Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorIra, Vladimír
dc.contributor.authorJuráková, Bohuslava
dc.date.accessioned2021-12-03T08:52:06Z
dc.date.available2021-12-03T08:52:06Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-05-07
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18346
dc.description.abstractVe své bakalářské práci jsem se snažila zjistit, jaké perspektivy má žák s mentálním postižením po ukončení povinné školní docházky v základní škole speciální (dále ZŠS) a zda je vytvořen dostatek příležitostí pro jeho další vzdělávání. V teoretické části charakterizuji dítě s mentálním postižením a jednotlivé stupně mentální retardace. Zabývám se výchovou a vzděláváním žáků s mentálním handicapem, speciálním školstvím a jeho legislativou, v poslední části možnostmi dalšího vzdělávání absolventů ZŠS. Pro praktickou část bakalářské práce jsem použila kvantitativní výzkum, který byl uskutečněn v 16 základních školách speciálních v Jihočeském kraji. Zúčastnilo se ho 13 ředitelů (81%) a 97 rodičů (81%) žáků s mentálním postižením. Data a potřebné informace ke splnění cílů byly získány v rozmezí října 2008 až ledna 2009. Pro kvantitativní výzkum jsem použila především metodu dotazníků, v nichž jsem uplatnila uzavřené, polozavřené, otevřené otázky a sekundární analýzu dat. Prvním cílem výzkumu bylo zjistit zájem rodičů žáků ZŠS o další vzdělávání svých dětí. Druhý cíl byl zaměřen na to, jaká je možnost vzdělávání v praktických školách jednoletých a dvouletých a jejich dosažitelnost pro žáky ZŠS. Díky výsledkům z dotazníků pro rodiče a ředitele ZŠS se mi podařilo zjistit konkrétní informace a splnit oba stanovené cíle. Na základě těchto cílů jsem stanovila 2 hypotézy: Hypotéza č.1: Rodiče žáků ZŠ speciálních mají zájem o jejich další vzdělávání. Hypotéza č.2: Absolventi ZŠ speciálních mají vytvořen dostatek příležitostí pro další vzdělávání v praktických školách s jednoletou a dvouletou přípravou. Vyhodnocením všech získaných podkladů jsem došla k závěru, že hypotéza č. 1 byla potvrzena, neboť 81% rodičů žáků s mentálním postižením má zájem o další studium po skončení povinné školní docházky. Hypotéza č. 2 předpokládala, že absolventi ZŠS mají vytvořen dostatek příležitostí pro další vzdělávání. Z výzkumu vyplynulo, že největší překážkou pro další vzdělávání je zdravotní postižení dítěte (38%), nedostatek finančních prostředků (28%), vzdálenost školy (23%), nezájem rodičů a jiné překážky (11%) např. pobyt mimo rodinu, neschopnost dojíždět, nechuť se vzdělávat. Téměř shodné výsledky ukázal dotazník jak pro ředitele, tak i pro rodiče. Z toho vyplývá, že hypotéza č. 2 byla vyvrácena.Z výzkumu vyplývá, že rodiče žáků s mentálním postižením mají zájem o vzdělávání svého dítěte. Bohužel ale není vytvořen dostatek možností a příležitostí k dalšímu vzdělávání jejich dětí Práce by se mohla stát zdrojem informací především pro rodiče žáků s mentálním postižením. Výsledky mohou být využity jako informační materiál pro speciální pedagogy a být zpětnou vazbou pro danou školu i zřizovatele speciálních škol.cze
dc.format88 s., 15 s. obr. příloh.
dc.format88 s., 15 s. obr. příloh.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectžák s mentálním postiženímcze
dc.subjectzákladní škola speciálnícze
dc.subjectpraktická škola jednoletácze
dc.subjectpraktická škola dvouletácze
dc.subjectspeciální pedagogikacze
dc.subjectspeciální vzdělávací potřebycze
dc.subjectindividuální vzdělávací pláncze
dc.subjectškolská legislativacze
dc.subjectMentally disabled pupileng
dc.subjectSpecial basic schooleng
dc.subjectPractical one-year schooleng
dc.subjectPractical two-year schooleng
dc.subjectSpecial pedagogyeng
dc.subjectSpecial educational needseng
dc.subjectIndividual educational planeng
dc.subjectSchool legislationeng
dc.titleŽák s mentálním postižením v základní škole speciální a jeho perspektivycze
dc.title.alternativeMentally Disabled Pupils in Special Basic Schools and Their Perspectiveseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag13012
dc.description.abstract-translatedIn my Bachelor´s work I have tried to find out what perspectives there are for mentally disabled pupils after finishing compulsory education at special basic schools and if there are enough opportunities for their further education. The theoretical part describes a mentally disabled child and the levels of mental disorders. I deal with the education of mentally handicapped pupils, special schools and the school legislation. The last section analyses opportunities for further education of mentally disabled pupils after finishing special basic schools. The practical part of the Bachelor´s work has been done on the basis of quantitative research realised in 16 special basic schools in South Bohemia. Thirteen headmasters (81%) and 97 parents of mentally handicapped pupils (81%) were engaged. All the data and information necessary for the research were gained from October 2008 to January 2009. I used questionnaires of structured, semi-structured and open-ended questions and a secondary data analysis. The first aim of the research was to find out how much the parents of mentally disabled pupils are interested in futher education of their children. The second aim was focused on educational opportunities in one- and two-year practical schools and how available they are for these pupils. Thanks to the questionnaire findings I succeeded in getting all important information and fulfil both aims stated at the beginning. The aim served as a base of two hypotheses. Hypothesis 1: The parents of special school pupils are interested in their further education. Hypohesis 2: Pupils finishing special basic schools are offered enough opportunities for further education in one- and two-year practical schools. After evaluating all data I have found that Hypothesis 1 was proved because 81% of parents of mentally disabled pupils are interested in further education for their children after finishing their compulsory education. Hypothesis 2 expected that pupils after finishing special basic schools had enough opportunities for further education. The research, however, showed that there were significant obstacles, e.g. children´s handicap (38%), shortage of financial means (28%), school distance (23%), parents´ uninterest and others (11%), for example a stay out of the family, difficulties in commuting to school and uninterest in further education. It means that hypothesis 2 was disproved. The work could become a valuable source of information for parents of mentally disabled children. The findings can be used as an information material for special pedagogists and may serve as a feedback to the schools and their founders. My Bachelor´s work brought some new knowledge to me and it was very interesting and instructive at the same time.eng
dc.date.accepted2009-06-15
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠťastná, Ivanka
dc.description.defenceJméno, příjmení: Bohuslava JURÁKOVÁ Téma bakalářské práce: Žák s mentálním postižením v základní škole speciální a jeho perspektivy Průběh obhajoby bakalářské práce: Studentka přednesla svou bakalářskou práci. Studentka odpověděla na otázky vedoucího a oponenta práce. Klasifikace: výborněcze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam