Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorVácha, Pavel
dc.contributor.authorMalá, Eliška
dc.date.accessioned2021-12-03T08:52:03Z
dc.date.available2021-12-03T08:52:03Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-05-06
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18341
dc.description.abstractTématem bakalářské práce je Znalosti a zkušenosti z oblasti drog u dětí základních škol ve městě a na vesnici. Drogy jsou v dnešní době celosvětovým problémem, který se dotýká každého z nás. V České republice se zatím nedaří účinně ovlivňovat postoje a zvyklosti dospělého obyvatelstva, pokud jde o užívání drog. V případě mládeže je situace bohužel ještě složitější, protože dnešní společnost nemá dostatečnou vůli k efektivnímu prosazování zákonných omezení dostupnosti drog. V prostředí škol není v dnešní době dostatečně podporována výchova ke zdravému životnímu stylu. Zdravý způsob života není dostatečně propagován ani v zájmových volno časových organizacích pro děti a mládež. Často bohužel ani rodiče nejsou vhodným vzorem, pro své dospívající děti, pokud jde o užívání návykových látek. Nakolik děti ovlivňuje prostředí, ve kterém vyrůstají, v užívání drog, zjišťuje moje bakalářská práce. Cílem šetření je zjistit, jaké znalosti a zkušenosti mají žáci 9. tříd z měst a venkova z oblasti drog a následně posoudit, nakolik jsou tyto znalosti a zkušenosti s drogami u respondentů z města a venkova rozdílné. Pro zjištění těchto cílů byly stanoveny dvě hypotézy na jejichž základě byl zvolen kvantitativní výzkum, metodou dotazování, formou anonymních dotazníků. Dotazník zjišťoval v kolika letech respondenti získali první zkušenost s jednotlivými drogami, samotné užívání, informovanost respondentů z oblasti legislativy drog, protidrogové prevence a znalost pojmů z oblasti drog. Dotazník obsahoval celkem 31 otázek. Skupinu dotazovaných tvořili žáci 9. tříd na základních školách v Českých Budějovicích, Strakonicích, Katovicích a Volenicích. Bylo rozdáno celkem 298 dotazníků, návratnost byla 100%. Výsledky výzkumu potvrdily hypotézy. V první hypotéze byl předpoklad, že žáci základních škol ve městě mají více znalostí z oblasti drog než žáci základních škol na vesnici. Tento předpoklad se potvrdil. Na otázky, týkající se znalostí respondentů z oblasti drog odpovídali správně častěji respondenti z města. Druhá hypotéza předpokládala, že žáci základních škol ve městě mají více vlastních zkušeností s užitím ilegální drogy než žáci základních škol na vesnici. I tato hypotéza byla potvrzena. Zkušenost s ilegální drogou má o 1,6% respondentů z města více, než respondentů z venkova. Třetí hypotéza předpokládala, že žáci základních škol na vesnici mají více vlastních zkušeností s užitím legální drogy než žáci z měst. Tato poslední hypotéza byla také potvrzena. Rozdíl v užívání legálních drog byl mezi respondenty z venkova a města dokonce vyšší než v užívání nelegálních drog a činil 5,7%. Výzkum tedy dokázal, že existují rozdíly nejen ve znalostech, ale i v užívání návykových látek mezi žáky základních škol z měst a z venkova.cze
dc.format98 s. 5 s. příloh
dc.format98 s. 5 s. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectilegální drogycze
dc.subjectlegální drogycze
dc.subjectměstocze
dc.subjectvenkovcze
dc.subjectzákladní školacze
dc.subjectžákcze
dc.subjectillegal drugseng
dc.subjectlegal drugseng
dc.subjecttowneng
dc.subjectvillageeng
dc.subjectelementary schooleng
dc.subjectpupileng
dc.titleZnalosti a zkušenosti z oblasti drog u dětí základních škol ve městě a na vesnicicze
dc.title.alternativeThe knowledge and experience in the area of drugs by the pupils living in town and villageeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag12961
dc.description.abstract-translatedThe subject of my Bachelor work is Drug Knowledge and Experience of Elementary School Children in Villages and Towns. Currently, drugs are worldwide issue affecting everybody. In the Czech Republic we still do not manage to effectively influence standpoints and habits of adult population in relation to drug abuse. Unfortunately situation is even worse in case of youth, since current society does not have enough will to effectively enforce legal restrictions concerning limited access to drugs. Currently there is not enough support for healthy living style education in school environment. Healthy style of living is not promoted sufficiently even in free time activity organizations for children and youth. Unfortunately even parents are not always suitable example for their adolescent children as concerns abuse of addictive substances. By Bachelor work investigates how much environment where children grow affect them in their standpoint to drug abuse. The objective of my research is to find out what drug knowledge and experience have pupils of 9th year-classes in villages and towns, followed by assessment of how much such drug knowledge and experience are different for respondents from villages and towns. In order to achieve this objective I have set up three hypothesis, on the basis of which quantitative research in form of anonymous questionnaires has been selected. The questionnaire was designed to find out at what age respondents had their first experience with individual drugs, drug abuse, how much respondents are informed on drug legislative, drug prevention and how well they know drug terminology. The questionnaire included 31 questions. Respondents were pupils in 9th year-classes of elementary schools in České Budějovice, Strakonice, Katovice and Volenice. In total 298 questionnaires have been distributes and there was 100% yield. The research result confirmed my hypothesis. The first hypothesis assumed that elementary school pupils in towns have more drug knowledge and experience than village school children. This assumption has been confirmed. Questions concerning drug knowledge of respondents have been more often answered correctly by town respondents. The second hypothesis assumed that town elementary school pupils have more own experience with illegal drug abuse than village school pupils. This hypothesis has been confirmed as well. Experience with an illegal drug have 1,6% town respondents more than village respondents. The third hypothesis assumed that village elementary school pupils have more experience with legal drug use than town pupils. Also this third hypothesis has been confirmed. Experience with an legal drug have 5,7% village respondents more than town respondents. Therefore the research confirmed that there are differences not only in knowledge, but also in use of addictive substances between elementary school pupils from villages and towns.eng
dc.date.accepted2009-06-22
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePrevence a rehabilitace sociální patologiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePavlásek, Petr
dc.description.defenceStudentka seznámila komisi s teoretickou i praktickou částí své práce. Doc. Záškodná vyzvala studentku k objasnění procentuálního rozdílu u výsledků. Studentka se k tomu vyjádřila a objasnila výstupy práce. Mgr. Vácha seznámil komisi s posudkem vedoucího BP a položil studentce 2 otázky, na které studentka odpověděla. Doc. Záškodná položila otázku z posudku oponenta BP, na kterou studentka odpověděla. Dr. Prouza položil otázku k problematice steroidních anabolik, legislativní hranice zneužívání látky efedrinu. Klasifikace: výborněcze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam