Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHošek, Josef
dc.contributor.authorŠmídová, Kateřina
dc.date.accessioned2021-12-03T08:59:29Z
dc.date.available2021-12-03T08:59:29Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-05-25
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18770
dc.description.abstractGrafomotorika je soubor pohybových dovedností v grafické oblasti. Její rozvoj je závislý na celkové úrovni psychomotorického vývoje, zejména hrubé a jemné motoriky. Hyperaktivita znamená nadměrné nutkání k činnosti, nadměrné pohyby. Velmi často se proto u dětí, které mají příznaky hyperaktivity, vyskytují problémy s některou oblastí psychomotoriky. Cílem práce bylo zjistit, nakolik úroveň rozvoje grafomotoriky ovlivňuje u hyperaktivních dětí odklad školní docházky a také jak se mateřské školy věnují u těchto dětí rozvoji jemné a hrubé motoriky. Oba cíle byly splněny. Teoretická část práce se zabývá podrobným popisem problematiky, snaží se podat ucelený přehled o tématu. Výzkumná část je tvořena integrovaným výzkumem. Kvalitativní výzkum probíhal pomocí řízených rozhovorů se zástupci mateřských škol. Rozhovor byl zaznamenáván písemně a následně analyzován a zpracován do tabulek. Kvantitativní část výzkumu byla postavena na sběru dat pomocí dotazníků a na následné analýze dat. Výsledky byly zpracovány do grafů. Dotazníky byly celkem dva, oba anonymní. Jeden byl určen pro pedagogické pracovníky mateřských škol, zaměřoval se na zachycení dětí s příznaky hyperaktivity a orientační posouzení úrovně jejich psychomotorického vývoje. Druhý dotazník vyplňovali rodiče dětí, které byly pedagogy uvedeny jako hyperaktivní. Zjišťoval úroveň hrubé i jemné motoriky, grafomotoriky a případný odklad (i zvažovaný) školní docházky. Byly stanoveny dvě hypotézy. Výzkum obě hypotézy potvrdil. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že nedostatky v rozvoji grafomotoriky u předškolních dětí jsou závislé na rozvoji hrubé motoriky a koordinace a že u hyperaktivních dětí jsou v těchto oblastech větší nedostatky. V předškolním věku by se proto měl psychomotorický vývoj, hlavně pohybová koordinace, hrubá a jemná motorika, cíleně podporovat a rozvíjet. Tím lze zvláště u hyperaktivních dětí předejít problémům s grafomotorikou.cze
dc.format129, přílohy 8
dc.format129, přílohy 8
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectgrafomotorikacze
dc.subjecthyperaktivitacze
dc.subjectpředškolní věkcze
dc.subjecthrubá motorikacze
dc.subjectjemná motorikacze
dc.subjectpsychomotorický vývojcze
dc.subjectkoordinacecze
dc.subjectgrafomotoriceng
dc.subjecthyperaktivityeng
dc.subjectpreschool ageeng
dc.subjectgross motoreng
dc.subjectfine motoreng
dc.subjectpsychomotoric skilleng
dc.subjectkoordinationeng
dc.titleRozvoj grafomotoriky u předškolních dětí s příznaky hyperaktivitycze
dc.title.alternativeThe graphomotoric progress related to pre-school children with symptoms of hyperactivityeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag13006
dc.description.abstract-translatedGraphomotor skills are a set of motoric skills in the field of graphics. Their development is dependent on the overall level of psychomotor development, especially gross and fine motor skills. Hyperactivity means excessive compulsion to perform activities, excessive movements. This is why children with symptoms of hyperactivity are very frequently prone to occurrence of problems in some area of psychomotor skills. The aim of the thesis was to ascertain to what extent the level of graphomotor development influences postponement of school attendance and also how kindergartens handle development of fine and gross motor skills in these. Both aims were fulfilled. The theoretical section of the thesis deals with a detailed description of the problems, attempting to present a comprehensive overview of the topic. The research section is made up of integrated research. Qualitative research took place with the aid of controlled interviews with representatives of kindergartens. The interview was recorded in writing and subsequently analysed and elaborated into tables. The quantitative section of the research was base on gathering of data with the aid of questionnaires and subsequent analysis of the data. The results were elaborated into graphs. There were a total of two questionnaires, one for pedagogical workers and second for parents of children cited by teachers, both anonymous. Those questionnaires ascertained the level of gross and fine motor skills, graphomotor skills and any possible postponement (even considered) of school attendance. Two hypotheses were determined. The research confirmed both hypotheses. It was evident from the results of the research that deficiencies in the development of graphomotor skills in pre-school children are dependent on the development of gross motor skills and coordination and that hyperactive children show greater shortcomings in these areas. This is why development of psychomotor skills should be supported and developed in a targeted manner during pre-school years. This can help to prevent problems with graphomotor skills, especially in hyperactive children.eng
dc.date.accepted2009-06-24
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKarlovcová, Petra
dc.description.defenceKateřina Šmídová Rozvoj grafomotoriky u předškolních dětí s příznaky hyperaktivity Studentka představila cíl práce, projev hyperaktivity. Dotazy: prof. Novotný - výtka k použití citací Ing. Švestková - výzkumný soubor, gramatika a stylistika Mgr. Motlová - gramatika a stylistika, hypotéza č. 2 chybí kritéria doc. Mojžíšová - metodologie - dotazník, výzkumný soubor Klasifikace: velmi dobřecze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam