Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorVelemínský, Miloš
dc.contributor.authorVacušková, Miluše
dc.date.accessioned2021-12-03T08:59:33Z
dc.date.available2021-12-03T08:59:33Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-08-17
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18778
dc.description.abstractVýživa dítěte má v každém věkovém období svá specifika. Pro novorozenecký a kojenecký věk dítěte má především velký význam kojení. Výživa mateřským mlékem je ideálně vyvážená, zajišťuje příjem kvalitní potravy, která je mladým organizmem velmi dobře tolerována a zajišťuje optimální tělesný růst a psychický vývoj dítěte. Mateřské mléko díky svému složení zvyšuje ochranný účinek na dítě ve vztahu k infekcím a navozuje přirozenou psychickou vazbu ve vztahu matky a dítěte. Ve své práci jsem se snažila vyhledat zlomové body v koncepci kojenecké výživy ve světě i u nás a zmapovat problematiku kojení a vývoj umělé výživy od konce druhé světové války po současnost. Také jsem chtěla položit důraz na nenahraditelnost mateřského mléka, ale i na suplementaci umělých mlék probiotiky, prebiotiky, synbiotiky a jejich význam ve výživě dětí. Cílem práce č. 1 bylo vyhledat zlomové/uzlové body v koncepci kojenecké výživy ve světě od počátku 19. století a v České republice od roku 1945 do roku 2008. Cílem práce č. 2 bylo prokázat, že kojenecká výživa v současné době sleduje kromě nutričních hodnot výživy i imunologické aspekty. Cílem práce č. 3 bylo vytvořit návrh edukačního programu, který může sloužit jako praktický návod k využití teoretických podkladů v klinické praxi. Informace potřebné k dosažení stanovených cílů byly získány studiem, analýzou a srovnáváním dostupných písemných dokumentů, týkajících se přirozené i umělé výživy dětí. Většina dokumentů byla určena pro studium zdravotnických pracovníků na středních a vysokých školách v České republice. Současně bylo také čerpáno z publikací pro rodiče a širší veřejnost v rozmezí od roku 1945 po rok 2008. Pro ilustravi byly použity i některé tabulky obsahující schémata umělé výživy odpovídající době, ve které vznikly. Na těchto schématech jsem chtěla poukázat na změny v koncepcích, které s sebou přinášel vývoj nejenom ve znalostech a myšlení lidí, zabývajících se výživou dětí, ale i v nových možnostech a technologiích potravinářského průmyslu.cze
dc.format97
dc.format97
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectedukacecze
dc.subjectkojeneccze
dc.subjectmateřské mlékocze
dc.subjectprebiotikacze
dc.subjectprobiotikacze
dc.subjectsynbiotikacze
dc.subjectumělá výživacze
dc.subjecteducationeng
dc.subjectinfanteng
dc.subjectbreast-feedingeng
dc.subjectprebioticseng
dc.subjectprobioticseng
dc.subjectsynbioticseng
dc.subjectformula nutritioneng
dc.titleHistorie kojenecké výživy od roku 1945 do roku 2008cze
dc.title.alternativeHistory of infant nutrition since 1945 to 2008eng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag13047
dc.description.abstract-translatedNutrition of children of each age has its particular aspects. For the new born and infantile age it is mainly breast-feeding that is very significant. Nutrition with breast milk is ideally balanced, ensures the intake of high-quality nutrition that is well tolerated by the young organism and ensures the optimal growth and psychological development of the child. Thanks to its composition, breast milk increases the protective impact on the child with respect to infections and creates a natural bond between the mother and the child. In the Thesis, I was trying to look up decisive moments in the infantile nutrition concept both in this country and worldwide and to map the issue of breast feeding and formula feeding since the end of the Second World War up to the present. Also, I wanted to emphasize the irreplaceability of breast milk as wel as supplementing of artificial milks with probiotics, prebiotics, synbiotics and their importance in the nutrition of children. Objective No. 1 of the Thesis has been to look up the key points in the infantile nutrition concept in the world since the beginning of the nineteenth century and since 1945 until this day in the Czech Republic. Objective No. 2 has been to prove that infantile formula nutrition has been focusing also on the immunological aspect apart from the nutritional ones. Objective No. 3 has been to create and aducational program proposal, which can serve as a practical guide for the application of theoretical data in clinical practice. Data necessary to achieve the determined objectives have been acquired by studing, analyses and comparison of available written documents relating to the natural and formula nutrition of infants. Most of these documents have been intended for the educational purposes at secondary school and universities in the Czech Republic. Also, data heve been taken from publications for parents and broad public published since 1945 until this day. By way of illustration, certain charts containing schemes of artificial nutrition corresponding to the time of creation have been used. On these schemes I wanted to show the chages in the concepts brought about by the development not only in the knowledge and thinking of people dealing with the nutrition of infants but also in the new possibilities and technology of the food processing industry.eng
dc.date.accepted2009-09-22
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul pediatriecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeFilka, Jozef
dc.description.defenceTéma DP: Historie kojenecké výživy od roku 1945 do roku 2008 Otázky:1/ Vyjmenujte zlomové body v historii výživy dítěte. 2/ Objasněte jedinečnost složení mateřského mléka - ve srovnání se současně dostupnými formulemi- a jeho přínos pro další vývoj jedince. 3/ Z jakých historických pramenů jste získávala nejvíce informací o historii kojenecké výživy? 4/ Stanovili jste v rámci edukačního materiálu i edukační diagnózy? 5/ Pracovala jste se zahraniční literaturou? Studentka svojí prezentací obhájila diplomovou práci. Prezentací zvýraznila přínos práce. Klasifikace: velmi dobřecze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam