeného rozhovoru. Výzkum hypotézu č. 1 a č. 3 potvrzuje, hypotézu č. 2 vyvrací.cze
dc.format98 s, 27 s. obr. příloh
dc.format98 s, 27 s. obr. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectvolný čascze
dc.subjectděti minoritních skupincze
dc.subjectzájmové činnosticze
dc.subjectleisure timeeng
dc.subjectminority group childreneng
dc.subjectinterest activitieseng
dc.titleDěti minoritních skupin a jejich aktivity v Salesiánských střediscích v Teplicích a Českých Budějovicíchcze
dc.title.alternativeMinority group children and their activities in Salesian Centres in Teplice and České Budějoviceeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag7172
dc.description.abstract-translatedIn our free time, we pursue activities where we experience delight, pleasure, entertainment and relaxation. The choice is based on our free will. The key functions of leisure time are psychological, social, therapeutic and economic. What is specific about leisure time of children and youth is that pedagogues can encourage them. Leisure time is at the same time a risk factor. The ever increasing number of drug and gambling machine addicted young people shows the potential serious consequences of neglect of leisure-time pedagogical encouragement. Salesian Youth Centres provide a great opportunity for pedagogues to encourage minority group children (especially Roma children in the Czech Republic) in their leisure-time. The idea behind the centres is to offer leisure-time activities for such ''different'' young people looking for different forms of activities, respecting their social structure, i.e. a natural team in which they unite, and offering them an environment where they can socialise in a friendly atmosphere and feel free. Despite their continuously increasing number, the Roma population is a minority showing considerable differences from other nations and nationalities. They are different in terms of race and their ethnic attributes, they live in considerable poverty and have a completely different lifestyle. The objective of my Baccalaureate thesis is to find out what conditions Salesian Youth Centres in Teplice and České Budějovice create for purposeful opportunities for leisure-time activities for minority group children, whether the offer is sufficient and how the mentality of this ethnic group is taken into account. I also wanted to find out what activities are prioritised by the children and why. I have developed 3 assumptions, where no. 1 is: ''Most of the activities are affected by the mentality of the clients who take part in developing the programme'', assumption no. 2: ''Minority group children are more active in integrating into occasional and spontaneous interest activities rather than regular interest activities'', and assumption no. 3: ''Minority group children integrate mostly into interest, cultural and sports activities. They rarely integrate into natural science and craftsmanship.'' A quantitative method of inquiry was applied to collect the required data on the specific topics. I chose 2 techniques, i.e. an inquiry focusing on minority group children and a controlled interview with leisure-time pedagogues. To confirm or disprove the assumptions, I had to evaluate all the inquiry questions and those in the controlled interview. My research has confirmed assumption No. 1 and 3, and disproves assumption no.2.eng
dc.date.accepted2008-06-17
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠvestková, Renata
dc.description.defenceStudentka prezentovala teze bakalářské práce, byla seznámena s posudky vedoucího a oponenta. Následně odpověděla na položené dotazy členů komise.cze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam