Problematika zdravotnické etiky ve výuce ošetřovatelství na středních zdravotnických školách
Abstrakt
Problematika zdravotnické etiky ve výuce ošetřovatelství na středních zdravotnických školách
Cílem práce bylo zjistit, jaká je v současné době představa o důležitosti a významu etických souvislostí při výkonu pomáhajících profesí u studentů v oboru zdravotnický asistent a pedagogických pracovníků středních zdravotnických škol. Na tomto základě zjistit rozsah zastoupení etických témat v předmětech vyučovaných na SZŠ a zájem a postoj učitelů vůči zavedení předmětu zdravotnické etiky do výuky v oboru zdravotnický asistent.
K výzkumu byla použita dotazníková technika sběru dat. Jeden výzkumný soubor tvořili žáci 2. a 3. ročníků oboru zdravotnický asistent v prezenční formě studia. Dotazník obsahoval 19 otázek, z nich 6 otázek uzavřených, 1 otázka polootevřená a 5 otázek otevřených a 4 otázky s grafickou škálou a 3 otázky s číselnou škálou. Druhý výzkumný soubor tvořily odborní učitelé středních zdravotnických škol. V dotazníku bylo uvedeno 23 otázek z toho 11 otázek uzavřených, 3 otázky polootevřené a 6 otázek otevřených a dále 2 otázky s grafickou škálou a 1 otázka s číselnou škálou.
Ve výzkumu byly stanoveny dvě hypotézy, které měly potvrdit nebo vyvrátit, že se studenti oboru zdravotnický asistent na SZŠ setkávají s problematikou zdravotnické etiky výhradně v předmětech Ošetřovatelství, Psychologie a komunikace a Občanská nauka a, že učitelé odborných předmětů na SZŠ preferují vyčlenění předmětu Zdravotnická etika před zařazením etické problematiky do ostatních vyučovacích předmětů. První hypotéza se nepotvrdila, bylo zjištěno, že s problematikou zdravotnické etiky se studenti setkávají i v dalších předmětech. Druhá hypotéza, že učitelé odborných předmětů na SZŠ preferují vyčlenění předmětu Zdravotnická etika před zařazením etické problematiky do ostatních vyučovacích předmětů se potvrdila.
Vzhledem výsledkům výzkumu by bylo vhodné modifikovat nejen výběr a rozsah etických témat, nýbrž i hodinovou dotaci, jejich zařazení do ročníků i do struktury předmětů povinných, výběrových či volitelných. Což by mělo velký význam pro současně probíhající transformaci odborného vzdělávání, tvorby rámcových a dále pak školních vzdělávacích programů středních zdravotnických škol. Výsledky výzkumu by byly v případě zájmu poskytnuty managementu škol tak, aby byly zohledněny profesní zájmy žáků, potřeby a požadavky učitelů, škol a regionů.