Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorTamáš Otásková, Jitka
dc.contributor.authorAdamová, Erika
dc.date.accessioned2021-12-03T08:54:00Z
dc.date.available2021-12-03T08:54:00Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-08-17
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18493
dc.description.abstractCeliakie, která je nejčastější příčinou malabsorpčního syndromu u dětí, je společné označení pro celosvětově se vyskytující onemocnění dětí i dospělých. Jde o chronické onemocnění, charakterizované trvalou intolerancí lepku, malabsorpcí v důsledku typických zánětlivých změn sliznice tenkého střeva a klinickým zlepšením při dodržování bezlepkové diety. Trvalá a úplná bezlepková dieta je jedinou kauzální léčbou.Cílem bakalářské práce bylo zmapovat informovanost rodičů dětí s malabsorpčním syndromem. Druhým cílem bylo zjistit roli sestry při edukaci rodičů dětí s malabsorpčním syndromem. Byly stanoveny 2 hypotézy, z toho byla jedna potvrzena a jedna vyvrácena.Součástí práce byla dvě výzkumná šetření, zaměřená na informovanost rodičů dětí s celiakií a na znalost a používání zásad edukačního procesu sestrami, které o dětské celiaky a jejich rodiče pečují.Ke zpracování bakalářské práce byl zvolen kvantitativní výzkum. Sběr dat byl prováděn technikou dvou anonymních dotazníků. Výzkumný soubor tvořili rodiče dětí s celiakií a sestry pracující v pediatrických a gastroenterologických poradnách.Bakalářská práce obsahovala dvě hypotézy, z nichž se jedna potvrdila a jedna byla vyvrácena.První hypotéza předpokládala, že rodiče dětí s malabsorpčním syndromem jsou informováni o podstatě onemocnění a o nutnosti dodržování bezlepkové diety. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že rodiče jsou v těchto oblastech uspokojivě informováni, tudíž se hypotéza potvrdila.Druhá hypotéza předpokládala, že sestry při poskytování informací používají zásady edukačního procesu. Jak vyplývá z výsledků výzkumu sestry tyto zásady ve velké většině neznají a nepoužívají je v praxi. V tomto případě se hypotéza nepotvrdila.Doporučením pro praxi, které může současnou péči o děti s celiakií a jejich rodiče zkvalitnit, je zlepšit využití zásad edukace. Znalosti sester by se měly dále zlepšovat a prohlubovat. K dalšímu zlepšení tohoto stavu lze využít prezentace této práce na odborných seminářích.cze
dc.format64 s., 21 s. obr. příloh
dc.format64 s., 21 s. obr. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectCeliakiecze
dc.subjectedukacecze
dc.subjectmalabsorpční syndromcze
dc.subjectrodičecze
dc.subjectrole sestrycze
dc.subjectCeliac diseaseeng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectmalabsorption syndromeeng
dc.subjectparentseng
dc.subjectrole of nurseeng
dc.titleEdukace rodičů dětí s malabsorpčním syndromemcze
dc.title.alternativeEducation the parents of children with malabsorption syndromeeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag13230
dc.description.abstract-translatedCeliac disease, which is the most frequent cause of the malabsorption syndrome in children, is a common term for a worldwide occurring disease affecting both children and adults. It is a chronic disease characterized by a permanent gluten intolerance, malabsorption in consequence of typical inflammatory changes of the small intestine mucosa, and clinical improvement when a gluten-free diet is followed. The only casual treatment is a permanent and strict gluten-free diet.The objective of this thesis was to survey the knowledge of parents of children with the malabsorption syndrome. The other objective was to describe the role of a nurse in education of parents of children with the malabsorption syndrome. Two hypotheses were stated, one of them was confirmed, the other was rejected.One part of the thesis is formed by two research investigations aimed at finding the awareness of parents of children with celiac disease and also to assess how the knowledge and application of principles of an educational system have been implemented by nurses who take care of children with celiac disease and their parents.The survey was carried out by a quantitative research method. The data were collected by the anonymous questionnaire technique. The research set was comprised of parents of children with celiac disease and nurses working in paediatric and gastroenterology clinics.In the thesis two hypotheses had been set up, one of which was confirmed, the other was rejected.The first hypothesis assumed that parents of children with the malabsorption syndrome were informed about the nature of the disease and the need to follow a gluten-free diet. The results have shown that parents are sufficiently informed in these points, and therefore the hypothesis was confirmed.The other hypothesis assumed that nurses apply the principles of an educational process while providing information. But the research has shown that the vast majority of nurses do not know those principles and that is why they do not use them in practice. The hypothesis was not confirmed in this case.Enhancement through the use of educational principles in practice is recommended to improve the present care for children with a celiac disease and their parents. Nurses´ proficiency should be constantly boosted and deepened. The outcomes of this thesis can be presented at professional seminars and workshops in order to contribute to the improvement of this condition.eng
dc.date.accepted2009-09-15
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeVlasáková, Věra
dc.description.defenceOponent: Ten, kdo edukuje, má mít široké a ucelené povědomí o dané problematice. Víte, jak pracují sdružení celiaků? Byla by spolupráce odborných sester s těmito organizacemi přínosná? Jak byste si představovala event. Vaši spolupráci s touto organizací? Studentka: sdružení celiaků jsou obvykle občanská sdružení, pořádající cca 1x za měsíc setkání celiaků a odborníků Doc. Bártová - dotazník není vhodně sestaven Mgr. Chloubová - grafické znázornění odpovědí, kde je uvedena pouze četnost a je to znázorněno do kruhového grafu, je chybné - v práci jsou hrubé gramatické chyby Klasifikace: dobřecze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam