Průvodce pro poskytovatele sociální služby ososbní asistence
Abstrakt
Bakalářská práce je zaměřena na sociální službu osobní asistence a na poskytovatele této služby. Zpracovává informace, které se týkají jak uživatelů, tak poskytovatelů této sociální služby.
Teoretická část bakalářské práce se zabývá historií sociální péče v ČR, dále popisuje osobní asistenci a nakonec vysvětluje podmínky poskytování osobní asistence po přijetí změně zákona o sociálních službách. Tato část bakalářské práce by měla sloužit jako podklad pro vytvoření příručky pro budoucí i stávající poskytovatele osobní asistence.
Cílem praktické části bakalářské práce bylo zmapovat poskytovatele sociální služby osobní asistence na území hlavního města Prahy a zjistit s jakými problémy se museli vypořádat po přijetí zákona o sociálních službách
č.108/2006 Sb.
Pro získání informací ke stanovené problematice jsem použil metodiku kvalitativního výzkumu - technika řízeného rozhovoru. S vedoucími osobní asistence jsem hovořil osobně a v případě nedostatku času na straně organizace jsem zvolil rozhovor telefonický. Snažil jsem se upřednostnit variantu osobního setkání, která působí důvěryhodněji a lze díky ní získat více cenných informací.
Výsledky této práce naznačily, že zavedená legislativa zákona č.108/2006 Sb., o sociálních službách, má na poskytovatele osobní asistence převážně negativní vliv. Praxe postupně ukazuje s čím vším se uživatel i poskytovatel sociální služby musí potkat, co není v zákoně jasně vymezenoa definováno. Doufejme, že dojde k pozitivní odezvě novely tohoto zákona, která vstoupila v platnost 1. srpna 2009.
Z výzkumných otázek praktické části, týkající se podmínek registrace vyplynuly tři hypotézy:
1. ,,Organizace poskytující sociální službu osobní asistence nejsou spokojeni s podmínkami pro získání registrace této služby''.
2. ,,Finanční situace poskytovatelů má negativní vliv na rozsah sociální služby osobní asistence
3. ,,Výše příspěvku na péči významně omezuje uživatele při využívání sociální služby osobní asistence''..
Výsledky praktické části výzkumu poslouží ke zvýšení informovanosti o této problematice a ocení je jak poskytovatelé sociálních služeb, tak i ti, kteří se sociálními službami zabývají.