Etopedické problémy žáků ubytovaných na internátě odborného učiliště a jejich řešení
Abstrakt
Stále se zhoršující chování mládeže v naší současné společnosti je velmi často diskutovaným problémem v odborných kruzích i masmédiích.Téma této bakalářské práce Etopedické problémy žáků ubytovaných na internátě odborného učiliště a jejich řešení se tímto vážným společenským problémem rovněž zabývá. Běžná, pouhá neukázněnost dětí a mladistvích je dávno minulostí. Nespolečenské a nepřiměřené chování dnes mnohdy vystřídalo chování, které je v rozporu se společenskou morálkou a projevy, jenž zahrnují veškeré protispolečenské jednání. Velmi alarmující je klesající věková hranice postižených.
Společným specifikem žáků odborného učiliště je lehká mentální retardace. Nabízí se otázka, zda příčiny poruch chování souvisí s lehkou mentální retardací, která i ubytované žáky odborného učiliště v internátě provází, či se ukáží jiná specifika, souvislosti, příčiny.
Osobní zkušenosti mě přesvědčily, že většina lidských problémů této kategorie a oblasti je ve špatné rodinné výchově. Myslím si, že většina dětí a mládeže s poruchami chování vyrostla a byla vychována v prostředí s patologií rodiny, dysfunkcí rodiny, neúplné rodiny, s absencí rodiny. Výsledek zjištění je obsahem práce.
V teoretické části definuji školská výchovná ubytovací zařízení, období dospívání - adolescenci, specifika osobnosti a psychologické zvláštnosti žáka odborného učiliště, speciální vzdělávání, speciální pedagogiku a zaměřuji se na etopedii.
V praktické části bylo mým cílem zjistit přítomnost a vyhledat u ubytovaných žáků odborného učiliště poruchy chovaní, určit a klasifikovat je a ověřit vazbu mezi poruchou chování a specifikem žáka odborného učiliště.Vedený výzkum v praktické části byl realizován prostřednictvím hromadných dotazníků pro ubytované žáky odborného učiliště, dotazníků pro pedagogický personál školy a internátu.
Výzkumem jsem dospěl k závěru, že pro bezproblémový život mladistvého, a pro minimalizaci možných poruch chování, je nejvýznamnější správná a náležitá výchova v rodině, která vede k jeho harmonickému rozvoji.