Edukační proces zaměřený na hygienické návyky romských dětí.
Abstrakt
Edukační proces zaměřený na hygienické jávaky romských dětí
Název této diplomové práce zní: Edukační proces zaměřený na hygienické návyky romských dětí. Téma této diplomové práce se může mnohým lidem zdát poněkud kontroverzní nebo snad odvážné. Za jistých okolností jím však skutečně je. V dnešní době ho ale naopak můžeme považovat za velmi užitečné a aktuální. Zvláště pro zdravotníky. Právě u nás, v České Republice patří romská populace mezi nejpočetnější minoritu. Ze zdravotního hlediska jsme se zaměřili na hygienu romských dětí.
Pro tuto práci bylo stanoveno celkem 5 cílů a z nich se odvíjejících 5 výzkumných otázek. Prvním cílem bylo zjistit, co si občané romské populace ve věku do 15-ti let představují pod pojmem hygiena. Druhým cílem bylo zjistit, kdo poskytl informace o způsobu provádění hygieny romským osobám ve věku do 15-ti let. Dalším, v pořadí třetím cílem, bylo zjistit míru účasti rodičů v péči o hygienu romských dětí ve věku do 15-ti let. Čtvrtým cílem naší práce bylo zjistit, jak provádí hygienu romští občané ve věku do 15-ti let. A protože součástí této diplomové práce byla i aplikace individuálních edukačních plánů v oblasti hygieny konkrétním respondentům, poslední cíl zněl: Zjistit změnu v hygienické péči po zavedení individuálního edukačního plánu u osob romské národnosti ve věku do 15-ti let. Na základě těchto cílů bylo stanoveno 5 výzkumných otázek. První otázka zněla: Co si občané romské populace ve věku do 15-ti let představují pod pojmem hygiena? Druhá otázka: kdo poskytuje informace o způsobu provádění hygieny romským osobám ve věku do 15-ti let? Třetí otázka: Do jaké míry se podílejí rodiče na hygieně romských dětí ve věku do 15-ti let? Čtvrtá otázka: Jak provádí hygienu romští občané ve věku do 15-ti let? Pátá otázka: K jaké změně v hygienické péči došlo po zavedení individuálního edukačního plánu u osob romské národnosti ve věku do 15-ti let? Výzkum byl proveden ve třech etapách. V první etapě byly pomocí nestandardizovaného rozhovoru shromážděny informace o hygienických návycích. Ve druhé etapě byly vytvořeny a aplikovány individuální edukační plány, na téma hygiena, vybraným respondentům. Ve třetí etapě byla provedena kontrolní návštěva, pro zjištění změn v hygienické péči na základě proběhlé edukace. Všechny cíle byly splněny a výzkumné otázky zodpovězeny.
Jak je všeobecně známo, děti jsou v romských rodinách považovány za velké štěstí a oproti českým rodinám je jejich počet několikanásobně vyšší. Vzhledem k tomu, že romská populace patří v ČR mezi nejrozšířenější minoritu, bylo na místě, zjistit, způsob péče o jejich zdraví, v níž hraje hygiena nezastupitelnou roli.