Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHavlík, Josef
dc.contributor.authorJurigová, Martina
dc.date.accessioned2021-12-03T08:54:55Z
dc.date.available2021-12-03T08:54:55Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-08-24
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18543
dc.description.abstractKomunikace je klíčovým aspektem vztahu mezi zdravotníkem a klientem a pomáhá nám ucelit si o něm obraz a vnímat ho jako bio-psycho-socio-spirituální bytost. V souvislosti s tím jsou ale dnes kladeny mnohem větší nároky na komunikační kompetenci zdravotníků, které ještě rostou spolu se stále větším mediálním zájmem o jejich profesi. V oblasti přednemocniční péče jsou nároky na pracovníky Zdravotnické záchranné služby ještě vyšší, neboť mnohdy pracují v improvizovaných podmínkách a v časové tísni. Proto se ve své práci věnuji tématu osobnostních faktorů podmiňující účinnou komunikaci v krizových situacích. Výzkum probíhal kvantitativní metodou, šetření proběhlo formou dotazníku mezi zdravotnickými záchranáři výjezdového stanoviště Teplice a Ústí nad Labem. Dále mezi laickou veřejností a laiky, kteří v minulosti Záchrannou službou byli ošetřeni. Cílem bylo přispět k rozvoji komunikační kompetence pracovníků Záchranné služby prostřednictvím výzkumu sledujícího dominantní komunikační dispozice záchranářů v jejich vlastních očích i v očích veřejnosti. První hypotéza, kterou jsem si stanovila, předpokládala, že pracovníci Záchranné služby považují za potřebné osobnostní dispozice podmiňující účinnou komunikaci záchranáře v krizových situacích odolnost, schopnost improvizace a důslednost. Všechny tyto vlastnosti označilo jako na numerické škále nejvyšším číslem pět více než 75% respondentů, tato hypotéza se tedy potvrdila. Druhá hypotéza, kterou jsem si stanovila, předpokládala, že laická veřejnost považuje za potřebné osobnostní dispozice podmiňující účinnou komunikaci záchranáře v krizových situacích ochotu riskovat, odvahu a empatii. Všechny tyto vlastnosti označilo jako na numerické škále nejvyšším číslem pět více než 85% respondentů, tato hypotéza se tedy také potvrdila. Třetí hypotéza vyjadřovala premisu, že zdravotničtí záchranáři mají zájem se vzdělávat v oblasti profesní komunikace s pacientem. Tato hypotéza byla taktéž splněna, protože 64% respondentů odpovědělo kladně. Pro zlepšení rozvoje komunikační kompetence zdravotnických záchranářů bych navrhovala kladení většího důrazu na účast a vzdělávání záchranářů v oblasti profesní komunikace a častější pořádání akcí věnující se problematice profesní komunikace s pacientem.cze
dc.format107 s., 16 s. příloh - použitý
dc.format107 s., 16 s. příloh - použitý
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectKomunikacecze
dc.subjectKomunikační kompetencecze
dc.subjectSchopnostcze
dc.subjectKrizová situacecze
dc.subjectParalingvistické prostředkycze
dc.subjectcommunicationeng
dc.subjectcommunicative competencyeng
dc.subjectabilityeng
dc.subjectcrisis situationeng
dc.subjectparalinguistic instrumentseng
dc.titleOsobnostní faktory podmiňující účinnou komunikaci zdravotnických záchranářů v krizových situacích.cze
dc.title.alternativePersonal requirements which determine effective communication of Health Rescuer in critical situations.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag13296
dc.description.abstract-translatedCommunication is crucial in the relationship between a health worker and a client since the health worker can gain a comprehensive impression of the client and appreciate him/her as a bio-psycho-socio-spiritual creature. However, health workers face increasing requirements today for communicative competency, which are even greater with the increasing interest of the media in their profession. In terms of prehospital care, the requirements for Health Emergency Service workers are even greater, since they often work in improvised conditions and under time constraints. Consequently, my essay deals with personality qualities which are a precondition for effective communication in the Emergency Service. The survey was conducted using a quantitative method in a questionnaire sent to Emergency Service workers in Teplice and Ústí nad Labem, the non-professional public and non-professionals who in the past had been treated by the Emergency Service. The objective of my essay was to contribute to the development of communicative competency of Emergency Service workers using a survey monitoring their dominant communication competency and comparing their opinion and that of the public. The first hypothesis I stipulated in the essay was that emergency health workers find that stamina, the ability to improvise and consistency are necessary personality qualities which encourage effective communication of a health worker in emergencies. This hypothesis proved true, since more than 75% of respondents marked all these qualities with the highest rating. The second hypothesis stipulated by me anticipated that the non-professional public finds the readiness to take risks, courage and empathy are necessary personality qualities which are the main precondition for effective communication of health workers in emergencies. More than 85% of respondents marked all these qualities with the highest rating, so the hypothesis was proved, too. The third hypothesis stipulated the premise that emergency health workers show interest in further education in professional communication with a patient. It was proved too, as 64% of respondents answered yes. My suggestion for improving the communication competency of emergency health workers is to put more emphasis on their attending training courses in professional communication and more frequent events focused on professional communication with patients.eng
dc.date.accepted2009-09-25
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineZdravotnický záchranářcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeTuček, Jan
dc.description.defenceTéma: Osobnostní faktory podmiňující účinnou komunikaci zdravotnických záchranářů v krizových situacích. Průběh obhajoby: Práce se zabývá čistě komunikačními kompetencemi pracovníků záchranné služby. Výzkum předcházel předvýzkum. Návratnost dotazníků výborná. Výstup studentky sebevědomý, odhodlaný. Výzkumné soubory: záchranáři laická veřejnost Hypotézy byly potvrzeny. Dle studentky v ČR převládá paternalistický model ošetřovatelství. Klasifikace: výborněcze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam