dc.contributor.advisor | Slomek, Zdeněk | |
dc.contributor.author | Šustová, Lucie | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T08:59:30Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T08:59:30Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.date.submitted | 2009-08-17 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18771 | |
dc.description.abstract | Téma mé diplomové práce zní "Analýza důvodů umístění dětí do zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy". Cílem bylo zjistit a analyzovat důvody, které vedly k umístění dětí do zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a zmapovat možnosti a využití všech zákonných opatření předcházející nařízení ústavní výchovy či uložení ochranné výchovy v praxi. V teoretické části práce se věnuji popisu sociálně patologických jevů v rodině, mapuji právní rámec problematiky umisťování dětí do etopedických zařízení vč. sociálně právní ochrany dětí, popisuji jednotlivé typy školských zařízení vč. práv a povinností dětí v nich umístěných a také zjišťuji, jaké jsou psychologické dopady ústavní péče na vývoj dítěte. V empirické části práci jsem zvolila metodu kvantitativního sociologického výzkumu, sekundární analýzu dat.Ve vztahu k cíli práce jsem na základě poznatků z odborné literatury stanovila 3 hypotézy. První hypotéza zněla: "Hlavním důvodem pro umístění dětí do ústavních zařízení je dysfunkční rodinné prostředí, ve kterém je výchova dítěte ohrožena sociálně patologickými jevy". Druhá hypotéza: "Věkový interval, ve kterém jsou děti nejčastěji umisťovány do ústavních zařízení, je 12-15 let". Třetí hypotéza zněla: "Skutečnost, že škola dlouhodobě neřeší problémové chování dítěte, se negativně projeví u více než 1/4 umístěných dětí". Realizovaným výzkumem byly potvrzeny dvě hypotézy. První hypotéza potvrzena nebyla. | cze |
dc.format | 168 s. | |
dc.format | 168 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | ústavní výchova | cze |
dc.subject | ochranná výchova | cze |
dc.subject | předběžné opatření | cze |
dc.subject | etopedické zařízení | cze |
dc.subject | sociálně právní ochrana dětí | cze |
dc.subject | sociálně patologické jevy v rodině | cze |
dc.subject | rizikové chování dítěte | cze |
dc.subject | sociopathological phenomena in a family | eng |
dc.subject | children´s risk behaviour | eng |
dc.subject | institutitonal education | eng |
dc.subject | protective education | eng |
dc.subject | preliminary measure | eng |
dc.subject | special care facilities | eng |
dc.title | Analýza důvodů umístění dětí do zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy | cze |
dc.title.alternative | An Analysis of Reasons for Placing Children in Establishments Intended for the Execution of Constitutional and Protective Care | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 13007 | |
dc.description.abstract-translated | My Diploma work is called ''Reasons for Children´s Placement in Institutional and Correctional Facilities''. The aim of the work was to find out and analyse why children were transferred into the facilities of institutional and correctional education and to map all legal measures which could procede.
The theoretical part deals with socio-pathological phenomena in families, legal framework of
placing children in special-care facilities, children´s social and legal security, different school institutions and their inmates´ rights and duties as well as psychological impact of institutional care on children´s development.
In the practical part a method of quantitative sociological research, a secondary data analysis, has been used. The research database consisted of all children who were placed in any special-care facility as a result of court-ordered institutional and correctional education, preliminary measures or parent agreed-to placement in an diagnostic institute.
Three hypotheses based on the professional literature findings were defined. 1. The main reason why children are placed in institutional facilities is a dysfunctional family where the children´s education is threatened by some sociopathological phenomena. 2. Children are mostly placed in the institutional facilities aged 12 - 15. 3. The fact schools do not solve the behavioural problems in children in the long term affects negatively more than one quarter of institutionalised children.
The first hypothesis was not confirmed while the other two were. | eng |
dc.date.accepted | 2009-09-17 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Rehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniory | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Rehabilitace | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Hart, Jiří | |
dc.description.defence | Lucie Šustová
Studentka představila členům komise vhodným způsobem DP. Práce vykazuje drobné nedostatky týkající se prezentace výsledků. Diplomantka se výborně orientuje v problematice ústavní a ochranné výchovy dětí. DP je využitelná pro pracovníky oddělení sociální právní ochrany dětí. Studentka prokázala aktuální znalosti související se připravovanými Národním akčním plánem pro ohrožené rodiny s dětmi.
Klasifikace: Výborně | cze |