Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorBicková, Jaroslava
dc.contributor.authorJonáková, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T08:51:36Z
dc.date.available2021-12-03T08:51:36Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-08-17
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18270
dc.description.abstractABSTRAKT Zoorehabilitace je obor, který je teprve na počátku své existence. Ačkoliv o blahodárném vlivu zvířat lidstvo vědělo již od nepaměti. Myšlenka léčit pomocí zvířat pochází již z 18.století, kdy anglický lékař William Tuke prosazoval zvířata v nemocnicích pro choromyslné. Šlo především o psy, kozy a slepice. Předpokládal, že staráním se o zvířata, která jsou slabší než oni, se pacienti naučí sebekontrole. Svou roli sehrála zvířata i za druhé světové války, kdy byla dovážena do nemocnic pro raněné vojáky. Tím, že rozptýlila jejich chmurné myšlenky, působila pozitivně na jejich psychiku a zvyšovala naději na uzdravení. Výzkumy ukazují, že zvíře přímo ovlivňuje člověka v biopsychosociální rovině. Lidé, kteří vlastnili zvíře žili déle, než ti, kteří nikdy doma zvíře neměli. Kontakt se zvířetem, pokud je člověkem přijímán pozitivně, uklidňuje, zpomaluje tep a snižuje tlak, uvolňuje napětí, zprostředkovává komunikaci, kompenzuje chybějící schopnosti člověka. Teoretická část bakalářské práce je věnována vysvětlení pojmů používaných v zoorehabilitaci včetně nastínění dalších možností využití této rehabilitační techniky. Zvláštní pozornost je věnována možnosti využití zoorehabilitace jako metody prevence socio-patologických jevů. Hlavním cílem bakalářské práce je zmapovat možnosti zoorehabilitace a aktivit se zvířaty a nastínit možnosti jejího dalšího rozvoje a uplatnění, zvláště ve sféře prevence. Výstupem praktické části bakalářské práce jsou výsledky kvalitativního výzkumu, za použití metod analýzy dokumentů, sekundární analýzy dat, zúčastněného pozorování, polostandardizovaného rozhovoru a metody CAMI. Z výzkumu vyplynuly možné cesty využití této rehabilitační techniky pro rozvoj osobnosti i jako nenásilné a účinné metody v rámci prevence socio-patologických jevů.cze
dc.format105
dc.format105
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectzoorehabilitacecze
dc.subjectaktivity se zvířatycze
dc.subjectprevencecze
dc.subjectsocio-patologické jevycze
dc.subjectzoorehabilitationeng
dc.subjectactivities with animalseng
dc.subjectpreventioneng
dc.subjectsocial-patology phenomenonseng
dc.titleZoorehabilitace a aktivity se zvířaty pro rozvoj osobnosti a prevenci socio-patologických jevůcze
dc.title.alternativeZoorehabilitation and activities with animals for personality development and preventation of social-patology phenomenonseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag12853
dc.description.abstract-translatedABSTRACT The zoorehabilitation is a branch coming into existence only at present despite the fact that people have been aware of beneficial effects of contacts with animals from time immemorial. The idea of using animals for treatment dates back to the 18th century when William Tuke, an English doctor, encouraged the use of animals in mental hospitals. In particular he recommended dogs, goats and hens. He assumed that patients can learn the self-control by talking care of animals that are weaker than them. Moreover, the animals played an important role during the Second World War when they were taken in hospitals to help injured soldiers. By dissipating the soldiers' sombre thoughts they had a positive effect on the soldiers' psyche, increasing thus the soldiers' chances for recovery. The research shows that animals directly influence the man on the biopsychosocial level. People who owned any animals lived for a longer time in comparions with those who had never had any animals at home. Any contact with animals, if perceived by the man positively, calms, slows down the pulse rate and reduces the blood pressure, relieves the tension, facilitates the communication, compensates missing abilities of the man. In the theoretical part of the Bachelor thesis, terms used in zoorehabilitation have been explained and further opportunities of using this rehabilitation technique have been outlined. A special attention has been paid to the identification of opportunities for the use of the zoorehabilitation as a socio-pathological phenomena prevention method. The main aim of the Bachelor thesis is to map out possibilities of zoorehabilitation and activities with animals and outline its further development and use oportunities, especially in the area of prevention. The output of the practical part of the Bachelor thesis is represented by qualitative research results obtained on the basis of document and secondary data analysis methods, involved observations, semi-standardised interviews and the CAMI method. The research has revealed potential ways of using this rehabilitation technique for a personality development and presented it as a nonviolent and effective method within the socio-pathological phenomena prevention.eng
dc.date.accepted2009-09-15
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeChlopčíková, Marie
dc.description.defenceJméno, příjmení, titul: Jana JONÁKOVÁ Téma bakalářské práce: Zoorehabilitace a aktivity se zvířaty pro rozvoj osobnosti a prevenci socio-patologických jevů Průběh obhajoby bakalářské práce: Otázky: 1. V čem vidíte ožná rizika v realizaci zoorehabilitace jako jedné z metod prevence socio-patologických jevů? 2. U které skupiny klentů, má dle Vašeho názoru zoorehabilitace jako metoda prevence socio-patologických jevů největší význam? 3. Setkala jste se někdy s názorem, že jde o týrání zvířat? 4. Setkala jste se v literatuře s kvantitativním výzkumem na toto téma? 5. Jak si vysvětlujete, že dítě, které má přístup k zooterapii má posílen imunitní systém a je ochráněn proti chřipce a nachlazení. Studentka odpovídala adekvátně a přehledně. Klasifikace: výborněcze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam