Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorNevšímal, Lukáš
dc.contributor.authorMatějková, Kateřina
dc.date.accessioned2021-12-03T07:56:31Z
dc.date.available2021-12-03T07:56:31Z
dc.date.issued2008
dc.date.submitted2008-05-09
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18141
dc.description.abstractSvětové statistiky uvádí, že s bolestmi zad se setká až 80 % populace. Tyto problémy akcelerovala moderní doba, která díky technickému komfortu přinesla mnohým lidem zdravotní potíže plynoucí z nedostatku pohybu. Téma školy zad jsem si zvolila, protože pracuji jako fyzioterapeut, a lidé s bolestmi zad patří denně k mé profesi, zároveň se danou problematikou sama zabývám. V současném stavu dané problematiky jsem se zaměřila na nejdůležitější souvislosti týkající se školy zad. Nejprve jsem popsala páteř jako součást hybného systému. Dalším vodítkem bylo zapojení svalových skupin zad, hrudníku, břicha a pánve, tvořící svalový korzet. Pohybové stereotypy a jejich poruchy jsem popsala v jednotlivých souvislostech. Nedílnou součástí současného stavu je vznik bolesti, její příčina, diagnostika a léčba. V teoretické části jsem se věnovala obecným zásadám školy zad a jejímu významu při léčbě vertebrogenních pacientů. Cílem práce a výzkumu bylo zjistit, zda došlo ke změně pohybových stereotypů před a po terapii u pacientů s bolestmi v lumbosakrální oblasti páteře. Navrhnout u tří rozdílných profesí terapeutické řešení včetně režimových opatření. Hypotéza byla stanovena následující, zda dojde ke změně pohybových návyků u samotných klientů vlivem terapie, zahrnující také školu zad. Jako technika výzkumu byla použita sekundární analýza dat zdravotnické dokumentace, v kombinaci s přímým pozorováním samotných klientů a poslední formou výzkumu je dotazníkové šetření u pacientů s bolestí v lumbosakrální oblasti páteře. Jedná se o integrovaný výzkum s převládajícími technikami výzkumu kvantitativního. Základním souborem jsou klienti rehabilitační kliniky, kde pracuji a trpí bolestmi zad v lumbosakrální části páteře. Celkem prošlo terapií 100 klientů. Byl rozdán stejný počet dotazníků, návratnost byla stoprocentní. Dotazníkové šetření probíhalo od října 2007 do března 2008. Na zpracování dat jsem použila grafy a výsledky uvádím v procentech. Během terapie jsem si zvolila tři rozdílné profese - sekretářku, lesníka a studenta - sportovce a navrhla jsem jim terapeutické řešení bolesti zad, zahrnující také školu zad a režimová opatření jako prevenci bolesti. V souvislosti s cílem práce se stanovená hypotéza potvrdila. Mnou provedený výzkum předkládá rozbor jednotlivých pohybových stereotypů. Výsledky ukázaly, že došlo po terapii ke zlepšení pohybových návyků směrem k fyziologii. Pokud budou klienti dodržovat naučené stereotypy a pokračovat v léčebné rehabilitaci, dojde k ústupu bolestí zad. Doufám, že mnou zvolená terapie zahrnující školu zad nepomohla jen samotným klientům, ale byla přínosem pro celou rehabilitační kliniku. Práce bude nadále využita k pořádání semináře na daném pracovišti.cze
dc.format95 s., 11 s. obr. příloh
dc.format95 s., 11 s. obr. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectPáteřcze
dc.subjectŠkola zadcze
dc.subjectBolestcze
dc.subjectLéčebná rehabilitacecze
dc.subjectStereotypcze
dc.subjectErgonomiecze
dc.subjectBackboneeng
dc.subjectTraining of the backeng
dc.subjectPaineng
dc.subjectPhysiotherapyeng
dc.subjectStereotypeeng
dc.subjectErgonomicseng
dc.titleŠkola zad u vertebrogenních pacientůcze
dc.title.alternativeTraining of the back at vertebrogenous patientseng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag10273
dc.description.abstract-translatedThe world statistics state that 80% of the population encounter pains in the back. These problems were accelerated by modern times, that thanks, to the technical comfort, brought to many people health troubles resulting from the lack of exercise. I chose the subject '' Training of the back'' because I work as physiotherapist and the people feeling pains in the back belong to my profession every day. I occupy myself with the given problems. Considering the present state of the given problems, I concentrated on the most important connection concerning the training of the back. First, I described the backbone as a part of the locomotory system. Another guideline that was interconnection of muscular groups of the back, chest, abdomen and of the pelvis, that build the muscular corset. I described locomotory stereotypes and disorders there of in particular relations. Integral part of the present state that is the origin of the pain, its cause, diagnosis and therapy. In the theoretical part I dealt with general principles as to the training of the back and with the importance of this training for the therapy of vertebrogenous patients. The aim of the work and of the research was to discover whether a change in locomotory stereotypes before and after therapy took place at patients with pains in lumbosacral part of the backbone and to propose for three different professions the therapy inclusive of necessary regiment measures. The hypothesis was proclaimed that the therapy including also the training of the back will bring about the change locomotory habits of the patients. Secondary analysis of data from health documentation in combination with directly watching the patents were used as technology of the research. The last form of the research is the questionnaire interviewing of the patients suffering from pains in the lumbosacral part of the backbone. It concerns an integral research with prevailing technologies of quantitative research. The basic check group, that are clients of the physiotherapeutical clinic, who suffer from back pains in the lumbosacral part of the backbone. 100 patients altogether underwent the therapy. They were given the same number of questionnaires. All of them were returned. Theoretical questionnaire investigation was under way from October 2007 to March 2008. I used diagrams in processing the collected data and show the results in percentages. I chose three different professions in the course of therapy, and that secretary, forester and student doing sport and I proposed for them the therapy of back pain, that included also the training of their backs and regimen measures as pain prevention. The proclaimed hypothesis was confirmed in connection with the aim of the work. The research work, I carried out, present analysis of particular locomotory stereotypes. The results showed that locomotory habits had been improved after the therapy in direction to psychology. If the patients observe the stereotypes, they learnt and continue the physiotherapy, I chose, and the part of which is also the training of the back, helped not only the patients themselves, but that it brought benefit for the whole physiotherapeutical clinic. The work will be exploited for organization of seminars on the given place of work.eng
dc.date.accepted2008-06-10
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a staré osobycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeWiererová, Jana
dc.description.defenceBc. Matějková Kateřina Obhajoba diplomové práce: Škola zad u vertebrogenních pacientů. Klasifikace: velmi dobře Zkouška z předmětu: právo sociálního zabezpečení Průběh: 21 Základní pojmy v důchodovém pojištění- nezaopatřené dítě, osoby blízké, pracovní úraz a nemoc z povolání, dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav, výdělečná činnost, samostatná výdělečná činnost, invalidita. Dávky a služby soc. péče poskytované těžce zdravotně postiženým osobám. Klasifikace: dobře Zkouška z předmětu: Sociálně patologické jevy a krizová intervence Průběh: 5 Domácí násilí, násilí páchané na dětech, na ženách a na starých lidech. Násilí při hromadných vystoupeních (odpůrci globalizace, vyznavači kulturních stylů aj.). Klasifikace: dobře Zkouška z předmětu: Sociální práce a sociální politiky Průběh: 7 Cíle a priority reformy v sociální systému. Vytvoření reálného plánu, dosahování změny v rámci motivačního rozhovoru. Klasifikace: velmi dobře Celkový výsledek státní závěrečné zkoušky: dobře Celkový výsledek studia: absolvovalacze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam