Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMičanová, Šárka
dc.contributor.authorSedláčková, Pavlína
dc.date.accessioned2021-12-03T08:51:28Z
dc.date.available2021-12-03T08:51:28Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18244
dc.description.abstractVýkladem volného času se zabývají různé vědní obory. Je možné ho posuzovat z aspektu pedagogického, psychologického, sociologického, ekonomického, zdravotně-hygienického, politického atd. Obecně se volným časem rozumí období, kdy člověk svobodně rozhoduje o činnosti, kterou chce právě vykonávat. Jde o mimopracovní nebo mimoškolní činnost, která není spojována se zabezpečováním individuálních a existenčních potřeb. Umění správně využívat volný čas patří k jednomu ze sociálních indikátorů kvality života. Aktivní trávení volného času, kromě uspokojování momentálních tužeb člověka a relaxace, plní také mnoho společenských funkcí, hlavně u mladých lidí a dětí slouží jako efektivní sociální prevence a je důležitou součástí procesu vytváření žebříčku hodnot a priorit. Tato práce nese název Využití volného času u žáků ZŠ. Na děti jsem se zaměřila proto, že patří mezi nejrizikovější skupinu populace z hlediska nesprávného výběru volnočasových aktivit, které mohou vést k rozvoji sociálně patologických jevů. Cílem práce je zmapovat, jakými aktivitami se ve svém volném čase zabývají žáci ZŠ v Českých Budějovicích a zjistit, zda je rozdíl ve využívání volného času u žáků 1. a 2. stupně ZŠ a 2. stupně ZŠ a víceletých gymnázií. Teoretická část práce je zpracována obsahovou analýzou dokumentů uvedených v seznamu použitých zdrojů. Pro praktickou část jsem zvolila kvantitativní metodu dotazování pomocí dotazníků, které byly rozdány v 5. a 7. třídách náhodně vybraných základních škol a sekundách náhodně vybraných víceletých gymnázii v Českých Budějovicích. Výsledky jsou zpracovány formou tabulek a grafů. Cíle práce byly naplněny, z výsledků vyplývá, že se respondenti nejvíce věnují duševně aktivním a pasivním činnostem. V 5. třídách a v sekundách převládá aktivní duševní činnost nad pasivní, v 7. třídách je tomu naopak. Všechny tři skupiny respondentů věnují nejméně času fyzické aktivitě. Hypotéza, že žáci 1.stupně ZŠ využívají aktivněji svůj volný čas než žáci 2. stupně, byla potvrzena. Druhá hypotéza, že není rozdíl ve využívání volného času u žáků 2. stupně ZŠ a stejně starých dětí na víceletých gymnáziích, potvrzena nebyla.cze
dc.format50 s., 12 s. příloh
dc.format50 s., 12 s. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectprevencecze
dc.subjectsociálně patologické jevycze
dc.subjectvolný čascze
dc.subjectzájmová činnostcze
dc.subjectpreventioneng
dc.subjectsocially pathological phenomenaeng
dc.subjectleisure timeeng
dc.subjectspare-time activityeng
dc.titleVyužití volného času u žáků ZŠcze
dc.title.alternativeUse of pupil's free timeeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag10060
dc.description.abstract-translatedVarious branches of science deal with interpretation of leisure time. It is possible to view leisure time from various perspectives - pedagogical, psychological, sociological, economic, health-hygienic, political etc. Leisure time is generally considered to be the period of time when people freely make decisions about activities they want to perform at the moment. It is concerned with out-of-work activity or extracurricular activity which is not connected to meeting individual or existence needs. The art of using leisure time well belongs to one of social indicators of life quality. Active leisure activities, in addition to fulfilling current desires and relaxation, also perform a lot of social functions. Especially in young adults and children they serve as an effective social prevention and are important parts of the process of developing value system and priorities. The title of this thesis is Leisure time utilization in primary school pupils. I focused my attention on children because they belong among the most risky population groups from the perspective of incorrect choice of leisure time activities which can lead to development of socially pathological phenomena. The objective of the thesis is to make a survey of leisure time activities of primary school pupils in České Budějovice and to find out whether there is a difference in leisure time utilization in pupils of the 1st and 2nd grades of primary schools and the 2nd grade of primary schools and multi-year grammar schools. Theoretical part of the thesis is compiled by content analysis from documents stated in the list of used resources. For the empirical part I have chosen the quantitative method of questioning using questionnaires which were distributed in 5th and 7th grades of randomly selected primary schools and 2nd grades of randomly selected multi-year grammar schools in České Budějovice. Charts and graphs are used to present the results. Objectives of the thesis were accomplished. The results show that respondents mainly perform mentally active and passive activities. In 5th grades of primary schools and in 2nd grades of multi-year grammar schools the active mental activity predominates over the passive mental activity, in 7th grades it is the other way round. All three groups of respondents spend least time doing a physical activity. Hypothesis that 1st grade primary school pupils use their leisure time more actively than 2nd grade pupils waseng
dc.date.accepted2009-06-17
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOchrana veřejného zdravícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programVeřejné zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeNosková, Marie
dc.description.defenceStudentka prezentovala výsledky své bakalářské práce zvláštním způsobem. Její projev měl znaky zbytečné nejistoty, ale i přes tuto výtku zvládla obhájit svoji práci a její výsledky. Naproti tomu písemný projev, grafy, závěry práce hodnotí zkušební komise, vedoucí práce i oponent, přes uvedené skutečnosti v projevu studentky, výborně.cze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam