dc.contributor.advisor | Kubartová, Klára | |
dc.contributor.author | Vacková, Jana | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T07:54:55Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T07:54:55Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.date.submitted | 2008-05-09 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18075 | |
dc.description.abstract | Správné začlenění vysokoškolsky vzdělaných sester do ošetřovatelského týmu je
aktuální této době. Tématem této bakalářské práce je tedy ''Vysokoškolsky vzdělaná
sestra jako člen ošetřovatelského týmu''.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V části teoretické se hovoří
o vzdělávání v ošetřovatelství v minulosti a v současnosti. Je v ní také věnována
pozornost současné legislativě ve zdravotnictví. Dále se zabývá koncepcí ošetřovatelství
a zaměřuje se na osobnost sestry jako takovou.
V části praktické jsou v jednotlivých kapitolách popsány: cíl práce, hypotézy,
metodika sběru dat a charakteristika výzkumného souboru. Další kapitola obsahuje
grafy znázorňující výsledky výzkumu. Tyto výsledky jsou pak rozebírány, porovnávány
a hodnoceny.
Cílem této bakalářské práce bylo zjistit zařazení a uplatnění vysokoškolsky
vzdělaných sester z pohledu jich samých, z pohledu středních zdravotnických
pracovníků, z pohledu lékařů a z pohledu klientů. Výzkum byl tedy prováděn na
základě analýzy a vyhodnocení dotazníků získaných od čtyř skupin respondentů:
klientů, středoškolsky vzdělaných sester, vysokoškolsky vzdělaných sester a lékařů.
V této práci byly stanoveny dvě hypotézy a z výsledů šetření vyplynulo, že první
hypotéza ''Vysokoškolsky vzdělané sestry nemají prozatím zcela jasně vymezené místo
v ošetřovatelském týmu.'' se potvrdila. Druhá hypotéza ''Z pohledu klienta
zdravotnických zařízení je postavení vysokoškolsky a středoškolsky vzdělaných sester
stejné.'' se také potvrdila.
Zajímavostí této práce je i to, že v ní dochází k porovnávání výsledků s výsledky
podobného výzkumu, který byl prováděn před čtyřmi lety. Ukazuje tedy, jak a co se za
toto období změnilo v pohledu na zdravotní sestry a jejich vzdělání.
Na základě provedeného výzkumu lze souhrnně konstatovat, že v současné době
nemají vysokoškolsky vzdělané sestry jasnou pozici v ošetřovatelském týmu, i když
jsou jeho nedílnou součástí. Cíl výzkumné práce byl splněn.
Hlavním přínosem práce by mohlo být informování laické veřejnosti,
potencionálních klientů o reformách v systému vzdělávání zdravotních sester a tím i
zvýšení prestiže tohoto povolání ve společnosti. | cze |
dc.format | 67s. | |
dc.format | 67s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Kompetence sester | cze |
dc.subject | Kvalifikace sester | cze |
dc.subject | Legislativa | cze |
dc.subject | Ošetřovatelský tým | cze |
dc.subject | Sestra | cze |
dc.subject | Vzdělávání sester | cze |
dc.subject | competency of a nurse | eng |
dc.subject | qualification of a nurse | eng |
dc.subject | legistation | eng |
dc.subject | nursing staff | eng |
dc.subject | nurse | eng |
dc.subject | nurse´s education | eng |
dc.title | Vysokoškolsky vzdělaná sestra jako člen ošetřovatelského týmu | cze |
dc.title.alternative | The nurse with high school (university) education as a member of nursing team | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 7403 | |
dc.description.abstract-translated | Recently, the university-educated nurses´ integration into the nursing staff has
been a topical issue. My thesis deals with the issue '' A university-educated nurse as a
member of the nursing staff.''
The thesis is divided into two sections - theoretical and practical. In the
theoretical part information on education of nurses in the past and nowadays is
presented. The current health care legislation is also given attention to. The thesis deals
with the health care philosophy and is focused on the personality of a nurse.
The chapters of the practical section refer to the following topics: the study
objective, hypotheses, the collecting data methodology, the characteristics of the
research set. In the following chapter charts showing results of the research are
presented. The results are then analysed, compared and evaluated.
The objective of my thesis was to learn what is the university-educated nurses´
position in the nursing staff hierarchy. I wanted to examine what the rank of universityeducated
nurses in the nursing team is from the viewpoint of other nursing staff
members, doctors, patients and also the university-educated nurses themselves. I handed
out questionnaires to four different research sets of respondents: patients, the secondaryschool-
educated nurses, university-educated nurses and doctors.
Two hypotheses were set. The obtained data analysis shows that the first
hypothesis: ''the university-educated nurses´s position within the medical staff is not
specified yet'' was confirmed. The second hypothesis: ''From the viewpoint of a patient
the rank of a university-educated nurse and that of the school of nursing are the same''
was also confirmed.
Besides these findings there are other very interesting conclusions emerging
from the research. The data I obtained are compared to those obtained in a similar
research four years ago. The thesis thus contributes to recognition what has changed in
terms of the attitude to nurses and their education.
Despite being an integral part of the nursing staff, the university-educated nurses
have an ill-defined position within the nursing team. The objective of my thesis was
achieved.
The main contribution of my thesis may be the presentation of these conclusions
to the public - the potential health care facilities clients. It could enhance the reputation
of the nursing profession in society. | eng |
dc.date.accepted | 2008-06-09 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Všeobecná sestra | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Ošetřovatelství | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Pochylá, Karla | |
dc.description.defence | Obhajoba bakalářské práce:
Téma bakalářské práce: Vysokoškolsky vzdělaná sestra jako člen ošetřovatelského týmu
Dotaz vedoucí práce: "Jak sama vnímáte postavení VŠ vzdělané sestry na svém pracovišti?" Na pracovišti studentky je málo VŠ vydělaných sester, ale vrchní sestra je vstřícná k sestrám- studentkám VŠ.
"Čím si vysvětlujete nízkou návratnost dotazníků od VŠ vzdělaných sester - 54%?" Návratnost byla vyšší, ale použitelnost byla pouze 45%, ne vždy se dotazníky k sestrám dostaly.
Dotaz oponenta: "Jak si vysvětlujete, že klienti nehodnotí lépe péči sester VŠ vzdělaných v porovnání se sestrami, které získaly odbornou způsobilost na SZŠ?" Pacienti nemají informace o vzdělání sester - vykonávají stejné činnosti.
"Co je nutné udělat pro zvýšení prestiže oš. povolání?" - finanční ohodnocení.
Doc. Bártlová: Překvapil ji vysoký (52%) zájem lékařů o vypracování dotazníků. Jedná se možná i o generační problém.
Dr. Trešlová: "Čím si vysvětlujete, že lékaři odmítají VŠ vzdělání sester" - možná to souvisí s nízkou informovaností lékařů o kvalifikačním vzdělání sester.
Dr. Štrosová: "Proč tvrdíte (na základě čeho), že VŠ vzdělané sestry jsou handicapovány? -jsou nepříznivě vnímány spolupracovnicemi bez VŠ vzdělání.
Mgr. Schusterová: vidí v praxi kooperaci sester bez VŠ vzdělání a s VŠ vzděláním.
Hodnocení: velmi dobře | cze |