Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHudáčková, Andrea
dc.contributor.authorZdražilová, Petra
dc.date.accessioned2021-12-03T08:54:04Z
dc.date.available2021-12-03T08:54:04Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-05-05
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18497
dc.description.abstractPotřeba sestry školitelky ve zdravotnických zařízeních pro nově nastupující sestry Sestry nastupující do zaměstnání procházejí obdobím zaškolování, které je nazýváno adaptačním procesem. V tomto, zejména pro absolventky nesnadném období, se může vyskytnout řada adaptačních problémů, kterým je nově nastupující sestra vystavena. Snahou pracoviště by mělo být připravit absolventkám co nejlepší podmínky k zapracování a umožnit jim tak po ukončení studia snazší přechod do praktického života, neboť období adaptace může do budoucna významně ovlivnit další profesní růst absolventa. Kvalitním vedením adaptačního procesu můžeme ovlivnit také fluktuaci sester, která bývá v prvním roce po nástupu do zaměstnání nejvyšší. Smyslem adaptace je přizpůsobení se nově nastupujícího zaměstnance sociálnímu prostředí a podmínkám činnosti daného pracoviště. Adaptační proces má tedy pracovní a sociální rovinu. Každé nově nastupující sestře by měla být při nástupu na pracoviště přidělena školitelka, která jí poskytne v tomto období systematickou podporu a bude pro ni prvním kontaktním partnerem v profesních otázkách a problémech, které se mohou vyskytnout. Sestra školitelka zabývající se zaškolováním nově nastupujících sester musí splňovat určité předpoklady k této činnosti. Kromě teoretických znalostí a praktických zkušeností by měla získat základní znalosti z oblasti pedagogiky, didaktiky, psychologie a komunikace a mohla tak efektivně plnit svoji roli. Školitelka by měla především plnit funkci mentorky, být nově nastupující sestře poradkyní a průvodkyní v období adaptace, podílet se na její výchově a vzdělávání a přispět tak k jejímu profesnímu, sociálnímu i osobnímu růstu. Hlavním cílem této práce bylo zmapovat skutečný stav zaškolování nově nastupujících sester ve zdravotnických zařízeních. Dalším úkolem bylo zjistit, zda sestra v adaptačním procesu potřebuje být vedena zkušenou sestrou školitelkou a zda sestra školitelka usnadňuje adaptační proces nově nastupujících sester. Formulovány byly tyto hypotézy: H1: Zkušených a vzdělaných sester školitelek pro zaškolování nově nastupujících sester je nedostatek. H2: Každá nově nastupující sestra potřebuje mít k dispozici vyškolenou a zkušenou sestru školitelku. H3: Vedení sestrou školitelkou přispívá k lepší adaptaci nově nastupujících sester. Cíl práce byl splněn a všechny stanovené hypotézy potvrzeny. Téměř každá nově nastupující sestra se v období adaptace potýká s nějakým problémem, proto je nutné, aby měla vždy k dispozici někoho, kdo jí podá pomocnou ruku a na koho se bude moci obrátit. Zaškolování nových zaměstnanců je jednou z nejnáročnějších činností, a proto by mělo být této problematice věnováno více času, prostoru a pozornosti.cze
dc.format74 s.
dc.format74 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectsestracze
dc.subjectnástup do zaměstnánícze
dc.subjectabsolventkacze
dc.subjectadaptacecze
dc.subjectmentorcze
dc.subjectškolitelkacze
dc.subjectnurseeng
dc.subjectstart of careereng
dc.subjectgraduateeng
dc.subjectadaptationeng
dc.subjectmentoreng
dc.subjectnurse trainereng
dc.titlePotřeba sestry školitelky ve zdravotnických zařízeních pro nově nastupující sestrycze
dc.title.alternativeThe Need of Nurses´ Trainers in Healthcare Facilities for Newly Hired Nurses.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag13235
dc.description.abstract-translatedThe Need for Nurses' Trainers in Healthcare Facilities for Newly Hired Nurses. Nurses starting in their first job go through a period of training which is called an adaptation process. In this period that is difficult particularly for graduates, a number of adaptation problems may arise which a new nurse has to face. The workplace should strive to prepare the best possible conditions for graduates' orientation and to enable them a smooth transition from study to practice, since the adaptation period may significantly influence further professional development of the graduate. Competent management of the adaptation process may also influence the fluctuation of nurses, which shows usually the highest rate in the first year in a new job. Purpose of the adaptation process is adjustment of a new employee to social environment and working conditions at the workplace. The adaptation process thus has a working and social aspects. When starting their career, every new nurse should be assigned a trainer who will provide her with a systematic support in this period and will be for her the first contact partner in professional issues and problems which may arise. A nurse trainer should display specific qualities and skills concerning her important role. In addition to theoretical knowledge and practical experience, she should acquire basic knowledge of pedagogy, didactics, psychology and communication to be able to fulfill her role effectively. The trainer should mainly fulfill the function of a mentor, be an adviser and guide to the new nurse in the adaptation period, participate in her education and thus contribute to her professional, social and personal growth. The main goal of the thesis was to map the actual situation in training new nurses in healthcare facilities. Another task was to find out whether nurses in adaptation process need to be led by an experienced nurse trainer and whether nurse trainers facilitate the adaptation process of new nurses. The following hypotheses were formulated: H1: There is a lack of experienced and educated nurse trainers for the training of new nurses. H2: Every nurse starting in a job needs to have a trained and experienced nurse trainer available. H3: Guidance by a nurse trainer contributes to better adaptation of new nurses. The goal of the thesis was fulfilled and all formulated hypotheses were proved. Almost all nurses starting their career face some problems during the adaptation period, and it is therefore necessary to have someone to turn to for help. Training of new employees is one of the most demanding activities and as a result of that the corresponding attention should be devoted to this complex issue.eng
dc.date.accepted2009-06-15
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePlocková, Helena
dc.description.defenceTéma bakalářské práce: Potřeba sestry školitelky ve zdravotnických zařízeních pro nově nastupující sestry Průběh obhajoby: Otázky k obhajobě: 1. Jak dlouho by dle Vás mohlo trvat zapracování nově nastupujících sester? 2. Domníváte se , že by sestra po zapracování měla být ještě studována? 3. Za jak dlouhou dobu, po ukončení odpracovaného procesu? Odpověď: Délka odpracovaného procesu je různá - 3 měsíce je vhodná pro sestry např. po mateřské dovolené, 6 měsíců je vhodná pro absolventy. Sledování nově nastoupených zaměstnanců studentka uvádí po dobu 1 roku Klasifikace: Výborněcze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam