Nejčastější konflikty v nemocnici z pohledu sestry ve spolupráci s lékařem
Abstrakt
Udržet dobré a nekonfliktní vztahy mezi sestrou a lékařem, nemusí být při jejich dnešní značné zátěži jednoduchý úkol. Přestože sestry a lékaři mají společný cíl, kterým je co nejkvalitnější péče o pacienta, nastávají situace, kdy mezi nimi dochází ke střetům a konfliktním situacím. Dobré vztahy mezi sestrou a lékařem jsou zárukou harmonické spolupráce v celém zdravotnickém týmu, proto je potřeba konfliktům předcházet a již vzniklé umět využít ve prospěch celého týmu.
Cílem naší práce bylo zjistit jaké jsou nejčastější konflikty v nemocnici z pohledu sestry ve spolupráci s lékařem a jaký vliv mají tyto konflikty na práci sestry. Ke zpracování diplomové práce byla v první časti zvolena metoda kvalitativního výzkumného šetření. Sběr dat byl realizován pomocí rozhovorů. Výzkumný vzorek tvořilo osm sester pracujících v lůžkových částech nemocničních zařízení. Na základě kvalitativního šetření jsme stanovily čtyři hypotézy, které jsme se pokusily v kvantitativním šetření verifikovat. V druhé kvantitativní části bylo pro sběr dat použito dotazníkového šetření a výzkumný vzorek tvořily též sestry z lůžkových oddělení. Sběr dat byl realizován od března do května 2009. K vyhodnocení výsledků bylo využito 175 dotazníků. Hypotézu č. 1 - Nejčastější konflikty mezi sestrou a lékařem z pohledu sestry pramení z chybné komunikace, jsme na základě výsledků šetření potvrdily. Hypotézu č. 2 - Konflikty mezi sestrou a lékařem vyplývají ze zvyšování kompetencí sester, jsme též potvrdily stejně jako hypotézu č. 3 - Konflikty mezi sestrou a lékařem vycházejí ze vzájemného nepochopení rolí. Hypotéza č. 4 - Konflikty mezi sestrou a lékařem mají negativní vliv na práci sestry, byla též potvrzena. Výsledky navíc ukázaly, že druhou nejčastěji zvolenou příčinou konfliktních situací jsou osobnostní charakteristiky lékaře, což jsme do svých hypotéz nezahrnuly.
Závěrem práce jsme shrnuly doporučení pro efektivní řešení konfliktních situací. Práce by měla být podkladem pro další případný výzkum v této oblasti, ale i pro management zdravotnických zařízení, který by prostřednictvím svých pracovníků mohl tuto oblast do určité míry ovlivnit.