Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHanzl, Milan
dc.contributor.authorKalousová, Michaela
dc.date.accessioned2021-12-03T08:56:32Z
dc.date.available2021-12-03T08:56:32Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-05-07
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18617
dc.description.abstractTématem bakalářské práce je ošetřovatelská péče o novorozence s nejčastějšími vrozenými vývojovými vadami. Vrozené vývojové vady jsou bezpochyby nemalým problémem novorozeneckého věku. Děti s vrozenými vývojovými vadami tvoří 3,5-6 % z celkového počtu narozených dětí a jen 1/3 vad se přitom zjistí v novorozeneckém věku. Vrozené vývojové vady kolísají od bezvýznamných odchylek až po vady neslučitelné se životem. I když péče o novorozence s vrozenými vývojovými vadami je svěřena především specializovaným neonatologickým pracovištím, je velmi důležité pro všechny, kteří poskytují první ošetření novorozence ovládat základní zásady této specifické ošetřovatelské péče a aby byli připraveni mimo jiné i po teoretické stránce. Ošetření novorozence s vrozenou vývojovou vadou je vždy specifické pro danou vadu a je tedy nutné správně zajistit všechny jeho potřeby a vyhnout se tak všem rizikům, která mohou být způsobena neodbornou ošetřovatelskou péčí. Na tomto podkladě byl stanoven záměr práce. Cílem výzkumu je zjistit úroveň teoretické připravenosti dětských sester a porodních asistentek na péči o novorozence s vrozenými vývojovými vadami. Pro zjištění tohoto cíle byly stanoveny dvě hypotézy a na jejich základě byl sestaven anonymní dotazník, který byl zaměřen na zjištění teoretické přípravy dětských sester a porodních asistentek na péči o novorozence s vybranými VVV. Dotazník obsahoval celkem 35 otázek. Skupinu dotazovaných tvořily dětské sestry a porodní asistentky pracující s novorozenci ve vybraných nemocničních zařízeních. Celkem bylo rozdáno 140 dotazníků a jejich návratnost byla 59 %. Interpretace výsledků vychází z počtu 83 respondentek. Vlastní výzkum probíhal v 7 nemocnicích v různých krajích České republiky. Výsledky výzkumu byly dle mého názoru velmi dobré. V první hypotéze je předpoklad, že dětské sestry a porodní asistentky jsou kvalitně připraveny na bezprostřední poporodní péči o novorozence s VVV. Tento předpoklad se potvrdil. Téměř ve všech otázkách, týkajících se péče o novorozence a teoretických vědomostí, odpovědělo více než 75 % respondentek správně. Ve velké části dotazů se správné odpovědi překvapivě pohybovaly dokonce mezi 80-100 %. Průměr správných odpovědí je 86 %. Ve druhé hypotéze byl předpoklad, že dětské sestry jsou na bezprostřední poporodní péči o novorozence připraveny lépe, než porodní asistentky. Celkový počet správných odpovědí dětských sester byl 1485 (50,24 %) a celkový počet správných odpovědí porodních asistentek byl 1471 (49,76 %), což nelze považovat za významný rozdíl. Tuto druhou hypotézu tedy nepovažuji za průkaznou a není tak potvrzena. Cíl výzkumu ukázal, že úroveň teoretické připravenosti na péči o novorozence s vrozenými vývojovými vadami je velmi dobrá, a to jak u dětských sester, tak i u porodních asistentek. Avšak vždy se najde oblast, v níž by bylo přínosné vědomosti ještě více prohloubit.cze
dc.format83 s., 12 s. příloh
dc.format83 s., 12 s. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectnovorozeneccze
dc.subjectvrozená vývojová vadacze
dc.subjectnemocný novorozeneccze
dc.subjectporodní asistentkacze
dc.subjectdětská sestracze
dc.subjectpoporodní péčecze
dc.subjectprvní ošetřenícze
dc.subjectspecializovaná péčecze
dc.subjectnewborneng
dc.subjectinborn developmental defecteng
dc.subjectsick newborneng
dc.subjectmidwifeeng
dc.subjectchildrens nurseeng
dc.subjectpostnatal careeng
dc.subjectfirst treatmenteng
dc.subjectspecialized careeng
dc.titleOšetřovatelská péče o novorozence s nejčastějšími vrozenými vývojovými vadamicze
dc.title.alternativeNursing care for newborns with most common inborn developmental defectseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag13448
dc.description.abstract-translatedThe topic of the bachelor thesis is the nursing care for newborns with most common inborn developmental defects. Inborn developmental defects undoubtedly represent a significant problem of the neonatal age. Children with inborn developmental defects make up 3,5-6 % from the total number of children born and only one third of the defects is found out in the neonatal age. Inborn developmental defects vary from insignificant deviations to defects threatening life. Although the care for newborns with inborn developmental defects is conferred on specialized neonatology workplaces it is very important for all those who provide the first treatment of the newborn baby to master the basic principles of this specific nursing care and to master among others also its theoretical part. The treatment of a newborn with a an inborn developmental defect is always specific for the particular defect and it is therefore vital to secure correctly the newborn baby's needs and to avoid all risks that could be caused by unprofessional treatment. On this basis the goal of the paper was set. It is the goal of my research to find out the level of theoretical preparedness of children's nurses and midwives for care for newborns with inborn developmental defects. To determine this goal two hypotheses were set on the basis of which was prepared an anonymous questionnaire aiming at finding out the theoretical preparation of children's nurses and midwives for the care for newborns with chosen inborn developmental defects (IDD). There where 35 questions in the questionnaire. The surveyed group were children's nurses and midwives working with newborns in chosen hospitals. In total 140 questionnaires where handed out of which 59 % where handed back. The interpretation of results is based on the number of 83 respondents. The research proper was carried out in 7 hospitals in different regions of the Czech Republic. The results of the research were, according to my opinion very good. The premise of the first hypothesis was that children's nurses and midwives are well prepared for the immediate postnatal care for newborns with IDD. This premise was confirmed. Almost all questions concerning the care for newborns and theoretical knowledge were answered correctly by more than 75 % of respondents. In many questions the correct answers varied between 80-100 %. The means of correct answers is 86 %. The premise of the second hypothesis was that children's nurses are better prepared for the immediate care for newborns than midwives. The total number of correct answers of children's nurses was 1485 (50,24 %) and the total number of correct answers of the midwives was 1471 (49,76 %), which cannot be considered a significant difference. The second hypothesis is therefore not considered confirmatory. The research has shown that the level of theoretical preparedness for care for newborns with IDD is very good in both the children's nurses and the midwives. However there are always areas where the knowledge could be further promoted.eng
dc.date.accepted2009-06-24
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePorodní asistentkacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeSák, Petr
dc.description.defenceOtázky: 1/ Kterou z uvedených klinických situací neřadíme mezi klasické VVV? Je to složité téma. Práce je pěkná a stálo by za to pokračovat dále. Je přehledná prezentace. Klasifikace: velmi dobřecze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam