Možnosti zapojení edukační činnosti sestry ve veřejném zdravotnictví
Abstrakt
Téma mé práce ,,Možnosti zapojení edukační činnosti sestry ve veřejném zdravotnictví'' jsem si zvolila, protože edukace tvoří velkou část profesionální činnosti zdravotní sestry, je tedy podstatným aspektem ošetřovatelské praxe. Edukační proces nebo-li edukace je činnost, kdy se nějaký člověk učí a jiný mu učení umožňuje, tedy vyučuje. Probíhá v nějakém edukačním prostředí, což je dáno fyzikálními podmínkami (čekárna, speciální edukační místnost, školní třída apod.), dále přítomnými lidmi a jejich psychosociálními vztahy. Edukace pomáhá k naplnění preventivních cílů moderního ošetřovatelství. Způsob jak toho dosáhnout je v cílené primární péči, kdy se sestry zaměří na identifikaci zdravotních rizik a jejich následnou eliminaci s aktivním zapojením klienta do péče o sebe samotného s pomocí sestry a lékaře. Proto je důležité, aby sestra edukátorka byla dostatečně vzdělaná a mohla edukaci kvalitně provádět.
Pro uskutečnění výzkumu v rámci mé bakalářské práce bylo použito kvantitativního výzkumného šetření, kdy byla použita metoda dotazování, technika dotazníku. Dotazník byl anonymní. Výzkumný soubor tvořily všeobecné sestry pracující v ambulantních zařízeních ve městech Jindřichův Hradec a České Budějovice.
Tato práce si kladla za cíl zjistit možnosti využití role sestry edukátorky ve veřejném zdravotnictví. Byly stanoveny čtyři hypotézy. H1 zněla: Role sestry edukátorky je možné využít ve veřejném zdravotnictví. H2 Sestry mají zájem o uplatnění role sestry edukátorky ve veřejném zdravotnictví. H3 Sestry vnímají roli sestry edukátorky za podstatnou v systému veřejného zdravotnictví a H4 O roli sestry edukátorky má zájem vedení organizací systému veřejného zdravotnictví. Všechny čtyři hypotézy byly potvrzeny. Cíl práce byl splněn.
Výzkum ukázal, že o edukaci mají zájem sestry, jejich nadřízení a také klienti. Edukace se tak stává zásadní pro veřejné zdravotnictví, které je povinné pružně reagovat na potřeby klientů.
Práci je možné využít jako návod pro studenty i pracující sestry, jak vykonávat hodnotnou edukaci, jaké použít pomůcky, materiály a jak by měly správně vypadat.