Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKučera, Milan
dc.contributor.authorVitošová, Andrea
dc.date.accessioned2021-12-03T07:56:28Z
dc.date.available2021-12-03T07:56:28Z
dc.date.issued2008
dc.date.submitted2008-05-06
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18132
dc.description.abstractABSTRAKT Šikana je v dnešní době stále aktuálnějším pojmem a je považována za nejzávažnější negativní jev současného školství. Ve své zárodečné formě se vyskytuje prakticky na všech typech škol. Současná šikana vykazuje oproti minulosti alarmující znaky. Jde zejména o zvyšující se počet šikany na školách, snížení věkové hranice pachatelů a o nárůst agresivity a brutality těchto činů. Šikana je problémem komplexním a celospolečenským. Je definována jako jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit, ohrozit nebo zastrašovat jiného žáka, případně skupinu žáků. Je to cílené a obvykle opakované užití násilí jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit. Zahrnuje jak fyzické útoky v podobě bití, vydírání, loupeží, poškozování věcí druhé osobě, tak i útoky slovní v podobě nadávek, pomluv, vyhrožování či ponižování. Může mít i formu sexuálního obtěžování až zneužívání. Šikana se projevuje i v nepřímé podobě jako nápadné přehlížení a ignorování žáka či žáků třídní nebo jinou skupinou žáků. Nebezpečí šikany spočívá především v jejich následcích na duševní a tělesné zdraví. Tyto následky mohou být velmi vážné a celoživotní. Proto je třeba šikanu nepodceňovat a účinně proti ní bojovat. Cílem diplomové práce bylo zmapovat výskyt a závažnost šikany na středních odborných školách v okrese Kroměříž. Domnívám se, že cíl práce byl splněn. Provedeným výzkumem se měly potvrdit či vyvrátit stanovené hypotézy, které zní: H1: Šikana se na středních odborných školách v okrese Kroměříž vyskytuje. H2: Většina případů šikany na středních odborných školách v okrese Kroměříž není závažného charakteru. H3: Většina pachatelů šikany má i kázeňské problémy. H4: Pachatelé šikany jsou častěji chlapci než dívky. Hypotéza H1 byla potvrzena. 66 % studentů středních odborných škol v okrese Kroměříž se již někdy setkalo s šikanou a 21 % studentů se s šikanou setkalo přímo v současné škole. Hypotéza H2 byla potvrzena. Nejčastější formou šikany bylo slovní napadání, ponižování a pomluvy. Hypotéza H3 byla vyvrácena. Výzkum neprokázal, že šikanující mají i kázeňské problémy. Hypotéza H4 byla potvrzena. Z výzkumu vyplynulo, že pachatelem šikany jsou častěji chlapci a to v 60 % případů. Výzkum také poukázal na problém oznámení šikany a jejího řešení. Šikana bývá často neoznámena nebo oznámena, avšak neřešena. Dále se zaměřil na problematiku boje středních škol proti šikaně. Pouze 8 % studentů se domnívá, že jejich škola nějak účinně bojuje proti šikaně a celých 61 % studentů vůbec neví, zda jejich škola nějak bojuje proti šikaně. Proto bych doporučila školám klást větší důraz na komunikaci se studenty o tomto sociálně patologickém jevu a na preventivní akce.cze
dc.format133 s., 18 s.obr.příloh
dc.format133 s., 18 s.obr.příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectŠikanacze
dc.subjectNásilí ve školecze
dc.subjectOběť šikanycze
dc.subjectPachatel šikanycze
dc.subjectPedagogcze
dc.subjectNásledky šikanycze
dc.subjectchicaneeng
dc.subjectforce at schooleng
dc.subjectvictim of chicaneeng
dc.subjectoffender of chicaneeng
dc.subjectpedagogueeng
dc.subjectconseruences of the chicaneeng
dc.titleŠikana na středních odborných školách v okrese Kroměřížcze
dc.title.alternativeVexation at highschools in Kroměříž countyeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag10244
dc.description.abstract-translatedABSTRACT In today´s world chicane becomes more pronounced term and is considered to be the most significant negative aspect of current school system. In addition unlike chicane in the past today is displays more alarming features. That includes in particular increasing number of chicane occurrence in schools, lower age of offenders and increased aggressivity and brutality of such behaviour. Chicane is a complex and cross-society problem. And it is defined as any behaviour with the intention to harm somebody repeatedly, threaten or intimidate other student or group of students. This intentional violence is focused on individuals or groups of students who don’t know how or cant defend themselves for whatever reason. It includes physical attacks in form of beating, extortion, robberies, damaging of property of others as well as verbal attacks in form of invectives, aspersions, assault or humiliation. It may also have the form of sexual harassment or even sexual abuse. Chicane occurs also indirectly as notable neglecting or ignoring of a student or students by the teacher or other group of students. Danger of chicane is based mainly on its severity, long term effect and related consequences for mental and physical health. These are the reasons why chicane must not be neglected and underestimated. The purpose of this diploma work is to map occurrence and severity of chicane in secondary vocational schools in Kroměříž district. In my opinion this objective has been achieved. The research objective was to prove or disprove the following hypothesis: H1: Chicane occurs in secondary vocational schools in Kroměříž district. H2: Most of chicane cases are not of severe character in secondary vocational schools in Kroměříž district. H3: Most of chicane offenders also display discipline problems. H4: Boys are more often chicane offenders than girls. The H1 hypothesis has been proved. 66 % of students in secondary vocational schools in Kroměříž ever experienced chicane and 21 % of students experience chicane in their current school. The H2 hypothesis has been proved. Chicane is not of severe character. The most common form of chicane is verbal attacks, humiliation and aspersions. The H3 hypothesis has been disproved. The research did not prove that chicane offenders also display discipline problems. The H4 hypothesis has been proved. The result of the research conclude that boys are more often chicane offenders, in 60% of cases. In addition the research pointed out the problem of chicane reporting and solving. Chicane often remains unreported or is reported but not addressed. As concerns the chicane abatement issue in secondary schools, also 8 % of students is of the opinion that their school effectively addresses chicane and less than 61 % of student does not even know if their schools are addressing this problem at all. Therefore I would recommend to schools to pay more attention to communication with students about this socially pathological problem and take preventive measures.eng
dc.date.accepted2008-06-10
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a staré osobycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeVojtová, Petra
dc.description.defenceObhajoba diplomové práce: Šikana na středních odborných školách v okrese Kroměříž Klasifikace: výborněcze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam