Změny v pohledech na povolání sestry u studentů a absolventů bakalářského studia oboru Všeobecná sestra.
Abstrakt
Vnímání sesterského povolání, image sestry a prestiž této profese se řadí mezi témata, která se v současném ošetřovatelství stávají velmi aktuálními. Tato práce, na téma ''Změny v pohledech na povolání sestry u studentů a absolventů bakalářského studia oboru Všeobecná sestra,'' se snaží tuto problematiku prozkoumat a vyvodit závěry, které by posloužily zejména k novému přístupu k ošetřovatelství v praxi. Teoretická část práce se zabývá čtyřmi základními oblastmi: ošetřovatelstvím a jeho koncepcí, ošetřovatelským vzděláváním, povoláním sestry a pohledem na sestru.
Cílem výzkumného šetření bylo zjistit rozdíl v pohledu na povolání sestry u studentů a absolventů bakalářského studia oboru Všeobecná sestra. Pro zjištění cíle a zodpovězení výzkumných otázek byla použita metoda kvalitativní, formou rozhovorů s respondenty z řad studentů a absolventů studia oboru Všeobecná sestra.
V rámci tohoto šetření byly stanoveny tři výzkumné otázky, jejichž smyslem bylo odhalit jaký je pohled na sestru očima studentů oboru Všeobecná sestra a jak sestru vidí absolventi tohoto oboru s následným porovnáním těchto pohledů a odhalením vzájemných shod a rozdílů ve vnímání sestry u obou skupin. Cíl práce se podařilo splnit, protože na všechny výzkumné otázky byla nalezena přiměřená odpověď. Bylo zjištěno, že studenti na sestru nahlížejí v mnoha oblastech jinak, ale také, že se v mnohém shodují s pohledem absolventů. Shodné oblasti se většinou týkají ''materiálních'' stránek profese - personálu, času na klienty, ocenění sestry a problémů s administrativou. Naopak rozdílné názory panují v oblastech osobnosti a jedinečnosti sestry, kdy absolventky hodnotí sestru jako mnohem ''lepšího člověka,'' než jak je tomu ze strany studentů.
Výsledky získané tímto šetřením mohou sloužit hned k několika účelům. Především je to ukázka současného pohledu na sesterskou profesi ze strany studentů i pracujících sester a proto se jedná o cenný materiál nejen pro všechny, kdo se podílejí na ošetřovatelském vzdělávání, jimž by mohla přinést zpětnou vazbu jejich práce a také náměty na zlepšení, či úpravu v některých oblastech výuky, ale také pro vedoucí ošetřovatelské pracovníky, jakožto hodnocení spokojenosti s profesí ze strany svých podřízených. Dále by tato práce mohla sloužit jako základ pro další, rozšiřující šetření, které by se snažilo odhalit, jak touto prací zjištěný pohled na sestru změnit. V práci se totiž objevuje mnoho námětů a oblastí k zamyšlení a jejich zkoumání by mohlo být velkým přínosem nejen pro sestry, ale i pro ošetřovatelství jako takové. Tato práce může tedy, mimo jiné, sloužit také jako podkladový materiál pro všechny, kteří se danou problematikou chtějí zabývat.