Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorJánský, Petr
dc.contributor.authorNováková, Lenka
dc.date.accessioned2021-12-03T08:52:08Z
dc.date.available2021-12-03T08:52:08Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-05-11
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18351
dc.description.abstractMoje bakalářská práce se zabývá problematikou osobnosti zrakově znevýhodněného jedince a jeho vlivem na okolní společnost a naopak. Osoby se zrakovým znevýhodněním představují v České republice asi 60 000 - 100 000 osob všech věkových skupin, z čehož asi 10% osob je úplně/prakticky nevidomých. Tuto skupinu tvoří lidé s nejrůznějšími druhy a stupni snížení zrakových schopností či dokonce s jejich úplnou absencí. Člověk prostřednictvím zrakového vnímání přijímá 70-90% všech podnětů z vnějšího okolí, což zrakovou percepci řadí mezi nejcennější lidský smyslový orgán, proto ztráta nebo omezení vizuální percepce znamená pro jedince značné limitace ve všech oblastech jeho života. A to v psychickém i fyzickém vývoji, v oblasti osobnostní i edukační. Vývoj osobnosti člověka je tak více či méně limitován a je záležitostí nejen individuální a velmi variabilní, ale z velké části je dán i interakcí jedince se zevním prostředím a jejich působením navzájem. Cílem této mé bakalářské práce, jež nese název Osobnost znevýhodněného a vliv jeho subjektivní individuality na vzájemnou interakci s okolní společností, bylo přiblížení osobnosti těžce zrakově znevýhodněného jedince lidem, jež žádným postižením netrpí, tedy široké veřejnosti. Tato práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část popisuje anatomii a fyziologii zraku, zrakové vady, příčiny vzniku, klasifikaci, vliv vady na vývoj jedince i akceptaci a přijetí rodiny. Dále také zmiňuje prevenci, výchovu a vzdělávání dětí se zrakovým znevýhodněním, nástin legislativní úpravy i přehled kompenzačních pomůcek. V praktické části byl stanoven cíl práce a hypotézy. Cílem práce je zjistit postoje a názory široké veřejnosti na zrakově znevýhodněné jedince, zda vůči nim zaujímají negativní předsudky či pozitivní postoje, a naopak jaké pozice zaujímají zrakově znevýhodnění vůči většinové společnosti, a to zejména na území Královehradeckého a Středočeského kraje. Stanovila jsem si dvě hypotézy. První hypotéza předpokládá, že zrakově postižení/znevýhodnění vzbuzují v široké veřejnosti negativní asociace. Druhá hypotéza zní, že tyto negativní asociace mohou a nemusejí mít vliv na chování a jednání společnosti v okolí znevýhodněného jedince. Ke zpracování práce bylo použito kvantitativního výzkumu. S využitím metody dotazování, techniky sběru dat písemného dotazování u většinové zdravé populace a formou elektronického dotazování prostřednictvím emailové pošty či osobního kontaktu se zrakově znevýhodněnými osobami. Práce by měla sloužit jako informační materiál pro širokou veřejnost. Aby všichni měli příležitost uvědomit si, do jakých oblastí a sfér člověka zrakové znevýhodnění zasahuje a jak ovlivňuje osobnost handicapované osoby, jeho rodiny, nejbližšího okolí a okolního světa vůbec.cze
dc.format73 s., 2 s. obr. příloh
dc.format73 s., 2 s. obr. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectJedince se zrakovou vadoucze
dc.subjectVliv znevýhodnění na vývoj osobnosticze
dc.subjectZrakcze
dc.subjectIndividuals with a visual handicapeng
dc.subjectEffect of handicap on personality developmenteng
dc.subjectVisioneng
dc.titleOsonost znevýhodněného a vliv jeho subjektivní individuality na vzájemnou interakci s okolní společnostícze
dc.title.alternativeCharacter of a handicapped person and the impact of his/her individuality on matual interaction with the other society.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag13018
dc.description.abstract-translatedMy Bachelor´s work deals with personality of a visual handicap individual and his impact on the surrounding society and vice versa. Visually handicapped people represent about 60 000 - 100 000 people of all age groups in the Czech Republic whereas about 10% of them are totally blind. These numbers include people with different types and levels of visual perception impairment. A man´s eyesight perceives 70-90-% of all environmental stimuli. This fact classifies visual perception as the most significant human sense organ. Therefore vision loss or reduction in eyesight limit the individual in all areas of his life, in his psychic and physical development, in a personal development and the educational process. A personal development is more or less limited then and becomes less individual, very variable and more dependable on the environment and the mutual interaction. The aim of this work called A Personality of Visually Handicapped Individual and the Impact of His Internal Individuality on Mutual Interaction With Surrounding Society has been to introduce an individual with severe vision handicap to people who are not handicapped. This work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part contains anatomy and physiology of the eye, the description of vision defects, vision defect causes, their classification, the impact of the defect on an individual development and a family acceptance of the problem. It also mentions prevention, education of children with visual handicap, some legislation and the list of compensation aids. The aim of the work and the hypotheses are stated in the practical part. The aim of this work has been to find out what are the attitudes and views of general public towards visually handicapped individuals, if people are affected by prejudice or if they accept these people positively and what positions handicapped people can occupy in the surrounding society, especially in the regions of Hradec Králové and Central Bohemia. I stated two hypotheses. The first hypothesis assume that visually handicapped people are viewed negatively by general public. The second hypothesis says that these negative feelings can, but need not affect the behaviour of the surrounding society to visually handicapped people. Quantitative research methods such as questionnaires completed by healthy population and electronic questioning visually handicapped people were used. The work should become an information material for general public so that healthy population can realise what areas of human activities a visual handicap affects and what influence it has for handicapped people, their families, relations and the surrounding society in general.eng
dc.date.accepted2009-06-15
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠťastná, Ivanka
dc.description.defenceStudentka plynule prezentuje. Otázka od vedoucího práce: Vaše výchozí hypotéza byla stanovena na základě praktických zkušeností, nebo interpretováním teoretických předpokladů? Otázka od oponenta: Jaká byla Vaše osobní motivace k výběru tohoto tématu a co Vy sama si ze zjištěných faktů odnášíte do života? Otázky od komise: Jak definujete negativní asociace? Jak definujete širokou veřejnost? - hodnocení navržené vedoucím práce: výborně - hodnocení navržené oponentem: výborně Klasifikace: velmi dobřecze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam