Pohybová aktivita dětí školního věku, hodnocení hygieny tělesné výchovy v základních školách
Abstrakt
Ve své bakalářské práci se zabývám pohybovou aktivitou dětí školního věku a hodnocením hygieny tělesné výchovy v základních školách. Hodnotila jsem také zařazení hodin tělesné výchovy do školního rozvrhu. V bakalářské práci jsem sledovala zda děti, které sportují mají nižší BMI než děti, které tráví svůj volný čas pasivně. Také jsem sledovala a hodnotila hodiny tělesné výchovy v základních školách a hodnotila zda u dětí převládá zátěž statická nad dynamickou a kolik času je v hodinách tělesné výchovy využito ke cvičení. Výzkum jsem prováděla v Českých Budějovicích, Českém Krumlově a ve Frymburku.
V teoretická části mé práce se zabývám pohybovou aktivitou, dětskou nadváhou a obezitou a nemocemi s tím spojenými. Dále popisuji historii školní tělesné výchovy, zabývám se správným zařazením tělesné výchovy do školního rozvrhu a popisuji, jak má vypadat hodina tělesné výchovy ve škole. Na závěr teoretické části se zabývám hygienickými požadavky na tělocvičny.
Pro výzkum jsem použila dotazníky, které byly rozdány dětem v základních školách. Při druhém výzkumu zjišťování statické a dynamické zátěže v hodinách tělesné výchovy, jsem cvičící žáky sledovala a hodnotila. U těchto tělesných výchov jsem hodnotila jejich zařazení do školního rozvrhu. Výsledky byly zpracovány pomocí MS Excel. Při výzkumu byly potvrzeny všechny předpokládané hypotézy. Tělesná výchova je ve většině případů nevhodně zařazena do školního rozvrhu. Děti, které pravidelně cvičí mají nižší BMI, než děti, které necvičí. V hodinách převládá zátěž statická nad dynamickou.