Význam a možnosti osobní asistence při školní integraci dětí se zdravotním postižením.
Abstrakt
Bakalářská práce se zaměřuje na význam a možnosti osobní asistence při školní integraci dětí se zdravotním postižením. Dílčím cílem bylo zmapování činnosti osobní asistence u dětí se zdravotním postižením, které jsou integrovány v rámci mateřských a základních škol v regionu jižních Čech.Výzkumem byla potvrzena hypotéza č. 1 předpokládající, že za pomoci osobního asistenta se děti se zdravotním postižením začleňují do kolektivu lépe. Z výzkumu vyplývá, že osobní asistent je u dítěte s těžkým zdravotním postižením nezbytný. Potvrzena byla také hypotéza č. 2 předpokládající, že v každodenní praxi dochází k záměně kompetencí osobního asistenta a asistenta pedagoga. Tato hypotéza byla potvrzena jak výsledkem dotazníkového šetření, tak z výsledků získaných z rozhovorů s vedoucími asistenčních služeb a pracovnicí SPC. Obě asistenční služby mají jasně vymezenou náplň práce. Potřeby integrovaných žáků se zdravotním postižením mohou být plně pokryty pouze kombinací obou služeb.
Cílem sociální služby osobní asistence je integrace zdravotně postižených dětí mezi zdravé vrstevníky v rámci běžných škol. Posláním osobního asistenta je kompenzovat postižení žáka v činnostech, které nemůže vykonávat samostatně, pomáhat mu v rozvoji osobnosti a uspokojování sociálních potřeb. Dle mého názoru považuji práci osobního asistenta za velmi přínosnou a proto je důležité informovat rodiče zdravotně postižených dětí o možnosti využití této služby.